התאחדות סוכני הנסיעות: מחזור הפעילות בענף נחתך ב-80%

הנזק המוערך לענף ממשבר הקורונה מגיע לעשרות מיליוני דולרים • התאחדות סוכני הנסיעות דורשת מהמדינה מנגנון פיצוי הדומה למודל הפיצויים במבצע "צוק איתן" משנת 2014, אז אישרה הממשלה סיוע בסך של כחצי מיליארד שקל לתעשיית התיירות בכל הארץ

טלי לאופר-אפשטיין, מנכ"לית התאחדות סוכני הנסיעות / צילום: לירון אלמוג
טלי לאופר-אפשטיין, מנכ"לית התאחדות סוכני הנסיעות / צילום: לירון אלמוג

על רקע משבר הקורונה, התאחדות משרדי הנסיעות מדווחת כי מחזורי הפעילות של סיטונאי ומשרדי הנסיעות בישראל ירדו ב-80%. כמו כן, הנזק המוערך לענף ממשבר הקורונה מגיע לעשרות מיליוני דולרים, "לפני הצמצום המסיבי עד להקפאה הצפויה לעסקאות עתידיות לתקופת התיירות המובהקת בפסח ובקיץ" - כך צוין במכתב שהעבירה מנכ"לית ההתאחדות, עו"ד טלי לאופר, לשרי האוצר, התיירות, התחבורה והכלכלה, ואשר הגיע לידי "גלובס".

לאופר מפרטת כי בעקבות המלצות משרד הבריאות כל עסקאות התיירות למדינות מזרח אסיה ומהן נעצרו לחלוטין, ועסקאות התיירות לאירופה וממנה מצויות בירידה חסרת תקדים. לדבריה, הענף, המעסיק כ-7,000 עובדים, עומד בפני גל פיטורים רחב. יצוין כי גל הפיטורים כבר החל, כשלצד סיום העסקתם של עובדים בחברות שונות, הוצאו מאות אחרים לחופשה ללא תשלום (חל"ת).

"מבנה ענף סוכני הנסיעות ייחודי ושביר. מדובר בענף הבנוי מחד על עסקים קטנים ובינוניים החשופים כעת לסכנת חדלות, ומאידך על סיטונאי תיירות ומארגני תיירות שאוחזים במלאי חדרים ומושבים בטיסות להם הם התחייבו ללא כל דורש ותוך מחויבות לשאת בעלותם המלאה".

דרישת ההתאחדות היא למנגנון פיצוי הדומה למודל הפיצויים במבצע "צוק איתן" משנת 2014, אז אישרה הממשלה סיוע בסך של כחצי מיליארד שקל לתעשיית התיירות בכל הארץ, לרבות סיוע לעסקים קטנים ובינוניים ושיפוי על הוצאות הארנונה. לפיכך מבקשת לאופר לקדם פתרונות דוגמת הקלות במיסוי בנוסף לארנונה, הקמת קרן לפיצוי עסקים בענף התיירות, הקמת קרן לפיצוי החזרי כספי לקוחות, מתן סיוע של ביטוח לאומי לעובדים שהוצאו לחל"ת ובחינת ביטוח ביטול נסיעות חובה בסבסוד הצרכן והמדינה במקביל.

בענף סוכני הנסיעות הרוחות סוערות, והמשבר שנמשך מזה חודש וחצי הולך ומעמיק. היום (ד') אחר-הצהריים צפוי משרד הבריאות להכריז על החרפת ההנחיות והכנסת מדינות נוספות לרשימת היעדים שהשבים מהם נדרשים להיכנס לבידוד - ובענף דרוכים לקראת הודעה נוספת על זו שהיוותה את נקודת המפנה בכל המשבר, לפיה המליץ משרד הבריאות שלא לנסוע לחו"ל כלל.

מנכ"ל איסתא הולידייס, רונן קרסו, הגדיר את ההנחיה הזו כ"חסרת אחריות, שיצאה מכל פרופורציה. הודעה שהיא בבחינת לשפוך את התינוק עם המים". לדבריו, "לא מדובר כאן רק על פגיעה בתעשיית התיירות כשלעצמה, אלא מדובר בפגיעה בכל המשק הישראלי. אנחנו לא מתעלמים מהסיכון של נגיף הקורונה, ומדינת ישראל צריכה, ככל מדינה מפותחת בעולם, לנקוט את כל הצעדים הסבירים כדי למנוע את התפשטותו, לבודד מדינות מסיימות, אבל לא להחליט החלטות גורפות שיעלו למשק הישראלי מיליארדי שקלים. אנו עלולים לעמוד בפני מצב שבו הנזקים הכלכליים של הנגיף יהיו קשים פי כמה וכמה מן הנזקים הבריאותיים שלו. הרבה אחרי שהמחלה תחלוף, ומרבית הנשאים והחולים יבריאו ויחזרו לחיי שיגרה, עדיין המשק הישראלי יסבול את נזקי המיתון שנגרם על-ידי הבהלה מהנגיף. 

"נסיעות לחו"ל הן לא רק נופש ובילוי. הן גם האמצעי ליצור ולתחזק קשרים עסקיים, לקשור עסקאות עתידיות, ליזום ולבצע פרויקטים, לתחזק קשרים עם לקוחות קיימים ולתת שירותי תמיכה. לכן, עצירת נסיעות משמעותה לא רק נזק לתיירות אלא לכלכלה כולה".