השבוע שבו נמחקו 3.6 טריליון דולר משוק המניות: האם הירידות החדות יתבררו כתקלה בדרך לשיאים

רק לפני קצת יותר משבוע שייטו המניות בארה"ב בשלווה סביב רמות שיא - ולפחות למראית עין הן לא הוטרדו כלל מהחששות הווירוס הקורונה • ואז הגיעה המציאות: בתוך שבעה ימי מכירות צלל מדד S&P 500 ב-13% ורשם את המעבר המהיר ביותר אי פעם אל תוך טריטוריה של תיקון

התפרצות נגיף הקורונה ביפן  / צילום: Jae C. Hong, AP
התפרצות נגיף הקורונה ביפן / צילום: Jae C. Hong, AP

כשמדד 500 S&P ננעל בשיא ב-19 בפברואר, המניות האמריקאיות נראו אדישות לחרדה שעוררה מגיפת הקורונה העולמית, שכבר טלטלה שווקים אחרים, לרבות אג"ח, סחורות וכמה מניות זרות.

כעבור תשעה ימים, המציאות הגיעה. אותו מדד 500 S&P רשם את הירידה המהירה בתולדותיו - 10% מהשיא של כל הזמנים. מדד דאו ג'ונס רשם את השבוע הגרוע ביותר מתחילת המשבר הכלכלי העולמי ב-2008. מניות חברות ייצור, בנקים וחשמל כאחד צנחו בשיעורים דו-ספרתיים.

אנדרו פרידמן, מקצוען פיננסים בן 31, היה בנסיעה של אובר בקונטיקט ביום שני בבוקר, כשהבחין שהנהג משחק בנייד שלו. כשהוא ביקש ממנו להתרכז בכביש, הוא נדהם מתגובה שלו: "אכפת לך אם אני אעצור בצד לדקה? השוק פתוח ואני צריך למכור כמה דברים".

סוחרים תשושים תיארו את השבוע שעבר כאחד המותחים ביותר הזכורים להם בוול סטריט. משקיעים ואנליסטים קוראים את החדשות האחרונות על הסגרים, מניין נדבקים ומקרי מוות, ואז הם שומעים דיווחים מעוררי צמרמורת שאי אפשר לוודא. מנהלי תיקים מוצפים בטלפונים של לקוחות, ששואלים שאלות שאיש לא יכול להשיב עליהן.

השווקים מצויים בטריטוריה חדשה ומטרידה. עשרות שנים התרכזו הדיונים על השוק בשאלה אם יש בועה במניות - ובמילים אחרות, אם העליות שלהן הן מעבר למציאות הכלכלית. היו בועת הדוט.קום ובועת הדיור. לאחרונה השאלה הייתה אם רצף העליות במניות הפך את השוק בשל לירידה. אבל נגיף הקורונה מייצג משהו חדש: כוח חיצוני לא פיננסי, שהשפעתו על הכלכלה העולמית ענקית ולא ידועה. המוחות הטובים ביותר בוול סטריט ומעבר לה מתקשים להבין אם המגיפה תהיה רק הפרעה קצרת-טווח, או איום מתמשך יותר, שמשנה את חייהם של מיליוני ברחבי העולם.

האם המשרדים, המפעלים ובתי הספר באמריקה ובאירופה ייסגרו כמו אלו שבסין? האם הרחובות יהיו ריקים והחנויות יינעלו כאשר אנשים מסתגרים בבתיהם? כמה זמן ייקח למדענים להבין איך עובד הנגיף, ולפתח תרופות שיכולות להאט אותו? עד שהתשובות לחלק מהשאלות הללו יתבררו, אומרים סוחרים, השוק עלול להתקשות למצוא רצפה.

"כולם רק מנסים לנחש מהיכן יגיעו השמועות הבאות, והיכן יכה הנגיף, וכמה גרוע זה יהיה", אמר תומס די גלומה, מנהל המסחר בריביות בסיפורט גלובל סקיוריטיז בניו יורק.

בשבעה ימי מכירות, מדד 500 S&P צנח ב-13% מהשיא שלו - ומחק 3.6 טריליון דולר בשווי שוק.

