בדרך לבורסה: חברת האנרגיה המתחדשת דוראל שוב מקדמת הנפקה לפי שווי של 550-500 מיליון שקל

דוראל נחשבת לאחת החברות המובילות בענף הצומח, ובולטת בין היתר בזכות שיתוף הפעולה הפורה עם המגזר הקיבוצי • הכנסותיה השנתיות מוערכות בכ-100 מיליון שקל, עם רווחיות של כ-15%-11%• מלבד הפרויקטים הקיימים, הגיוס נועד לסייע לדוראל להוציא לפועל תוכניות להתרחבות משמעותית

יקי נוימן, מנכ"ל קבוצת דוראל  / צילום: דניאל שיטרית
יקי נוימן, מנכ"ל קבוצת דוראל / צילום: דניאל שיטרית

חברת האנרגיה הסולארית דוראל שוב מקדמת מהלך להנפקת מניות ראשונית (IPO) בבורסה בת"א, ואף  הודיעה בימים האחרונים לרשות ני"ע על כוונתה להנפיק, כך נודע ל"גלובס". ככל הידוע החתם שיוביל את ההנפקה הוא לידר שוקי הון. על פי ההערכות, שווייה של דוראל בהנפקה יעמוד על 550-500 מיליון שקל לפני הכסף, ובכוונתה לגייס עד 150 מיליון שקל בהנפקת המניות. אם תוכניותיה של דוראל ייצאו לפועל כמתוכנן, גיוס ההון שלה יתבצע בסוף חודש מאי.

דוראל משאבי אנרגיה מתחדשת, שאשתקד בחנה מהלך הנפקה שלא יצא לפועל, החלה את פעילותה לפני כ-13 שנה, על ידי צמד מייסדיה - אלון קסל ודורי דוידוביץ', המכהן כיו"ר החברה. השניים פעלו יחד בתחום של ייזום פרויקטים בנדל"ן בארץ ובחו"ל במשך כ-15 שנה, אז זיהו את הפוטנציאל בפעילות האנרגיה המתחדשת, והחליטו להיכנס לתחום. כיום החברה מעסיקה כ-25 עובדים, והמנכ"ל שלה הוא יקי נוימן, שהיה העובד הראשון שלה.

דוראל פועלת בתחום של ייצור ופיתוח פרויקטים של אנרגיה מתחדשת, ולצורך כך מרבה לשתף פעולה עם גורמים עתירי נדל"ן. דוראל נחשבת לאחת החברות המובילות בענף, ובולטת בין היתר בזכות שיתוף הפעולה הפורה שיש לה עם המגזר הקיבוצי. עד היום החברה הייתה מעורבת בפיתוח פרויקטים בהיקף של כ-300 מגוואט, ובבעלותה כיום מערכות בהיקף מצטבר של יותר מ-100 מגוואט.

הכנסותיה השנתיות כיום מוערכות בכ-100 מיליון שקל, וסדרי הגודל של רווחיותה מההכנסות מוערכים בטווח של כ-15%-11%. מלבד הפרויקטים הקיימים, דוראל נמצאת לפני התרחבות משמעותית בהמשך, וגיוס ההון המתוכנן יסייע לה להוציא לפועל חלק מהפרויקטים העומדים על הפרק.

אחד מהפרויקטים המשמעותיים בהם דוראל מעורבת הוא הקמת פרויקט ייצור חשמל במתח עליון מדרום לבית שאן, בהיקף של כ-250 מגוואט ובעלות הקמה מוערכת של כ-900 מיליון שקל. הוא יוקם על קרקע של כ-3,000 דונם, בבעלות משותפת עם 11 קיבוצי עמק המעיינות ותאגיד אמריקאי. על פי ההערכות, פרויקט זה צפוי להתחיל להניב הכנסות בטווח זמן של 4-2 שנים.

עוד זכתה החברה באחרונה בשני מכרזים רחבי היקף, של 50 ושל 70 מגוואט, בשותפות עם קיבוצים, וככל הידוע בסך הכול לחברה פרויקטים בתכנון בהיקף מצטבר של קרוב ל-1,000 מגוואט, המתוכננים להיות מוקמים בשנים הקרובות.

נוסף לפעילות בארץ, חלק מצמיחתה העתידית של דוראל מתוכנן להגיע מפעילות בחו"ל, שם היא פועלת כיום בארה"ב ובאיטליה.

סנטימנט חיובי בתחום לצד תנודתיות במסחר העולמי

שני מייסדיה של דוראל, דוידוביץ' וקסל, מחזיקים היום כ-77% ממניות החברה, אחרי שמכרו נתחים ממנה בכמה הזדמנויות בשנים האחרונות.

המכירה הראשונה נעשתה בשנת 2016 לקיבוץ יטבתה, שם הוקם הפרויקט הראשון של דוראל, שרכש כ-10% ממניות דוראל לפי שווי חברה של כ-70 מיליון שקל. כשנה וחצי לאחר מכן, בשנת 2018 קיבוץ יקום רכש כ-3% מדוראל לפי שווי חברה של כ-235 מיליון שקל, וקיבל אופציה לרכישת 3% נוספים. בסוף שנת 2018 רכשה חברת אוצר התיישבות היהודים (שהייתה בעבר בעלת עניין בבנק לאומי) כ-10% מההון לפי שווי חברה של 335 מיליון שקל. במסגרת ההסכם עם אוצר התיישבות היהודים, קיבלה הרוכשת אופציה לרכישת 3% נוספים מדוראל לפי שווי חברה של 385 מיליון שקל.

הנפקתה המתוכננת של דוראל צפויה לקבל רוח גבית מהסנטימנט החיובי במניות חברות האנרגיה המתחדשת הנסחרות בבורסה, תחום הנהנה מרגולציה תומכת, לנוכח הדרישה להפחתה דרמטית בשימוש בדלקים מזהמים ומעבר לאנרגיות נקיות. החברות הבולטות בתחום זה שנסחרות בת"א הן אנרג'יקס, אנלייט, וכן אלומיי קפיטל, שנהנו בשנים האחרונות מזינוקים תלת-ספרתיים בערכן. 

עם זאת, בעליה של דוראל ומובילי ההנפקה יצטרכו לקוות שעד חודש מאי תקטן התנודתיות הגבוהה המאפיינת כבר יותר מחודש את המסחר בשוקי ההון בעולם ובארץ, בשל החששות להשפעות השליליות של התפשטות וירוס הקורונה על הכלכלה הגלובלית, לאחר תקופה ארוכה של עליות שהובילו את המדדים המובילים לרמות שיא. תנודתיות זו, והירידות החדות הנרשמות בלא מעט ימי מסחר בשבועות האחרונים, מאיימות על קיומן של  כמה הנפקות ראשוניות העומדות על הפרק, בהן של משווקת הירקות והפירות ביכורי שדה ושל חברת התיירות תלמה.