סקיי ליין נגד אלביט: "הונתה ונישלה אותנו מפרויקט משותף, כשהיא משתמשת בידע שלנו"

חברת העגורנים טוענת כי אלביט והעובד שלה ליאור אביטן נישלו אותה מחלקה בפרויקט משותף לבניית עגורן אוטונומי שנועד להקטין תאונות עבודה • לדברי סקיי ליין, אביטן השתמש בידע שצבר בעבודה משותפת כדי להקים חברה-בת של אלביט שהוא הבעלים העיקרי בה, תוך שהוא משתמש בשמה

מתחם אלביט מערכות בנתניה / צילום: בר אל
מתחם אלביט מערכות בנתניה / צילום: בר אל

"אלביט וחברות-בנות שלה הונו אותנו ופעלו בחוסר תום-לב מוחלט, תוך יצירת מצג-שווא של יחסי אמון, והכול במטרה להשיג מידע, ידע וקשרים בענף שהיה להן זר לחלוטין", זאת במטרה לייצר בעצמן מוצר שאת הרעיון לפיתוחו לא הגו בעצמן - כך טוענת חברת סקיי ליין עגורנים וטכנולוגיות, בכתב תביעה על סך 7 מיליון שקל שהגישה השבוע לבית המשפט המחוזי בתל-אביב נגד אלביט מערכות, חברות-בנות שלה ועובד בכיר בחברה.

לטענת סקיי ליין, באמצעות עו"ד אמיר סילש, בשנים האחרונות היא משקיעה משאבים רבים במטרה לייעל את שיטות העבודה הנהוגות בתחום בישראל, ומתוך מחויבות להגביר את הבטיחות בענף הבנייה. כחלק מכך, לטענתה, ביוני 2017 יצר עמה קשר עובד אלביט, ליאור אביטן, בנוגע לשיתוף-פעולה עתידי אפשרי בתחום פיתוח של מוצר עגורן אוטונומי, שפיתוחו היה אמור לתרום להקטנת תאונות העבודה וצמצום תקלות תקשורת באתרי העבודה.

עוד מסבירה סקיי ליין בתביעתה כי לצורך בניית המוצר אלביט אמורה הייתה לספק את הידע ואת הטכנולוגיה הנוגעים לתחום המצלמות והבינה המלאכותית, לרבות ניתוח תמונה וידאו; ואילו סקיי ליין מצידה אמורה הייתה לספק את הידע והניסיון בתחום העגורנים.

"למרבה הצער והתדהמה, התברר לסקיי ליין כי אלביט והחברות-הבנות שלה פעלו על בסיס אותו מידע, ידע ורעיונות שהשיגו מסקיי ליין, כדי לפתח את העגורן האוטונומי בעצמן, תוך הותרתה של סקיי ליין מאחור", נטען בתביעה.

שילוב מנצח

תחילתו של הקשר בין סקיי ליין לאלביט, לפי המתואר בתביעה, נראה מבטיח. בפגישה עם מנכ"ל סקיי ליין, אביב כרמל, שאותה יזם דווקא אביטן מאלביט, הציג מנכ"ל סקיי ליין מצגת המפרטת את יכולותיה של סקי ליין, ומציגה את המיזם שברצונה לקדם. לטענת סקיי ליין, אביטן התרשם מהרעיון והציג מצגים חד משמעיים שלפיהם הצדדים יתקדמו לקראת שותפות שווה ומלאה.

כדי לתמוך בטענתה, מציגה סקיי ליין בתביעתה דברים שכתב אביטן לכרמל, בהם ציין כי הוא "רואה את השילוב בין אלביט לסקיי ליין כמנצח". בהמשך כרתו הצדדים מסמך לשמירת סודיות (NDA), והועבר לשביעות-רצונו של אביטן, כך לפי התביעה, מידע עסקי וטכני רב, לרבות מידע סודי. בהמשך הדרך אף הכינה סקי ליין, לטענתה לבקשתו של אביטן, טיוטת הסכם שאמור היה לעגן את שיתוף-הפעולה בין שני הגופים.

הטיוטה האמורה מעולם לא נחתמה. לטענת סקיי ליין, היא המשיכה לשתף פעולה עם אלביט על בסיס הבטחות חוזרות ונשנות שנושא החתימה מצוי בטיפול, הצהרות שלפיהן אלביט היא גוף גדול, ומשום כך התהליכים אורכים בו זמן רב וכיו"ב.

בתביעה מפרטת סקיי ליין אמירות של אביטן שלטענתה תועדו על-ידה, שלפיהן "ההתקדמות חיובית ולכיוון הנכון", ואף כי "אושר להתחיל לעבוד בקרוב. יש הבנה כללית ויורדים לפרטים כדי לסגור".

"לאורך כל התקופה הזו", נטען בתביעה, "משמשת סקיי ליין כאבן שואבת למידע ורעיונות עבור אלביט ואביטן, אשר מצידם אינם משתפים את סקיי ליין במידע כלשהו; ובמקביל, כחלק משיתוף-הפעולה בין הצדדים, מותקנות מצלמות של אלביט על מנוף של סקיי ליין באתר בנייה בבאר-שבע".

נישול מהפרויקט

רק למעלה משנה לאחר תחילת שיתוף-הפעולה, טוענת סקיי ליין, "נחשפה בפניה ההונאה במלואה". לאחר שהתקבל אישור רשות החדשנות לפיתוחו של המוצר והקמתה של חברה-בת ייעודית לפיתוח המוצר תחת אלביט בשם "אולטאוייז", התברר לסקיי ליין כי הוא נושלה מהפרויקט, בעוד שאביטן "השיג לעצמו זכויות בחלק הארי של המיזם המשותף". ואם לא די בכך, נטען בתביעה, משתמשת "אולטאוייז" במצגת כמעט זהה לזו שהציגה סקיי ליין בפני אביטן בראשית הדרך כדי לקבל מענקים ממשלתיים לקידום הפרויקט, ואף משתמשת בשמה של סקיי ליין בקשר שהיא מקיימת מול חברות בנייה שונות.

"לא נותר לסקיי ליין אלא להבין כי הנתבעים פועלים לנישולה מהפרויקט שהיא שותפה מלאה לו, פרויקט אשר לא היה קורם עור וגידים ללא שיתוף-הפעולה של סקיי ליין, ללא תרומתה הייחודית להתקדמותו וללא החזון, המידע, הנתונים והחומרים שאליהם נחשף אביטן באמצעות סקיי ליין", טוענת סקיי ליין בתביעתה. "לא מדובר רק במקרה של שימוש שלא כדין בידע, מידע ונתונים אשר סופקו על-ידי סקיי ליין, אלא אף בהתנהלות חסרת תום-לב לקידומו ומימושו של רעיון אשר מקורו בסקיי ליין, תוך ניסיון לנשל אותה מזכויותיה בו". 

באלביט מערכות בחרו שלא להגיב לידיעה.