ה-OECD: הצמיחה העולמית תרד בחדות בגלל נגיף הקורונה

על פי הארגון, התוצר העולמי צפוי ליפול ברבעון הראשון של השנה, מה ששם את הכלכלה העולמית בפני סכנה של מיתון עולמי

מאבטחים בשדה התעופה במוסקבה מקבלים את בואם של הנוחתים מבייג'ינג עם חליפות מגן בדרך לבדוק טמפרטורות גוף תקינות / צילום: Mark Schiefelbein, Associated Press
מאבטחים בשדה התעופה במוסקבה מקבלים את בואם של הנוחתים מבייג'ינג עם חליפות מגן בדרך לבדוק טמפרטורות גוף תקינות / צילום: Mark Schiefelbein, Associated Press

הכלכלה העולמית תאט באופן קיצוני השנה, בעוד שממשלות ברחבי העולם מתמודדות עם נגיף הקורונה - כך אומר ה-OECD.

בתרחיש "הטוב ביותר", אומר הארגון, הכלכלה תגדל ב-2.4%, זאת לעומת התחזית הקודמת של 2.9% שחזו בארגון לפני התפרצות הנגיף. הגידול האבוד יהיה שווה-ערך לכ-400 מיליארד דולר; אך זה רק התרחיש הטוב ביותר, ובארגון מזהירים בפני האטות חמורות יותר, שגם הן אפשריות. 

הכלכלה העולמית האטה ב-2019 והייתה חלשה במיוחד ברבעון האחרון של אותה שנה. מנקודת הפתיחה הזאת, ה-OECD אמר שזה אפשרי שהתוצר העולמי ייפול במהלך הרבעון הראשון של 2020, מה שישים את הכלכלה בפני סכנה של מיתון עולמי. 

עם זאת, הארגון צופה "ריבאונד" בצמיחה ב-2021, בהנחה שהמדינות יצליחו לבודד את הנגיף ולמנוע את התפשטותו. אבל גם השיקום הזה לא יהיה מיידי, וחלק מהתוצר הנאבד לעולם לא יוחזר. "זה לא שזה צולל ואז מחלים במהירות", אמר לורנס בון, הכלכלן הראשי של ה-OECD ומבקש להזכיר "אנחנו מאוד שמרניים בתחזיות האלה, בהתחשב בכך שהמצב כרגע מאוד לא ודאי". 

בסין, המדינה שנפגעה הכי קשה על-ידי הנגיף, מעריך הארגון שהצמיחה תגדל ב-4.9%, ירידה של 0.8% מהתחזית הקודמת. לעומת זאת, הארגון מצפה כי הגדילה תצמח ב-2021 ל-6.4%, לעומת הצפי הקודם של 5.5% לאותה שנה.

סין אחראית לכ-16% מהתוצר העולמי, כך שהמשמעות של הפרעות בכלכלה השנייה בגודלה בעולם היא השפעה גם על כל הכלכלות האחרות. הארגון אומר שהמדינות עם הקשרים ההדוקים ביותר - יפן, דרום קוריאה וסין - יסבלו מצניחה בתיירים, בביקוש סיני למוצרים מהמדינה ובהפסקת היצוא של חלקי חילוף הכרחיים המיוצרים בסין ושמשמשים כחלק ממוצר סופי במדינות אחרות - כך למשל בשוקי המחשב, ואלקטרוניקה. עם זאת, ככל שמתרחקים מסין, כך קטנה הפגיעה בצמיחה - בארה"ב, למשל, הארגון חוזה ירידה של רק 0.1% לעומת התחזית הקודמת.

באיטליה, המדינה האירופאית עם מספר מקרי הקורונה הגדול ביותר, הארגון לא צופה גידול בכלל - ירידה של 0.4% מהתחזית הקודמת. אך גם כאן, הארגון חוזה שב-2021 הצמיחה תשוב ל-0.5%.