הדילמה של נשיא סין: מתי לומר לאזרחים לחזור לעבוד כדי לעצור את הנזק הכלכלי

שי ג'ינפינג משגר מסרים מעורבים: מצד אחד קורא להנהגות המקומיות להכיל את הנגיף ומצד שני קורא להן להבטיח שהצמיחה תישאר בריאה • המנהיג זקוק לשני היעדים הללו כדי לשכך את הזעם הציבורי על הטיפול הממשלתי ההתפרצות ולחזק מחדש את התמיכה הציבורית בו

נשיא סין שי ג'ינגפינג מבקר באחד המחוזות הנגועים בנגיף הקורונה בסין / צילום: Liu Bin/Xinhua, Associated Press
נשיא סין שי ג'ינגפינג מבקר באחד המחוזות הנגועים בנגיף הקורונה בסין / צילום: Liu Bin/Xinhua, Associated Press

הנזק הכלכלי המעמיק מהתפרצות הקורונה בסין מכריח את הנהגתה להתייצב מול הכרעה קשה: מתי להקל את מגבלות הסגר שחונקות את הצמיחה, למרות שהן עוזרות לבלום את התפשטות הנגיף. מנהלי עסקים וכמה מנהיגים מקומיים מעזים לקרוא לפתיחה מחדש של מפעלים והחזרת עובדים לעבודה ואספקה ליעדיה בחלקים רבים של המדינה שבהם הפעילות הכלכלית משותקת.

המתחים גברו לאחרונה על רקע הסימנים לכך שההתפרצות רשמה שיא בווהאן, העיר שבה היא החלה, שבה המקרים המאומתים הגיעו ל-47,000 או 60% מכלל המקרים בסין. יש תקווה שהמגיפה מגיעה לשליטה בסין, והיא מערימה לחצים על הפקידים להכריז על ניצחון ולהקל את ההסגרים לפני שהנזק הכלכלי יצטבר.

ווהאן הודיעה לזמן קצר שהיא תתחיל להקל את ההסגר ביום שני, אך כעבור כמה שעות ההחלטה בוטלה. הרשויות בעיר מסרו שההודעה המוקדמת פורסמה ללא אישור "מנהיגי המפתח" בעיר. ערים אחרות, כולל בייג'ינג, הטילו בשבועות האחרונים מגבלות תנועה חדשות, לאחר שהן הקלו אותן וראו שמקרי ההידבקות מתרבים.

הנשיא שי ג'ינפינג משגר מסרים מעורבים. הוא קרא להנהגות המקומיות להכיל את הנגיף ובו זמנית קרא להן להבטיח שהצמיחה תישאר בריאה. המנהיג זקוק לשני היעדים הללו כדי לשכך את הזעם הציבורי על הטיפול הממשלתי בתחילת ההתפרצות ולחזק מחדש את התמיכה הציבורית בו.

בהופעה בפני הפוליטבירו של המפלגה החודש, שי הורה לחברי המפלגה לנהל "מלחמה עממית" בהתפרצות. אחר כך הוא אמר שסין חייבת לדבוק ביעדי הפיתוח שלה, שכוללים את הכפלת התמ"ג בעשור שמסתיים השנה - מטרה שמחייבת צמיחה של לפחות 5.5% השנה.

שלושה ימים לאחר מכן, שי אמר לנשיא צרפת עמנואל מקרון שהשפעה של המגיפה על כחלכלת סין תהיה "זמנית", והוסיף ש"סין תהיה עדיין מסוגלת להשיג את יעדי הצמיחה שלה".

ביום שלישי קרא שי לרשויות לסייע לאיכרים לעבור במחסומי דרכים כדי להמשיך לעבד את שדות האורז שלהם כדי להבטיח "קציר טוב בקיץ". אנליסטים אומרים שאם עונת האביב בשדות תוחמץ, ביטחון המזון בסין יהיה בסכנה.

למרות הצגת הביטחון של שי, הכלכלה נחלשת במהירות. מפעלים נשארים מושבתים מאונס, והצריכה וההשקעות צנחו. סין דחתה את פרסום הנתונים הכלכליים הרשמיים שלה למחצית מרץ, אבל אינדיקטורים אחרים מצביעים על האטה משמעותית.

צריכת הפחם הממוצעת בחברות החשמל הגדולות צנחה בכ-40% מהרמה של השנה שעברה בשבו שהסתיים ב-25 בפברואר. מכירת הדירות היא רבע מהנורמה העונתית, והביקוש לפלדה הוא 50% מהרמה הממוצעת בשלוש השנים האחרונות.

בנק ההשקעות נומורה מעריך, בהסתמך על נתונים מאתר המיפוי והחיפוש באידו, שרק קצת יותר משליש מהאנשים שיצאו מערים כמו בייג'ינג, שנחאי ושנזן, לפגרת ראש השנה הסיני בסוף ינואר ובתחילת פברואר חזרו לבתיהם. בשנה שעברה בתקופה זו, כמעט כל אלו שהיו בפגרת החג חשבו לבתיהם. עובדים שעוברים מכפרים לערים מהווים כ-40% מכוח העבודה בסין, והיצרנים זקוקים להם כדי לחדש את הייצור.