ישראכרט מגלה: אפקט קורונה הגיע גם לתוצאות חברות כרטיסי האשראי דרך קיטון בתיירות היוצאת וברכישות האונליין

"עוד מוקדם לדעת מה היקפי הירידה בפעילות החברה", אמר מנכ"ל ישראכרט, רון וקסלר, עם פרסום הדוחות הכספיים של החברה היום • בחברת כרטיסי אשראי אחרת מספרים כי מורגשת צניחה של 60% ברכישות המקומיות מאתרים סיניים

אייל דשא, יו"ר ישראכרט / צלם: ראובן קפוצ׳ינסקי
אייל דשא, יו"ר ישראכרט / צלם: ראובן קפוצ׳ינסקי

סערת נגיף הקורונה הגיעה בפברואר גם לתוצאותיהן של חברות כרטיסי האשראי. בצל הדוחות הכספיים השנתיים שפרסמה היום (ג') ישראכרט , חברת כרטיסי האשראי הגדולה במשק, גילה המנכ"ל, רון וקסלר: "לקורונה יש השפעה עלינו. בהרבה דברים אנו בבואה של המשק". לדבריו, "זה פוגע מאוד בתיירות היוצאת וברכישות אונליין (רכישות באתרי אינטרנט בחו"ל; ר"ש), ויש פגיעה מסוימת גם בתיירות נכנסת ובצריכה הפרטית".

"עוד מוקדם לדעת מה היקפי הירידה, אבל יש ירידה בהיקפי הפעילות", אמר מנכ"ל ישראכרט. בחברת כרטיסי אשראי אחרת מספרים כי מורגשת צניחה של 60% ברכישות המקומיות מאתרים סיניים, ובישראכרט גילו היום גם כי מורגשת מגמה מקומית של אי-הגעה לאסוף חבילות שנרכשו מסין. בהקשר זה העריכה החברה בדוחותיה כי "התפרצות וירוס קורונה במהלך ינואר 2020 מהווה סיכון מאקרו כלכלי גלובלי", כש"עתיד הצמיחה העולמית נמצא באי-ודאות".

תוצאות ישראכרט ב2019
 תוצאות ישראכרט ב2019

עוד העריכה החברה כי "להעמקת המשבר והתמשכותו, בעולם ובישראל, עלולה להיות השפעה שלילית על פעילותן של חברות מתחומים רבים" ו"עלולה להיות השפעה לרעה גם על חברות וארגונים בינלאומיים בתחום התשלומים, ובכללם החברה, שעלולה להתבטא, בין השאר, בקיטון במחזורי פעילות (וכתלות בעוצמת הפגיעה ומשכה, אי-עמידה ביעדים מול הארגונים הבינלאומיים), בהכנסות ובתוצאות החברה".

בשורה התחתונה ל-2019 - שנה שבה הופרדה ישראכרט מהשליטה של בנק הפועלים - רשמה חברת כרטיסי האשראי רווח נקי של כ-244 מיליון שקל - ירידה של כ-23% לעומת הרווח הנקי ב-2018. בחברה הדגישו כי הרווח הנקי בנטרול השפעתו של מענק היפרדות מהבנק לעובדיה, הסתכם אשתקד בכ-296 מיליון שקל - קיטון של כ-7%, בהשוואה לרווח ב-2018.  נזכיר כי ב-2019 הופחתה העמלה הצולבת, בעקבות הוראת הרגולציה - דבר שחתך את הרווחיות בענף לכל החברות. בשורה העליונה רשמה החברה גידול של כ-5% בהכנסות, שהסתכמו בכ-2.26 מיליארד שקל.

"שנה משמעותית בהיסטוריה של ישראכרט"

אייל דשא, יו"ר ישראכרט, אמר כי "2019 היתה שנה אינטנסיבית ומשמעותית בהיסטוריה של ישראכרט, בגלל ההנפקה. החברה נהפכה כבר באפריל לחברה עצמאית לחלוטין, אפילו שהיה חבר דירקטוריון לבנק הפועלים". דשא התייחס לימים שקדמו לחלוקת יתרת המניות שהחזיק בנק הפועלים בישראכרט כדיבידנד בעין. "החברה כבר עומדת ללא הגב שהפועלים נתן לנו", אמר דשא, שהוסיף כי "ב-2019 ביססנו את מעמדנו כחברה עצמאית שמסתכלת קדימה, והפרידה מהפועלים מאפשרת לנו להיכנס לתחומי פעילות חדשים, כמו תחום האשראי, ואנו מתחילים לממש את הפוטנציאל".