תשואת אג"ח האוצר האמריקאית לעשר שנים, הבסיס של הפיננסים העולמיים, צנחה לשפל חדש, שמציין עליית מחירים בשער האג"ח, כאשר סוחרים משווקים אחרים מחפשים את הביטחון של אג"ח שהנפיקה המדינה העשירה ביותר בעולם.

בשוק אג"ח האוצר, אלו שניסו להילחם בירידה הבלתי פוסקת בתשואות "נרמסו לגמרי", אמר די גילומה.

המבחן הקשה ביותר ב-11 שנות שוק שורי

המפולת של השבוע שעבר היא המבחן הקשה ביותר לשוק המניות השורי שהתחיל במרץ לפני 11 שנים. המשקיעים למדו בעשור שחלף שכדאי להישאר מושקעים במניות, וההנחה הזו השתלמה היטב לאלו שניצלו את פחדי המיתון ב-2011, ב-2015-2016 וב-2018 כדי להוסיף עוד מניות במחירים נמוכים יותר.

בו בזמן, הגאות לוותה בנטישה משמעותית של קרנות נאמנות מנייתיות מסורתיות, וכמה מהקונים הבולטים ביותר של מניות היו חברות שרכשו מניות חזרה מהציבור כדי להשתמש בחלק מהמזומנים שהן צברו. משקי בית שראו את התיקים שלהם נמחקים במשבר הפיננסי לא רצו לחזור לשוק המניות. אפילו מנהלי כספים מנוסים התייחסו לעיתים בספקנות לעליות. הם טענו שהשוק מקבל תמריץ ממדיניות מוניטרית בלתי רגילה שאימצו הבנקים המרכזיים אחרי המשבר. מבחינתם, השוק הבשיל למימושים הרבה לפני הופעת נגיף הקורונה. הם רק לא ידעו מה יהיה הטריגר לכך.

השאלה הנוכחית לשווקים היא האם הירידות החדות של השבוע שעבר יתבררו כתקלה קטנה אחת בדרך לשיאים נוספים במחזור, או שהמפולת שקומץ מנהלי כספים דוביים צפו זה שנים מגיעה סוף סוף - או שאולי בכלל יש כאן משהו עוד יותר גרוע שאיש לא צפה בכלל.

טוני רות, מנהל ההשקעות הראשי של ווילמינגטון טרסט, אמר שוועדת ההשקעות של החברה שלו קיימה כמה ישיבות חירום לפני שהחליטה להנמיך את הפוזיציה שלה במניות בתחילת השבוע שעבר, לפחות מהמדד שאחריו היא עוקבת.

לפני ההחלטה החזיקה ווילמינגטון השקעה גדולה יותר במניות לעומת המדד המשולב במכשירים אחרים שאחריו היא עקבה, והמעבר ממשקל יתר למשקל חסר במניות הוא שינוי ראשון מסוג זה בחמש וחצי השנים שבהן רות עובד בחברה. "זה משהו ללא תקדים בזמנים המודרניים, והשווקים מגיבים כעת בדרך מציאותית יותר", אמר רות. "המעבר הזה הוא הלם משמעותי למערכת".

המפולת הרצינית בשוק התחילה ביום שני שעבר, אחרי החדשות בסוף השבוע הקודם שהנגיף התפשט במהירות באיטליה, ששכנעו משקיעים שהמגיפה הפכה ממשבר סיני לעולמי, ולבעיה מחוץ לשליטה. ההבנה הזו שיגרה את מדד דאו ג'ונס לנפילה של מעל 1,000 נקודות, ותשואות אג"ח האוצר לעשר שנים נפלו לזמן קצר אל מתחת לשפל ההיסטורי במהלך המסחר.

אבל מבחינת רבים, נקודת המפנה בשוק באה ביום שלישי, כאשר בכירים במרכז הפדרלי לבקרה ומניעה של מחלות פרסמו אזהרה חמורה. המומחים צופים כעת שהנגיף יתפשט ברחבי ארה"ב. בתי ספר ועסקים צריכים להיערך לאפשרות זו, אמרו גורמים רשמיים.

אזהרת המרכז לבקרת מחלות, CDC, המחישה את מה שרבים ביטלו כמה שבועות לפני כן - שארה"ב לא תתחמק מהנזקים שגורם הנגיף, שעצרו את חיי היומיום בסין, באיטליה, בקוריאה הדרומית ובעוד מדינות.

