פרויקט המיליארד יחכה? ערר נגד תוכנית הבנייה הענקית של מובילאיי בהר חוצבים

בעיריית ירושלים אישרו לאחרונה בהליך מהיר את בקשת החברה לבטל בניית מגדל במתחם המוערך במיליארד שקל ולפזר את זכויות הבנייה במספר מבנים • בעמותה שעוסקת ברשויות מקומיות טוענים כעת לפגמים בהליך אישור הבקשה

""קמפוס מובילאיי" בהר חוצבים / הדמיה: יוסי צבקר
""קמפוס מובילאיי" בהר חוצבים / הדמיה: יוסי צבקר

אחרי שאישרה את פרויקט הבנייה העצום של חברת מובילאיי בהר חוצבים, הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ירושלים תקיים בעניינו דיון נוסף. זאת, לאור ערר שהוגש נגד המתכונת המחודשת של התוכנית, שכוללת בנייה של חמישה בניינים בגובה תשע קומות, בשטח בנוי של 135 מ"ר. ל"גלובס" נודע כי מגישת הערר היא עמותה בשם "מנהל תקין, שקיפות וטוהר מידות ברשויות המקומיות", שאותה מוביל אדם בשם נתן קרמר. הערר הוגש בשבוע שעבר, כשלטענת העמותה שינוי שהוכנס לאחרונה במתכונת הבינוי "חורג באופן מהותי מהתוכנית התקפה".

חברת מובילאיי, הפועלת בהר חוצבים בירושלים, מתמחה בפיתוח, ייצור ושיווק של מערכות סיוע למניעת תאונות דרכים המבוססות על טכנולוגיית עיבוד תמונה ומפתחת מערכות לנהיגה אוטונומית. החברה נרכשה ב-2017 על ידי אינטל בתמורה ל-15.3 מיליארד דולר.

תוכנית הבנייה שמקדמת החברה תחת השם "קמפוס מובילאיי", מבקשת להקים מתחם עצום שישמש את החברה ועובדיה. בשל גודלה וחשיבותה של התוכנית ככזו שמבטיחה את המשך הפעילות של החברה בירושלים היא נהנית מתמיכת העירייה.

חמישה מבנים שווים בהיקפם

התוכנית המקורית של מובילאיי הייתה להקים על קרקע בשטח 12 דונם "קמפוס" שכולל חמישה מבנים: ארבעה מבנים בגובה תשע קומות, וכן מגדל בגובה 30 קומות. בסך הכול מדובר בבנייה בהיקף של 135 מ"ר, תוך השקעה שמוערכת בכמיליארד שקל. התוכנית אושרה במוסדות התכנון, לרבות בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ירושלים, אלא שבחברה החליטו לאחרונה לשנות את מתכונת הבינוי.

בחודש ינואר השנה דנה ועדת הרישוי של הוועדה המקומית בירושלים, בראשותו של אליעזר ראוכברגר, בהצעת החברה לבטל את המגדל. זאת תוך פיזור זכויות הבנייה שלו לשאר המבנים, כך שייבנו חמישה מבנים בגובה תשע קומות שהתכסית שלהם תגדל.

עיון במסמכי הדיון לא מבהיר את פשר הרצון לשינוי, אך ניתן להניח כי בחברה העדיפו מבנה נמוך ורחב לעומת מגדל, שמחייב את העובדים להתנייד בין מספר רב של קומות.

במהלך הדיון הועלו ספקות על ידי חברים בוועדה באשר למוטיבציה העומדת מאחורי השינוי. אחת הטענות שהועלתה הייתה שצמצום הקומות הוא מהלך טקטי שיאפשר בעתיד להגיש תב"ע חדשה שתבקש הגדלת זכויות בנייה במתחם והקמת מגדל חדש. תוך התייעצות עם היועץ המשפטי של העירייה, עו"ד אלי מלכה, ועם עו"ד יניב טיאר, שמשמש כראש מחלקת יעוץ וחקיקה בעיריית ירושלים, הוחלט לקבל את הבקשה. זאת תוך הסתמכות על כך שמדובר בתיקון שהינו במסגרת התב"ע, וכי הוא אינו דורש שינוי שיביא להגשת תוכנית חדשה ולהליך חדש של דיונים במוסדות התכנון. יצוין כי ההחלטה פורסמה לציבור באתר העירייה ובעיתונות.

