לאחר עיכובים: פריגו תשיק גרסה גנרית למשאף ProAir של טבע – כרגע בכמות מוגבלת

מכירות המוצר המקורי ב-2019 היו 274 מיליון דולר, אך טבע משווקת אותו במקביל גם במסגרת מוזלת של גנריקה מאושרת - כהיערכות לתחרות הגנרית שהייתה אמורה להגיע כבר ב-2018 • במקביל פריגו הודיעה על רכישת נכסי חברה בתחום בריאות השיניים, וטבע הודיעה על אישור FDA למוצר אחר מתחום הנשימה

לאחר עיכובים, חברת התרופות פריגו קיבלה את אישור ה-FDA - רשות המזון והתרופות של ארה"ב - לשווק גרסה גנרית למשאף ProAir HFA של טבע. המשאף מיועד לטיפול בדרכי הנשימה ובקוצר נשימה הנגרם בשל אסתמה. מדובר בחדשות טובות עבור פריגו, גם אם נראה שבשלב ראשון ההשפעה על תוצאותיה תהיה קטנה יחסית: פריגו הודיעה שבתחילה היא תשיק כמות מוגבלת של המוצר ותאיץ את הייצור בהמשך, על מנת לענות על הביקושים. פריגו מפתחת את המוצר עם שותפה, חברת Catalent Pharma. מניית פריגו עלתה במסחר המאוחר אמש בוול סטריט ב-3.2%.

עבור טבע החדשות פחות טובות, משום שמדובר באחד המוצרים המקוריים החשובים של החברה. עם זאת, טבע כבר נערכה לתחרות הגנרית שהייתה אמורה להגיע כבר ב-2018, והחלה לשווק בעצמה בתחילת 2019 את המשאף במסגרת גנריקה מאושרת (גרסה מוזלת למוצר המקורי של עצמה). זאת, לאחר שמוצר מתחרה, ונטולין של חברת GSK, הושק גם הוא במסגרת גנריקה מאושרת. בעת השקת הגנריקה המאושרת מכירות המוצר המקורי בארה"ב הסתכמו בקרוב ל-1.5 מיליארד דולר. מדוחות טבע עולה שבשנת 2019, מכירות מוצרי ProAir בצפון אמריקה הסתכמו ב-274 מיליון דולר, ירידה של 31% לעומת 2018, אך המספרים לא כוללים את מכירות הגרסה הגנרית המאושרת. לפי נתוני טבע, זהו המוצר בעל נתח השוק השני בגודלו בתחום בארה"ב, עם נתח של 24.9%, או 46.7% כולל הגנריקה המאושרת מתוך כלל המרשמים.

"קבלת אישור ה-FDA למוצר זה הוא תוצאה של שיתוף פעולה בין המומחיות של פריגו ו-Catalent", מסר שרון כוחן, סגן נשיא בתחום תרופות המרשם בפריגו. "אנו משיקים מיידית כמות מסחרית מוגבלת וצופים שנוכל לספק אספקה קבועה של המוצר עד הרבעון הרביעי של 2020. ההשקה היא דוגמה למחויבות הצוות שלנו וליכולתנו להביא מוצרים חדשים לשוק בעלויות נמוכות לצרכנים ולמבטחים".

בין טבע לפריגו נחתם הסכם פשרה כבר ב-2014, לפיו פריגו תוכל להשיק את הגרסה הגנרית שלה למשאף ללא הגבלה כמותית מ-2018, ועוד קודם לכן בכמות מוגבלת מסוף 2016. עם זאת, בשל עיכובים בקבלת אישור ה-FDA, פריגו לא נכנסה לשוק במועד שתוכנן ונתנה לטבע מרווח נשימה מסוים על רקע הצרות האחרות של טבע באותה עת. הסכם פשרה נוסף שנוגע למשאף נחתם בין טבע לחברת Lupin, אך גם היא טרם השיקה גרסה גנרית משלה עד כה. בקרדיט סוויס כתבו בתגובה להודעת פריגו כי מדובר בשוק גדול מאוד, כמיליארד דולר, אך ציינו שכבר עתה יש בו שלוש גרסאות גנריות מאושרות. להערכתם לפריגו יהיה יתרון של כניסה מוקדמת יותר לשוק בהשוואה ללופין.

רכישה ב-130 מיליון דולר מחברה בפשיטת רגל

בינתיים, בטבע דיווחו אתמול על התפתחות אחרת בתחום מוצרי הנשימה. החברה קיבלה את אישור ה-FDA לשיווק המוצר ArmonAir Digihale, אבקת שאיפה, קורטיקוסטרואיד בשאיפה (ICS) המועבר באמצעות מכשיר Digihaler של טבע, המכיל חיישנים מובנים והמתחברת לאפליקציה נלווית למכשיר נייד המספק מידע על השימוש במשאף עבור אנשים עם אסתמה. המוצר מיועד לטיפול בחולים מגיל 12 ומעלה.

במקביל, פריגו הודיעה אתמול על רכישה נוספת, בתחום בריאות השיניים. פריגו, בניהולו של מורי קסלר, היא חברת תרופות המתמחה בשוק ה-OTC במותג פרטי, ובשנים האחרונות פונה יותר לכיוון המוגדר Self Care (בניגוד ל- Healthcare) - כלומר לכיוון צרכני יותר של מניעת מחלות והגברת איכות החיים; במסגרת זאת תכננה החברה למכור את עסקי תרופות המרשם שלה, אך בינתיים עסקה כזאת לא יצאה אל הפועל.

כחלק מהאסטרטגיה החדשה, פריגו רוכשת כעת ב-130 מיליון דולר את נכסי חברת High Ridge Brands, בעקבות הליכי פשיטת רגל אליהם נכנסה High Ridge. הרכישה מצטרפת לשתי רכישות שבוצעו ב-2019 - של חברת Ranir - גם היא בתחום בריאות הפה והשיניים, תמורת 750 מיליון דולר, חברה ורכישת זכויות לתרופה בטיפול בצרבת מחברת GSK.