חדשות | פיצ'ר

בחזרה לאולפן: חברות החדשות השקיעו מיליונים בחלון הראווה שלהן. מי המנצחת?

חדשות 13 השקיעה כ-14 מיליון שקל באולפן החדש, וחדשות כאן 11 - למעלה מ-20 מיליון שקל • האם ההשקעה השתלמה?

כבר מאז פיצול ערוץ 2, ואפילו ביתר שאת אחרי מיזוג ערוץ עשר ורשת, נתפסו חברות החדשות כמשאב של הערוצים, ובעיקר מהדורת החדשות המרכזית שמשודרת בשעה שמונה. למהדורות יש חשיבות אסטרטגית בשל הרייטינג שהן מביאות בפני עצמן - ובישראל שנתפסת כמדינת חדשות מדובר ברייטינג נאה - אבל גם בשל העובדה שהחדשות מהוות "מקפצה" אל תוכניות הפריים-טיים של הערוצים.

עוד לפני המיזוג, שררה ביחס לחברות החדשות תפיסה של אח עשיר ואח עני. האח העשיר היה חברת החדשות של ערוץ 2 שנהנו מאולפנים חדשים, תקציבים גדולים ותפיסה "מיינסטרימית"; אל מול האח העני - חדשות עשר שאומנם נהנו מתדמית של חברה בועטת, אך לאחר שנים של מאבקי הישרדות נאלצו לשדר מאולפנים ישנים ולהשתמש בטכנולוגיות שרחוקות מלהיות מתקדמות.

חברת החדשות הייתה קלף המיקוח העיקרי בתהליך מיזוג רשת וערוץ עשר, והתפיסה הרווחת הייתה שאם יניחו את שידורי חברת החדשות כשלפניה ואחריה תוכניות שמניבות רייטינג, אז גם הביצועים של המהדורה ישתפרו בהתאם. לא פחות חשוב - בחברה סברו כי יש לשדרג באופן משמעותי את האולפן שממנו משודרות החדשות, כך שיישרו קו עם התחרות בחברת חדשות 12, מתוך הבנה שאפילו אם הצופה לא יודע לשים על כך את האצבע, הנראות הלא אטרקטיבית והמיושנת של האולפן, הקושי להשתמש בגרפיקות חדישות שתומכות בחדשות והיעדרם של אלמנטים טכנולוגיים ראויים, משפיעים על הצופה.

ההערכות מדברות על כך שהנראות של האולפן היא אולי לא שובר שוויון, אבל בשורה התחתונה היא שווה לפחות עוד נקודה או שתיים ברייטינג, ובמונחים של כסף מדובר בלא מעט. אלא שלאחר מיזוג רשת ועשר הרבה אמונות נשברו. בינתיים, במבחן התוצאה, השילוב בין התוכן של חדשות 13 לבין התוכן של רשת לא מוכיח את עצמו, המהדורה המרכזית מסרבת להתרומם, ולכן הציפיות מהאולפן החדש אפילו גבוהות משהיו בעבר.

מצפים מהאולפן לניסים

גם בחטיבת החדשות של כאן 11 מצפים מהאולפן החדש שהשיקו בשבוע שעבר לניסים. החטיבה סופגת ביקורת קשה מבית ומחוץ על נתוני הרייטינג הלא מרשימים שהיא מניבה לתאגיד, למרות שמבין שלושת חברות החדשות החטיבה היא בעלת המשאבים הכספיים הגדולים ביותר מתוקף כך שהם מתוקצבים על-ידי המדינה. כך שהשקת האולפן החדש היא מאורע דרמטי בחייהן של שתי חברות החדשות והזדמנות עבורן לשפר ביצועים.

כשהחלו לתכנן את האולפנים, איש לא צפה כי ההשקה תהיה קרובה למערכת בחירות כלשהי, אבל ההתרחשויות הפוליטיות הבלתי צפויות בישראל הובילו לכך שאת ההשקות אפשר לעשות בתקופה שבה תשומת-הלב הציבורית לחדשות נמצאת בשיאה. בכאן 11 השיקו את האולפן החדש שבוע לפני הבחירות, ובחדשות 13 יום בלבד לפני.