לאחר הדיון אמר ראש העירייה משה ליאון כי "מובילאיי היא גאווה ירושלמית שמציבה את ירושלים כמובילה בתחום פיתוח הרכב האוטונומי. התרחבותה של מובילאיי בירושלים מעידה על חוזקו ועוצמתו של ענף ההייטק בירושלים אשר פורח ומתרחב. נמשיך לפתח את תעשיית ההייטק בעיר ונפעל למשיכת חברות נוספות לירושלים, שיחזקו את העיר וייצרו מקומות עבודה חדשים".

"ייחוד אדריכלי מובהק של גבוה ונמוך"

עם זאת בערר שהגישה עמותת "מנהל תקין, שקיפות וטוהר מידות ברשויות המקומיות", עולות טענות נגד השינוי במתכונת התוכנית ובהליך בו הוא התקבל. מדובר בעמותה לא מוכרת במיוחד שהוקמה בשנת 2015 על ידי עו"ד שלום קמיל ממזכרת בתיה. בשיחה שקיימנו עמו, הסביר קמיל כי לפני כשנה הוא עזב את העמותה, וכי מי שמוביל אותה כיום הוא קרמר. הטענה המרכזית בערר היא שהבקשה החדשה מהווה "סטייה ניכרת מהתוכנית". בין היתר נכתב בערר כי "הבקשה חורגת באופן מהותי מהתוכנית התקפה. אישור התוכנית התבסס על קביעה אדריכלית מיוחדת של מגדל בן 30 קומות ועל קונספט תכנוני וקומפוזיציה אדריכלית ספציפית אשר יש בהם ייחוד אדריכלי מובהק של גבוה ונמוך, שמטרתם להקנות אופי מסוים וברור לבינוי המוצע וכדי שהפרויקט ייתן ערך עירוני ושהמגדל יהיה סמל, דגל וגאוות העיר, דבר אשר יעודד עוד עסקים ומקומות עבודה בעיר", נכתב.

כן טוענת העמותה כי ועדת הרישוי הייתה מנועה מלעסוק בשינוי שכן הוא מהווה חריגה משמעותית מהתוכנית התקפה. "גם במידה שהבקשה אינה מהווה סטייה ניכרת מתוכנית (וזאת אינה עמדת העוררים) עדיין הבקשה לא פורסמה כדין והחלטה בבקשה התקבלה בניגוד למדיניות העקבית של הוועדה המקומית ובהיעדר הפעלת שיקול הדעת, כנדרש על פי הדין".

מחברת מובילאיי נמסר: "מובילאיי פעלה בהתאם להנחיות העירייה ולכל התנאים והדרישות על פי החוק לצורך קידום הליך קבלת היתר הבניה לבניית הקמפוס החדש באזור התעשייה הר חוצבים בירושלים. מדובר בפרויקט חשוב, אשר צפוי לאכלס כ-2,700 עובדים, ואין לנו ספק כי פרויקט זה יביא לשגשוג האזור כולו. אנו מצרים על ערר הסרק שהוגש, ונגיש תגובתנו לוועדת הערר הדנה בעניין".

מעיריית ירושלים נמסר: "תשובת העירייה לערר תינתן במסגרת הדיונים בוועדת הערר. עיריית ירושלים מברכת על החלטת מובילאיי להקים את משרדיה בירושלים, דבר שיש בו כדי לחזק את העיר. החלטת הוועדה המקומית ניתנה במסגרת הסמכויות הנתונות לה על פי דין, בהליך אישור הבקשה להיתר".