נחום ביתן חוזר לחפש אשראי יותר זול לרשת הקמעונאות

תם החודש לסגירת העסקה של יינות ביתן עם כלירמרק, ונחום ביתן מחפש בימים האחרונים משקיעים נוספים למימון קטן יותר בריבית נמוכה מ-10% • המינויים האחרונים בקבוצה אינם קשורים לכלירמרק

נחום ביתן, בעלי רשת יינות ביתן / צילום: שלומי יוסף
נחום ביתן, בעלי רשת יינות ביתן / צילום: שלומי יוסף

נמשכת אי-הוודאות בנוגע לעתיד קמעונאית המזון השנייה בגודלה, רשת יינות ביתן שבבעלות נחום ביתן. זאת כאשר חלפה לה התקופה בת חודש, שבמסגרתה הייתה אמורה להיחתם העסקה עם קרן כלירמרק להזרמת מאות מיליוני שקל לקופת החברה, עם מנגנון המרה שיאפשר לקרן לקבל כ-30% ממניות הרשת.

גורמים המעורים בעסקה מעריכים כי עתידה לוט בערפל, וכי הסבירות שתושלם במתווה הראשוני שדובר עליו - נמוכה, זאת בין היתר משום שביינות ביתן מבקשים לבחון חלופות עם ריבית נמוכה יותר.

ל"גלובס" נודע בימים האחרונים פנה נחום ביתן למשקיעים נוספים וחזר לבחון קבלת מימון בסדר גודל נמוך מחצי מיליארד שקל, כפי שתוכנן תחילה, עם ריבית נמוכה יותר. זאת, לצד מהלך של המשך מכירת סניפים למתחרים, על אף שמכירת סניפים אינה מביאה להזרמת כסף מיידית, שכן היא דורשת פרק זמן של משא-ומתן ואישור מרשות התחרות.

עם זאת, בסביבת החברה גרסו כי פברואר היה חודש קצר, וכי המגעים עם הקרן נמשכים כסדרם.

כך או כך, ל"גלובס" נודע כי קרן כלירמרק אינה עומדת מאחורי המינויים שהתבצעו בקבוצה בשבוע שעבר - של המנכ"ל מיכאל לובושיץ וסמנכ"ל הכספים אמיר קפלן - אלא הם נעשו על-ידי ביתן עצמו, אשר לראשונה מזה ארבעה עשורים מינה מנכ"ל מקצועי שכיר לרשת הקמעונאות שייסד.

בשוק המזון קיוו כי המינוי של השניים יסמן שהעסקה עם קרן כלירמרק סגורה, ואף העריכו כי השניים "לא היו נכנסים לחברה בלי ודאות מצד חתימה של הקרן". למעשה, ביתן מינה את השניים כאנשי אמונו, ועל-מנת שבין היתר ילוו מטעמו את המהלך של הכנסת גורם מימון.

עוד לפני החתימה על מזכר ההבנות מול הקרן, חיפשה קבוצת ביתן חלופות מימון אפשריות מול עדי צים וחברת אס.אר אקורד ומול קבוצת המשקיעים שהוביל יונה פוגל. אין זה מן הנמנע כי הקבוצה תחזור לנהל משא-ומתן עמם או עם גורמים אחרים.

לפי ההערכות, מזכר ההבנות שנחתם עם קרן כלירמרק בסוף ינואר מדבר על הלוואה בהיקף של כחצי מיליארד שקל, הכוללת גם רכיב שניתן להמרה ל-30% ממניות הרשת. הריבית במזכר ההבנות הוערכה ב-7%-6%, כשהרמה שלה נגזרת גם מהבטוחות שהקרן מקבלת, בדמות שיעבוד כלל נכסי יינות ביתן לטובתה. ואולם ככל הידוע בהמשך ביקשו בכלירמרק להעלות את גובה הריבית לשיעור של כ-10%.

לפי אותן הערכות, ההסכם עם הקרן במתווה המקורי שלו אמור היה לכלול גם הכנסה של מנכ"ל חיצוני ונוכחות של נציגי הקרן בדירקטוריון החברה.

לפי ההודעה על חתימת מזכר ההבנות בין כלירמרק ליינות ביתן, שפרסמה הקבוצה ב-30 בינואר, השלמת בדיקת הנאותות והחתימה על העסקה אמורות להתבצע עד סוף החודש הנוכחי.

בשבוע שעבר דיווחנו כי קבוצת יינות ביתן החלה להעביר תשלומים לספקיות המזון הגדולות, זאת לאחר שיצרה סחרור בענף בעקבות בקשתה לדחייה בתשלומים. ככל הידוע, תשלום החובות מתבצע בשלב הראשון מול ספקיות המזון הגדולות, מולן החובות בהיקפים גדולים יותר, כשלפי שעה עדיין ישנן ספקיות בינוניות וקטנות שעדיין לא קיבלו תשלום או הודעה על צפי לתשלום.

באופן טבעי, הלחץ בקרב הספקיות הבינוניות גבוה יותר, מכיוון שחלקן לא עובדות עם ביטוחי אשראי, כשהתשלומים מצד הקבוצה מהווים סכומים משמעותיים עבורם. אולם בשבועות האחרונים נרשמה דריכות גם בקרב הספקיות הגדולות.