ההבדל בתכנון של שני האולפנים איננו גדול, למרות שהאולפן של חדשות 13 גדול יותר. שם, כמו בתאגיד, כיוונו לתחושה של מרחב, שיכיל בקלות פאנלים מרובי פרשנים. במובנים רבים, בשתי החברות פזלו אל מה שעשו כבר בתחילת שנות ה-2000 בחברת החדשות, עת עברו מהאולפנים הקטנים יחסית ב-JCS לאולפן הגדול בנווה אילן.

את אולפן חדשות 12 עיצבו מעצבים אמריקאים שיצרו קונספט שנתפס אז חדשני בארץ - אולפן גדול שמשתמשים בכל פינה שלו לצילום. ואכן עד היום האולפן משמש לצילום שלל תוכניות הפרה-פריים, "פגוש את העיתונות" ותוכניות נוספות. חדשות 12 הכניסו שימוש באמצעים מתקדמים כמו שימוש ברובוטיקה, מה שאיפשר להוזיל עלויות והפחתת כוח-אדם, ועם השנים הקפידו לשפר ולשכלל את האופציות הטכנולוגיות האלו.

באולפני כאן 11 וחדשות 13 הלכו על קונספט דיגיטלי, "הייטקי", עם מסכים מתחלפים כדי שיהיה מעניין לצופה בבית. בשורה התחתונה כולם הלכו על אותה שיטה: הרבה מסכים ומרחב באולפן, ולכן האולפנים נראים די דומים - גם ברמת העיצוב וגם ביכולות הטכנולוגיות, ומסיבה פשוטה: אותו מעצב - אבי פחימה - שעיצב את שני האולפנים החדשים, גם סיפק מציאות רבודה זהה לשלושת אולפני החדשות. לכן, ההבדל בנראות לא יהיה דרמטי, והבידול יהיה בעיקר בצבע האולפן.

הצבעים המקובלים בעולם לאולפני חדשות בעולם - כמו למשל ה-BBC, הם כחול, אדום, וכתום בגוונים רגועים יחסית. אלה הצבעים שמשתקפים מאולפן חדשות 12, וכעת ישתקפו גם מהאולפן החדש של חדשות 13 שבחרו להישאר עם הגוון הכחול-כתום שליווה אותם, אך העניקו לצבע יותר חיים. היוצאת מהכלל הייתה מהדורת החדשות של התאגיד, שם בחרו להמר על צבע אולפן ייחודי שאין לו כמעט אח ורע בעולם: סגול.

השקעה כספית:

חדשות 13: כ-14 מיליון שקל (חריגה של כ-4 מיליון שקל מהתקציב המקורי).

כאן 11: למעלה מ-20 מיליון שקל

אולפן חדשות 13:

האולפן החדש מתפרס על שתי קומות, כ-500 מטר מרובע בקומה התחתונה (כולל דסק) וכ-75 מ"ר במרפסת בקומה העליונה. במרכז האולפן נמצא שולחן רב-תכליתי שישמש למהדורה המרכזית ולתוכניות האקטואליה. במתחם האולפן מעל ל-120 מ"ר של מסכי לד בצורות שונות לתפעול מערך אינפוגרפיקה הכולל תריסים מתחלפים ומרכז תצוגה למציאות רבודה. עוד הוא יכלול את המיתוג החדש, לוגו מוטמע בתוך ריבוע, המסכים המרכזיים מרובעים וכן הקיט הגרפי משתמש בריבוע באופן ורסטילי. ריבוע הוא האלמנט המוביל באולפן ובאריזה הגרפית, עם זיקה לריבועים של מותג רשת, במהלך רוב שנותיה, במטרה להמשיך ולחזק את הקשר בין רשת 13 לגוף החדשות שלה. נוסף על כך, המהדורה קיבלה עטיפה מוזיקלית חדשה: המוזיקה המוכרת (הפתיח) של חדשות 13, שהלחין ב-2003 עירד אשל, מוזיקאי המתמחה במיתוג מוזיקלי, זוכה לעיבוד חדש. 

