תמיר פרדו: הסירו את אפליקציית אלקטור - סכנה לביטחון המדינה

ראש המוסד לשעבר אמר בשיחה עם ד"ר ענת בן דוד מהאוניברסיטה הפתוחה כי השימוש באפליקציית אלקטור מהווה "סכנה אמיתית ומוחשית" לביטחון ישראל • אלקטור בתגובה: "השתלחות פראית ולא אחראית; האפליקציה אינה מהווה סכנה לאיש"

"השימוש באפליקציית אלקטור מהווה סכנה אמיתית ומוחשית לביטחון המדינה" - כך אמר ראש המוסד לשעבר, תמיר פרדו, בשיחה עם ד"ר ענת בן דוד מהאוניברסיטה הפתוחה. פרדו התייחס לאפליקציית המרצת הבוחרים שבה עושה שימוש מפלגת הליכוד כדי לנהל את קשריה עם פעילי השטח ועם מצביעים.

האפליקציה מנהלת את המידע על הבוחרים שמקורו בפנקס הבוחרים שהמפלגות מקבלות כדין ממשרד הפנים, ועל בסיסו מוסיפות שכבות מידע נוספות שמסייעות לפעילים לכוון את מאמציהם למצביעים פוטנציאליים של הליכוד ביום הבחירות.

האפליקציה אמורה לשמש גם אזרחים מהשורה שיכולים להוריד אותה ולהתקין אותה, לאחר קבלת סיסמה. המטרה היא שאותם אזרחים יוכלו גם הם להצטרף באמצעות האפליקציה למאמצי השכנוע וההמרצה של המפלגה, הן באמצעות שימוש בפרטים שפורסמו בה והן באמצעות הזנת פרטים חדשים בעצמם.

האפליקציה מחייבת שימוש בסים ישראלי וכאמור בהקלדת סיסמה, אך לטענת פרדו, הדבר לא מונע מפעיל חיזבאללה, חמאס או איש משמרות המהפכה באיראן להשתמש בה כדי לדלות פרטים כמו כתובת, על אנשי צבא וביטחון בכירים ובני משפחותיהם, באמצעות הקשת שמותיהם.

על-פי הנאמר בשיחה, במקרה שאחד המשתמשים שמזין פרטים יקליד את מספר הטלפון של אדם כלשהו, כל משתמש באפליקציה יוכל לראות את פריט המידע גם כן.

יצוין כי בבדיקה מדגמית שנערכה היום (ד') ואתמול בשני טלפונים שונים, האפליקציה אומנם זמינה להורדה, אך לא ניתן לקבל סיסמה לשימוש בה. מאלקטור נמסר בתגובה לסרטון: "שקרנים! רק המטה יכול לפתוח סיסמה".

כמו כן, עתירות שהוגשו לאחרונה, הן לוועדת הבחירות המרכזית והן לבג"ץ, בדרישה לאסור את השימוש באפליקציה בשל הסיכון שהיא מהווה לכאורה - נדחו על הסף בעילה של חוסר סמכות. פירצת האבטחה הראשונה עליה דווח כבר טופלה בסיוע מערך הסייבר הלאומי, ואילו הרשות להגנת הפרטיות, שבדקה את מערכת אלקטור לאחר הפרסומים בנושא, כתבה לאחר הבדיקה כי "בבדיקות נוספות שבוצעו על-ידי הרשות בסיוע מומחי אבטחה ממערך הסייבר הלאומי, לא נמצאו ליקויים חמורים או אינדיקציות אחרות המבססים צורך להשבית שוב את המערכת".

תהייה נוספת שעולה מהשיחה בין פרדו ובן דוד היא על מה בדיוק מבסס פרדו את הערכתו. לא מן הנמנע כי פרדו ראה את האפליקציה לראשונה טרם השיחה עם ד"ר בן דוד, לא בדק וחקר אותה בעצמו, או באמצעות מומחי סייבר, וזאת על-פי דבריה של ד"ר בן דוד בפתיחת הסרטון עצמו: "מר פרדו, אנחנו דיברנו קודם על אפליקציית אלקטור, אני הראיתי לך אותה כאן על הטלפון שלי". בשלב מאוחר יותר של הסרטון שואל פרדו: "האם הבחור שלנו בטהרן יכול לראות את מספר הטלפון הזה (בהקשר של מספרי הטלפון שפעילי המפלגות יכולים להזין לאפליקציה. א"ב)?", וד"ר בן דוד עונה לו: "האמת היא שכן". על כך ענה פרדו: "אז בעצם ללא קשר לפירצה, וללא קשר לכל מה שקרה לאחר שהחברה המסחרית קיבלה את רשימת הבוחרים של מדינת ישראל, כל מי שמחזיק היום באפליקציה מסכן את ביטחון אנשי הביטחון של מדינת ישראל באשר הם". 

בתשובה לשאלה "למה בעצם אמרת שזה הקורונה ביטחונית?", השיב פרדו: "כי ברגע שאת מזינה את השם שלי, ואני רואה את הפרטים שלי ושל האחרים, והאחרים מזינים, והדבר הזה מאחד לאחד הולך וגדל בטור הנדסי - באותו רגע זה מתפתח בדיוק כמו מגפה, ומגפה צריך לעצור ולבודד לפני שמאבדים את השליטה. לפיכך אני פונה אליכם - הסירו את האפליקציה, תמחקו אותה ובכל מקרה אל תוסיפו שום פרט עליה ואל תשתפו שום פרט באפליקציה". 

אלקטור: "השתלחות פראית ולא אחראית"

 

עו"ד ירון דוד מסר בתגובה בשם חברת אלקטור: "צר לנו שאדם רב-זכויות כמר פרדו נגרר אחר השתלחות פראית ולא אחראית נגד יישומון ניהול הבחירות הבטוח והמפוקח ביותר כיום, והכול על בסיס מידע שאינו אמת, ואשר ודאי לא בדק. מי שאינו יכול לנצח בדרכים לגיטימיות בחירות, מנהל קמפיין מתוזמר רק בגלל אג'נדה פוליטית.

"כל העתירות נגד השימוש באלקטור נדחו, הן על-ידי יו"ר ועדת הבחירות המרכזית והן על-ידי בג"ץ, שתוקפי אלקטור הם ממגניו ועכשיו לא מקבלים את החלטתו.

"ככל אפליקציה (גם של הבנק, גם של קופת-החולים שלכם), ניתן להוריד את אלקטור מכל מקום בעולם, אך הכניסה אליה ניתנת רק מתוך ישראל, ורק לאחר שסופק לכם שם משתמש וסיסמה ממטה הבחירות.

"היישומון לא חושף תעודות זהות, מגביל את מספר החיפושים ובטוח יותר מכל שימוש אחר בפנקס הבוחרים שהיה עד היום ללא בקרה וללא שליטה.

"כל המפלגות בארץ קיבלו מאות פעמים את רשימת הבוחרים, לרבות באסל גאטס שהואשם בהברחת טלפונים לאסירים ביטחוניים. ראש המוסד לשעבר יודע זאת. תמימותו מפתיעה מאד.

"אלקטור מפוקחת באופן מעמיק, מקיף ויסודי על-ידי הרשות להגנת הפרטיות ומערך הסייבר הלאומי של מדינת ישראל ואינה מהווה סכנה לאיש.

"דווקא השתלחויות כגון אלה של מר פרדו, אשר פעם היה מאופק ובקיא בעובדות, הן הקורונה של מערכת החוסן הפנימי שלנו".