וול סטריט מיהרה להגיב. ביום חמישי הזהירו אנליסטים בגולדמן זאקס שהם כבר לא צופים שהחברות האמריקאיות ירשמו גידול כלשהו ברווחים בשנת 2020. כאשר התפרצות הנגיף מאיימת להפוך למגיפה, סביר שהיצואנים האמריקאים יספגו ירידה בביקוש למוצריהם, וחברות יספגו פגיעה בשרשראות האספקה שלהן, אמר דייוויד קוסטין, אסטרטג המניות הראשי של גולדמן.

המשקיעים ברחו מכל נכסי הסיכון, ושיגרו את מדד 500 S&P לטריטוריה של תיקון (ירידה של 10% לפחות מהשיא האחרון). המהירות שבה התרחש התיקון הזה הפתיעה רבים: הירידה שנמשכה שישה ימים הייתה הגלישה המהירה ביותר לטריטוריה של תיקון אי פעם.

מיד אחרי שהמניות רשמו את השיא שלהן ב-19 בפברואר, סטיבי אונוסקה, די.ג'יי בן 26 מנאשוויל, טנסי, היה בטלפון שלו באפליקציית המסחר הנייד רובינהוד, בניסיון לעשות רווח מהימור על יצרנית השבבים AMD. "חשבתי לעצמי, איזה יופי, הכל הולך להישאר גבוה. למניה היא שיא נהדר", הוא אמר.

ואז התחיל המימוש. "אז אמרתי לעצמי - 'שיט, אני יוצא'", הוא סיפר.

מניות חברות תעופה, בתי מלון וחברות שיט היו מהנפגעות העיקריות בשבוע האחרון. גם הבנקים סבלו, ובנק אוף אמריקה וג'יי.פי מורגן צ'ייס איבדו יותר מ-10% מתחילת השנה.

כמעט שום דבר לא עלה בשוק המניות - להוציא מניה אחת, רג'ינרון פרמצבטיקה, שמשתפת פעולה עם משרד הבריאות האמריקאי בפיתוח טיפולים לקורונה.

כאשר הסוחרים מיהרו להמר על מכשירי גידור מפני ירידות נוספות, הבורסות נפגעו מהזדקרות מחזורי המסחר. המסחר לא היה מוגבל למה שנקרא משקיעים פעילים, שבוחרים את החברות שבהן הם רוצים להשקיע. גם משקיעים פסיביים - שקונים ומחזיקים תעודות סל לתקופות ארוכות - ברחו מהשוק, והגבירו את לחצי המכירה על המניות.

מחזורי המסחר בתעודת הסל SPDR S&P 500, שהיא אחד מניירות הערך הנסחרים ביותר בעולם, זינקו ב-300% מהממוצע היומי ביום חמישי, לפי ג'ונתן קרינסקי, טכנאי השוק הראשי של ביי קרסט פרטנרז.

זה היה בדיוק סוג התגובה שמאפיין חששות לגורל הכלכלה. מדד S&P 500 צנח ב-12% בשבוע שאחרי פתיחת השווקים למסחר אחרי התקפות 11 בספטמבר 2001. המניות צנחו ב-13% אחרי התפרצות נגיף סארס ב-2003. בשני המקרים, השווקים החזירו לעצמם את ההפסדים - אבל רק אחרי שהתברר שהכלכלה העולמית תתאושש.

לא כל המשקיעים נכנסו לפאזה של פאניקה. רוב הטלפונים שקיבל בימים האחרונים ג'ייסון פרייד, מנהל ההשקעות הראשי ללקוחות פרטיים בגלנמיד טרסט, היו מלקוחות ששאלו אם הם יכולים להיכנס לשוק ולקנות בזול.

גם פרייד לא חושש עדיין. הוא מקווה שמאמצי רשויות הבריאות להכיל את ההתפרצות יישאו פרי, ושבסופו של דבר ההאטה בפעילות הכלכלית ברחבי העולם תתברר כזמנית, ולא כהתחלה של מיתון עמוק. אבל אפילו הוא לא ממליץ ללקוחותיו להיכנס לשוק בכל מצב.