המהלומה שספגו קרנות הנאמנות בפברואר: 12 מיליארד שקל התאדו מהתעשייה

מניתוח של חברת ניהול קרנות הנאמנות של מיטב דש עולה כי היקף הקרנות המסורתיות צנח בחודש שעבר ב-4% • הקיטון בשוק הקרנות נבע מפדיונות הנאמדים ב-5.53 מיליארד שקל וכן מהפסדי תשואה, כתוצאה מהסנטימנט השלילי שאחז בשוקי ההון, בעיקר במחצית השנייה של פברואר

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock
הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ההערכות המוקדמות בדבר פדיונות ניכרים בתעשיית קרנות הנאמנות בישראל, בעקבות סערת וירוס הקורונהבשוקי ההון - התתמשו. שוק הקרנות המקומי הצטמק בפברואר ביותר מ-12 מיליארד שקל, מ-355 מיליארד שקל לקצת יותר מ-343 מיליארד שקל - קיטון של כ-3.4% בחודש אחד.

הקיטון בשוק התרחש בשל פדיונות שנאמדים על ידי בית ההשקעות מיטב דש בסכום של כ-5.53 מיליארד שקל, וכן בגלל הפסדי תשואה שתרמו את יתרת הקיטון. זאת, כפועל יוצא לסנטימנט השלילי שאחז בשוקי ההון, במיוחד במחצית השנייה של פברואר.

נתוני רשות ניירות ערך מלמדים כי בפברואר איבדו קרנות הסל יותר מ-7 מיליארד שקל מהשווי הכולל שלהן, הן בגלל ירידת ערך בשוקי ההון והן בגלל פדיונות, כשהקרנות המחקות איבדו עוד כ-1.2 מיליארד שקל בחודש החולף.

לצד הקרנות הפאסיביות האלה, איבדו הקרנות האקטיביות - מסורתיות וכספיות - כ-3.8 מיליארד שקל משוויין ביחס לסוף ינואר. בסגמנט זה, גידול של כמעט 1.4 מיליארד שקל בקרנות הכספיות קוזז עם הצטמקות הקרנות המסורתיות בסכום כולל של כ-5.2 מיליארד שקל.

"גל של פדיונות בקרנות הנאמנות"

בחברת ניהול קרנות הנאמנות של מיטב דש מפרטים כי נוסף על פדיונות, שמהווים כ-1.7% מסך נכסי התעשייה המסורתית, נרשם להן אובדן ערך של כ-2.3% - כך שהיקפן של הקרנות המסורתיות צנח ב-4% בסך הכל. נוסף על כך, "ירידות שערים חדות מאוד בשוקי המניות גררו גל של פדיונות בקרנות הנאמנות, שנרשמו לא רק בקרנות המנייתיות, אלא בכל מה ש'הריח' ממניות, במיוחד בקרנות אג"ח כללי עם רכיב מנייתי, ולו קטן", אמרו בחברה, שהיא הגדולה בשוק קרנות הנאמנות המקומי.

עוד מסרו בחברה כי שלושת "הימים הנוראים" של פברואר היו ה-3 בחודש, עם פדיון ענפי של 1 מיליארד שקל; ה-24 בחודש, עם פדיון של 1.1 מיליארד שקל; והיום האחרון למסחר בחודש החולף, 27 בפברואר, שבו נפדו 760 מיליון שקל - ושלושת הימים האלה "אחראים כמעט לכל יציאת הכספים בפברואר מהתעשייה המסורתית האקטיבית". 

עוד עולה מהניתוח של מיטב דש כי "התעשייה האקטיבית המסורתית פדתה 3.1 מיליארד שקל, וקרנות הסל פדו סכום עתק של 2.5 מיליארד שקל". על פי ניתוח זה, "נקודת האור היחידה בתעשייה המסורתית הגיעה מהקרנות המחקות, שגייסו סכום צנוע של 95 מיליון שקל".