בניגוד למגמה: מניית ארקו עלתה בעקבות קבלת מימון של עד 347 מיליון דולר

לדברי ארקו, 135 מיליון דולר מהמימון מיועד לשמש את GPM למימון חלק מעסקת אמפייר, שעליה חתמה בדצמבר האחרון, לרכישת פעילות סיטונאית הכוללת אספקת דלקים לכ-1,460 תחנות דלק וכ-75 תחנות דלק וחנויות נוחות • מידרוג הציבה את דירוג ארקו, ברמה של A3, תחת בחינה עם השלכות שליליות

חברת ארקו  עדכנה הבוקר על סגירת עסקת מימון גדולה שביצעה החברה הבת שלה, GPM, המרכזת את פעילותה המרכזית - בתחום תחנות התידלוק וחנויות הנוחות בארה"ב. במסגרת העסקה חתמה GPM על הסכם להעמדת מימון בהיקף כולל של עד 347 מיליון דולר מידיה של החברה האמריקאית Ares Capital Managment, ובמסגרתה, מתוך הסכום הכולל כבר הועמדה ל-GPM במועד סגירת העסקה הלוואה של 162 מיליון דולר.

מניית ארקו הגיבה לעדכון בעליות של 4%-5%, בניגוד למגמת המסחר הכללית, וקיזזה את הירידה שהיא מציגה מתחילת השנה לכ-25%, המשקפת לארקו שווי שוק נוכחי המתקרב למיליארד שקל. במקביל להסכם המימון, נחתם בין הצדדים הסכם שבמסגרתו תשקיע Ares 20 מיליון דולר בהקצאת 2% ממניותיה של GPM, ותקבל כתבי אופציה הניתנים למימוש ל-1% נוסף מהונה של GPM תמורת 10 מיליון דולר.

המלווה, Ares, מנהלת נכסים בהיקף של כ-149 מיליארד דולר, פועלת בשלושה תחמי השקעות - אשראי, פרייבט אקוויטי ונדל"ן - ונסחרת בבורסת ניו יורק בשווי של כ-8 מיליארד דולר. לפי ארקו, כספי ההלוואה שקיבלה GPM מ-Ares והתמורה בהקצאת המניות עבורה מיועדים בעיקרם לפירעון מלוא יתרת הלוואות בעלים שהועמדו ל-GPM, בסכום מצטבר של כ-118 מיליון דולר, וכן לפירעון הלוואות לזמן ארוך מבנק PNC, בסכום של כ-40 מיליון דולר. 

עוד ציינו בארקו כי בעקבות פרעון הלוואות הבעלים, "יתרת המזומנים בקופת החברה מסתכמת בכ-460 מיליון שקל". זאת, לפני הלוואה של עד 47 מיליון דולר שהתחייבה ארקו להעמיד מסכום המימון הכולל שנחתם מול Ares, "כחלק מסינדיקציה המתוכננת על ידי Ares ליתרת סכום ההלוואה, כולו או חלקו".

בארקו ציינו כי 135 מיליון דולר מהסכם המימון מיועד לשמש את GPM למימון חלק מעסקת אמפייר. מדובר בעסקה שעליה חתמה ארקו בדצמבר האחרון, לרכישת פעילות סיטונאית הכוללת אספקת דלקים לכ-1,460 תחנות דלק וכ-75 תחנות דלק וחנויות נוחות, תמורת כ-360 מיליון דולר במועד סגירת העסקה, נוסף על כמה עשרות מיליוני דולרים בשנים שלאחר מכן. עסקה זו, לפי ארקו, תוביל את פעילותה של GPM לכלול אספקת דלקים לכ-1,590 תחנות דלק המופעלות על ידי צדדים שלישיים, לעומת כ-130 תחנות דלק כיום.

בעקבות העסקה הציגה חברת מידרוג את דירוגה של ארקו, ברמה של A3, תחת בחינה עם השלכות שליליות, על רקע הערכתה כי העסקה "תוביל לעלייה בסיכון האשראי של GPM", בשל צפי "לעלייה בהיקף החוב והמינוף ולהאטה ביחסי הכיסוי בטווח הקצר-בינוני".

ארקו, הנמצאת בשליטת היו"ר והמנכ"ל, אריק קוטלר, ושותפו מוריס וילנר, מחזיקה בכ-69% ממניות GPM, לצד קרנות ההשקעה האמריקאיות די.קיי פרטנרס (כ-21%) והארווסט פרטנרס (כ-10%).