אולפן כאן 11:

האולפן בנוי בטכנולוגיה המאפשרת שינויים במבנה האולפן מתוכנית לתוכנית. מדובר ב-90 מטרים רבועים של מסכי לד על 8 קירות שיכולים לנוע תוך כדי שידור ולשנות את מיקומם, וכך כל תוכנית תצטלם אחרת. המהדורה המרכזית קיבלה צבעוניות חדשה בגווני סגול, היא תשמש בטכנולוגיית מציאות רבודה שתיצור המחשה ויזואלית ייחודית לתכני החדשות. הטכנולוגיה החדשה תשמש גם להצגה ייחודית של המוספים במהדורת חדשות הערב של כאן 11 - "הזמן הירוק" - המוסף העוסק בשינויי האקלים; "גלובלי" - מוסף חדשות החוץ; "קול איסראיל" - מוסף החברה הערבית בישראל; ו"בשביל הכסף" - המוסף הכלכלי. עם חנוכת אולפן הטלוויזיה החדש ומעבר חטיבת החדשות לירושלים יחלו גם שידורי תוכניות הרדיו של כאן רשת באולפני הרדיו החדישים. 

דבר המבקר 

אילן בוני, Senior Creative Director and VFX supervisor - בית הפוסט גרוויטי:

כאן 11:

האולפן של כאן 11 מרגיש עכשווי ומעודכן ברמת עיצוב הסט והשימוש באמצעים של VR כחלק בלתי נפרד מהשיח המתרחש באולפן. הרקע של הכוורת מאחור, הוא לא עניין חדש, ומוסיף עוד אלמנט תזזיתי המתאים לאולפן חדשות. שתי סוגיות לטעמי מקלקלות את התחושה הכללית - אחת, נראה כאילו האולפן התמקם בקומת הכניסה של בניין משרדים והשתלט על החלל כולו. נשארת השאלה: איפה הכניסה למעליות? והשנייה, היא לגמרי טעם אישי - הבחירה בסגול כצבע אולטרה דומיננטי. נכון שהקונבנציה החדשותית היא בסביבות כחול, לבן, אדום. לכן די מובן הרצון לצאת מהפלטה הצבעונית הזאת. אולם הכול עניין של מינון. לטעמי, במינון שמשתמשים בו בכאן 11 התחושה קצת מעיקה ולא לגמרי אלגנטית.

חדשות 13:

אולפן המהדורה של חדשות 13 ממוקם בליבו של מתחם החדשות של המהדורה המרכזית 13, כשסביבו חדרי עבודה די רגילים. האולפן בוהק בצבעים של אדום וכחול בתוך חלל אינטימי יחסית. התחושה נקייה ויחד עם זאת מעט משעממת. רוב העיצוב נמתח סביב גריד של קווים ישרים למעט הבמה העגולה התוחמת את השולחן המפלצתי במרכזו. הדים לצורה העגולה ניכרים בתאורה ושוברים את המונוטוניות של הקווים. בסך-הכול אולפן זה משדר פונקציונליות ומקצועיות, מבלי לגלוש ליתר התחכמות. האולפן כל-כולו מרגיש שבא לעבוד ולתת לתוכן לקבל את מרב הבמה.

עודד קרמר, איש תוכן לשעבר מבקר טלוויזיה: 

באולפן חדשות 13 מנסים לחזור לימי ערוץ 2. הכי חברת החדשות של 1995. מאוד לא מעניין. ושולחן המלבני נראה מאיקאה. האולפן הסגול של כאן הרבה יותר מוצלח, בעיקר כי אתה מסתכל עליו וישר מבין מה אתה רואה.