ישראכרט הודיעה במקביל לדוחות על חלוקת דיבידנד בהיקף של 73.2 מיליון שקל, במקביל לעדכון מדיניות הדיבידנד של החברה מעד 20% מהרווח השנתי לעד 35% מהרווח הנקי. חברת כרטיסי האשראי הגדולה בישראל נפרדה בשנה שעברה מבנק הפועלים, שבאמצעותו הגיעה לאן שהגיעה, ובעקבות הפרידה ממנו שילמה לעובדים מענק היפרדות, שגרע מהרווח הנקי שלה כ-52 מיליון שקל ב-2019. מחזור העסקאות בכרטיסי החברה עמד ב-2019 על 167 מיליארד שקל - גידול של כ-7.7% ביחס ל-2018.

עוד לדברי היו"ר, "התוצאות ב-2019 מעל לתוכניות שלנו, ולא ניתן להשוות את 2019 ל-2018, בגלל הפרידה מבנק הפועלים" - בדומה למה שקרה גם במקס (לשעבר לאומי קארד; ר"ק), שגם נפרדה ב-2019 מהבנק האם, לאומי. ישראכרט ומקס נפרדו מהבנקים בעקבות הוראות חוק שטרום. לדברי דשא, "השוק שלנו צומח בגלל הפעילות הכלכלית ובגלל גידול בשימוש באשראי והשיפור בטכנולוגיה".

בישראכרט מציינים כי היא צמחה באשראי הצרכני בכ-35%, והם מסמנים את התחום לצמיחה כעת, כשהם לא חלק מבנק הפועלים, לצד כניסה לתחומים נוספים. החברה עדיין אינה מחזיקה בנתח השוק הגדול בתחום האשראי הצרכני מקרב חברות כרטיסי האשראי המקומיות. בישראכרט מסמנים גם את תחום האשראי העסקי כמנוע לצמיחה, בדגש על עסקים קטנים. 

"נשיק בקרוב אפליקציית תשלום לעסקים"

המנכ"ל וקסלר שם דגש על שימוש טוב יותר לעתיד במידע שיש לחברה על לקוחותיה, כדי לייצר ערך שעד כה לא נוצר בחברה. "נשים דגש על עולם הדאטה", אמר, וסימן את תחום הפצת מוצרי הביטוח כמנוע צמיחה. המודל הראשוני לעשות כן, לדבריו, הוא באמצעות סוכנות ביטוח שלאו דווקא תתחבר ליצרן אחד, אולי שלא בדומה לסוכנות שמקס פועלת להקים בשיתוף עם AIG ישראל.

נוסף על כך, בהתייחס לאפליציות התשלומים של שלושת הבנקים הגדולים, שעשויות להפוך למתחרות גם בחברות כרטיסי האשראי, אמר וקסלר: "עלינו לחזק את הובלתנו בעולם התשלומים, גם בצל המעבר מתשלום במזומן לתשלום דיגיטלי, לצד גידול ברכישות ואל מול שחיקה במרווחים. כיום אפליקציות התשלומים נשענות על חברות כרטיסי האשראי. זה לא אומר שזה לא יכול להשתנות. זה הגדיל לנו פעילות ומחזורים, ואנו מאמינים שזו התפתחות חיובית ומפתחים אמצעי תשלום משלנו".

לדבריו, "נשיק בקרוב אפליקציית מובייל לתשלום בנייד לעסקים". במסגרת מאמצים אלה, החברה נכנסה לפיילוט לתשלומים ברכבת ישראל, וזכתה במכרז התחבורה הציבורית, כשהאפליקציה שלה תעלה ברבעון הבא ותאפשר תשלום בתחבורה הציבורית ללא כרטיסי רב-קו.