הכנסת | ניתוח

העיקר ששכר הח"כים עולה: כך נראית השנה האבודה של הכנסת במספרים

תוצאות הבחירות יכריעו אם המדינה תקבל את הפרלמנט שלה בחזרה • מאז דצמבר 2018 הספיקו 120 חברי וחברות הכנסת להתפזר שלוש פעמים ולהישבע אמונים פעמיים • בדרך הם אישרו בקשת חסינות אחת והעלו לעצמם את השכר, אבל מה הם עשו חוץ מזה?

כנסת ישראל / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
כנסת ישראל / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

כבר יותר משנה שהכנסת שרויה בהקפאה. בפרקים הקצרים שבין השבעה לבין פיזור המליאה היא אומנם התכנסה, אבל מספר הישיבות צנח בחצי, והן היו קצרות פי שניים.

ממילא העבודה בהילוך סרק: מאז אפריל כמעט אין חקיקה, ורוב הוועדות מושבתות. ממשלת המעבר פועלת, אך אין מי שיפקח. חוקרי מרכז המידע עובדים בחצי כוח, ויותר מ-50 עובדי הלשכה המשפטית משתעממים. לא מזמן דיווחה כאן טל שניידר כי בלשכה שקלו להתנדב בייעוץ ברחבי הארץ כדי להצדיק את שכרם. דווקא בארכיון סיפרו לנו כי ידיהם מלאות: עוד לא סיימו לתייק חומרים מהכנסת ה-20.

שומם או לא, המוסד שותה כסף: כ-800 מיליון שקל הוקצו ל-2019, וחשב הכנסת הסביר כי קשה לקצץ בהם כי 80% מוקדשים לשכר. אנשי אתר התקשורת העצמאי "שקוף", שליקטו הרבה מהמספרים שמוצגים כאן, מצאו כי משכן הכנסת משלם לעיריית ירושלים כארנונה 17 מיליון שקל בשנה. ובכל זאת הכנסת הסכימה לא מכבר להלוות 200 מיליון שקל לאוצר. 

מצד שני, גם לחברות הלובינג יש פחות הזדמנויות להשפיע. "משיחות עם לוביסטים עולה כי הענף בתקופה לא קלה", כותב שבי גטניו מהעמותה לדמוקרטיה מתקדמת, שעוקבת אחרי התחום. מספר ה"שדלנים" צנח בתחילת 2019 ומאז לא שב לקדמותו.

הנה כמה עובדות על השנה האבודה בכנסת. 

הפרלמנט כמעט מושבת
 הפרלמנט כמעט מושבת

לקריאה נוספת:

מרכז המחקר והמידע של הכנסת - סיכום 2019

"הכנסת משותקת כבר יותר משנה והעובדים נותרו ללא תעסוקה", גלובס

"הפגרה המפלצתית של חברי הכנסת במספרים", תחקיר "שקוף"

"כיצד משפיעה פגרת הכנסת על ענף הלובינג?", העמותה לדמוקרטיה מתקדמת