מפעילי תקשורת פיראטיים הגישו למשרד התקשורת בקשות לרישיון ISP

מפעילי התקשורת הפיראטיים מעוניינים להסדיר את פעילותם הבלתי חוקית, לאחר שבשבועיים האחרונים נותקו ע"י הוט בשל התערבות משרד התקשורת

חיבורים פיראטיים על עמוד בירכא / צילום: תמונה פרטית
חיבורים פיראטיים על עמוד בירכא / צילום: תמונה פרטית

מפעילי תקשורת פיראטיים בצפון פנו למשרד התקשורת בבקשה להכשיר את פעילותם. ל"גלובס" נודע כי בימים האחרונים פנו מספר מפעילים וביקשו לקבל רישיון ISP, כדי שיוכלו להמשיך ולספק שירותים. במקביל, מפעילים פיראטיים אחרים ביקשו לבחון אפשרויות לקבל רישיון נס"ר (נקודת סיום רשת), וזאת על-מנת להכשיר את פעילותם. את המפעילים מייצג מול משרד התקשורת היועץ לענייני רגולציה פאדי יונס.

כפי שנחשף ב"גלובס", בשבועיים האחרונים התרחשו מספר אירועים קשים סביב ניתוק הרשתות הפיראטיות בצפון על-ידי חברת הוט. זה התחיל בניתוק אלפי תושבים משירותי אינטרנט וטלוויזיה, המשיך בתגובת נגד שכללה שריפה של ארונות תקשורת של בזק, שהשביתה אף היא אלפי קווים, והגיע לידי התערבות של משרד ראש הממשלה ומשרד התקשורת שהורה על חיבור מחדש של הפיראטיים, וזאת במקביל להוראה של בית משפט השלום בנצרת על חיבור הפיראטיים עד לדיון שיתקיים בשבוע הבא.

במשרד התקשורת מוטרדים מאוד מהסוגיה, כיוון שהמשרד עומד במצב בלתי אפשרי שבו בגלל מחדליו לאורך השנים הוא נאלץ להורות על חיבור של רשתות תקשורת שפועלות באופן בלתי חוקי. יש להניח כי גם העובדה שאנו לפני בחירות השפיעה על המשרד בקבלת ההחלטה הבעייתית להורות להוט על חיבור מחדש.

הרשתות הפיראטיות בצפון פעילות במגזר הדרוזי והבדואי. הן פועלות באין מפריע ומהוות חלופה לבזק, שהיא החברה היחידה שמספקת שירות במגזרים אלה. הוט לא מגיעה כלל לאותם יישובים, וזו הבעיה המרכזית - שלתושבים אין חלופות מלבד ספק תקשורת אחד שזה בזק. על רקע זה הלכו וצמחו הרשתות הפיראטיות, והן פועלות כאמור באין מפריע וללא כל דין.

הרשתות הוקמו על עמודי חברת החשמל, על עמודי בזק ועל עמודי תקשורת עצמאים. בחלק מהמקרים הן משתמשות בתשתיות אזרחיות כגון גובים שהונחו מתחת לצמתי כבישים וכדומה, וכל זאת ללא אישור, ללא פיקוח ותוך עצימת עיניים של הרשויות המקומיות, שלא מנסות לעצור את התופעה ובמקרים רבים אף חוששות לפעול מול אותם גורמים שבחלקם מוכרים למשטרה כעבריינים.

משרד התקשורת מחפש דרכים להתמודד עם הבעיה שנוצרה, רובה ככולה בשל חוסר התפקוד שלו הן בהסדרת הנושא והן באכיפה לאורך שנים. המשרד שוקל דרכים כיצד להלבין את הבעיה על-ידי מתן רישיונות לאותם מפעילים, אך השאלה היא האם בכלל הוא יכול לעשות זאת כאשר הוא יודע שהוא מלבין פעילות בלתי חוקית?

זו סוגיה לא פשוטה עבור המשרד, היות שגם אם המפעילים הפיראטיים יקבלו רישיון, בסופו של דבר הרשתות, דהיינו הסיבים שפרסו, נפרסו באופן לא חוקי, הם פרוסים על גבי עמודים של בזק וחברת החשמל, ואין להם גם היתר מהרשויות המקומיות לפריסה והצבה של עמודים אלה. לכן הסדרה של הפעילות תהיה כרוכה בגילויי יצירתיות משפטית נרחבת, ויהיה מעניין לראות כיצד יגיבו הוט ובזק לניסיון הסדרה כזה.