הווירוס זה רק הטריגר: כך הקורונה דוחפת את שוק העבודה לרפורמה שחיכו לה במשך שנים

וירוס הקורונה משאיר יותר ויותר עובדים בבית ומאיץ את טרנד העבודה מרחוק, שעשוי להפוך לנורמה החדשה בשוק העבודה • בזמן שהחברות המספקות את הטכנולוגיה לעבודה מהבית נוסקות, עובדים ומעסיקים צריכים ללמוד דרכים חדשות לתקשר, והמחוקקים צריכים להדביק את הפערים

עבודה מהבית / צילום: shutterstock
עבודה מהבית / צילום: shutterstock

התפרצות מגפת הקורונה הזניקה בסין את השימוש בפלטפורמות המאפשרות לנהל פגישות וירטואליות, לקיים הכשרות ולהתעדכן על ידי קולגות, כפי שמעידים עובדים וחברות טכנולוגיה במדינה. אבל לא רק בסין ההתפשטות המהירה של הווירוס הולידה ניסוי גדול בדרכי עבודה חדשות. למעשה, גם בארה"ב, שכבר התגלו בה 127 מקרי הידבקות, חברות מעודדות את עובדיהן להתרחק מהמשרדים. לפי חברת הנתונים הפיננסיים סנטיו, זינק מספר האזכורים של המונח "עבודה מהבית" במסמכים הציבוריים של החברות ל-77 בפברואר, לעומת 4 בלבד בפברואר 2019. רוב המסמכים האלה גם מזכירים את המילים "וירוס הקורונה".

יותר חברות מדברות על עבודה מהבית
 יותר חברות מדברות על עבודה מהבית

הזדמנות לשנות הרגלים ישנים

ההתפרצות הפגינה את "הפוטנציאל הענק" של עבודה מרחוק, אומר קואן צ'ן, מייסד ומנכ"ל Infervision, חברת בינה מלאכותית בתחום הרפואה. "אנחנו נפגשים הרבה פחות פנים אל פנים. עבודה אונליין היא מורכבת יותר. אנחנו משתפים, מדברים, מתאמים עבודת צוות. הודות לפלטפורמות הדיגיטליות לא ידעתי שאחת העובדות שלי נמצאת עדיין במוקד התפרצות הווירוס. הרגשתי שהיא ממש לידי כל הזמן".

מי ישלם לכם על ימי הבידוד? מדריך הקורונה לעובדים ולמעסיקים 

בחלק מהמקרים, האימוץ הפתאומי של עבודה מרחוק העלה את הפרודוקטיביות, אומר צ'ן ומוסיף עוד תוצר לוודאי של המצב: "כמה מאנשי הצוות בני הדורות המבוגרים יותר, שלא השתמשו בכל הפלטפורמות האלה לפני כן, כעת מזמינים אוכל אונליין ומשתמשים בפלטפורמות למסחר מקוון".

בישראל, מעידה חברת קלטורה, המפתחת טכנולוגיות וידיאו, על עלייה בביקוש למוצר שלה מצד מוסדות לימוד אקדמיים וארגונים. "בעקבות התפרצות הקורונה, ארגונים מחפשים פתרונות שמונעים מהעובדים לטוס או אפילו להימצא בחדר אחד יחד, וכך קיבלנו פניות רבות להטמעת הטכנולוגיה שלנו המאפשרת פגישות אונליין ושיתוף בחדרי דיונים וירטואליים", אומרת סיגל סרור, סמנכ"לית משאבי אנוש בחברה.

ייתכן שאימוץ החירום של עבודה מרחוק תוביל לשינויים ארוכי טווח בהתנהגות, אומרת רוברטה ויטי, אנליסטית בחברת הייעוץ והמחקר גרנטר, המתמחה בניהול עסקי.

אחרי העלייה האחרונה במספר הנדבקים בווירוס מחוץ לסין, הסגירה של ערים שלמות בעולם וחברות שקוראות לעובדים החוזרים מאזורים נגועים להישאר בבית, חברות מווהאן ועד עמק הסיליקון משנות את האופן שבו הן עושות עסקים ועובדים מתנסים במה שעשוי להפוך לנורמה חדשה בקרב חלקים גדולים מכוח העבודה העולמי.

"המשבר הוא אתגר גדול מאוד לחברה האנושית", אמר לאחרונה מנכ"ל עליבאבא דניאל זאנג למשקיעים בשיחת רווחים, "אבל הוא גם הזדמנות לנסות צורת חיים חדשה ודרך חדשה לעבוד".

החלום שמתממש: עבודה ללא הסחת דעת

המעבר לעבודה מרחוק הואץ בשנים האחרונות, ככל שהטכנולוגיה התקדמה ושוק העבודה ההדוק נתן לחברות תמריץ להעניק לעובדים את הגמישות שהם רוצים. לפי אתר החדשות Vox, שיעור העובדים מרחוק בעולם נע מ-5% (עובדים קבוע מהבית) עד כמעט שני שלישים (עובדים לפעמים מהבית), תלוי באופן המדידה, אבל מה שברור הוא שלמגפה כמו הקורונה יש פוטנציאל להאיץ את הטרנד.

לפי סקר מ-2019 של האגודה האמריקאית לניהול משאבי אנוש, כמעט 70% מהמעסיקים אמרו שהם מתירים לעובדים לעבוד מהבית מדי פעם, ו-27% אמרו שהם מאפשרים עבודה מלאה מרחוק - עלייה מ-23% בשנה הקודמת. אסונות טבע ואיומים על בריאות הציבור יכולים לזרז את התהליך הזה.

קייט ליסטר, נשיאת חברת הייעוץ גלובל וורקפורס אנליטיקס, אומרת שכל דבר - משפעת עופות עד שיטפונות - גורם לעסקים ולרשויות ממשל לאמץ עבודה מרחוק. "זו נוטה להיות תגובה לאירוע זמני או פתרון טקטי לבעיה שוטפת", היא אומרת, ואז החברות מבינות שהן יכולות להפחית את עלויות הנדל"ן שלהן ואת פליטת הפחמן, והעובדים אוהבים לוותר על הנסיעות למשרד. "ברגע שהם עושים את זה, הם כבר לא פוחדים מהשינוי", היא אומרת.

יש אנשים שמבחינתם עבודה מהבית היא חלום שמתגשם. הודות לטכנולוגיות המאפשרות שיחות ועידה ושיתוף במקום העבודה, חברים רבים בכוח העבודה מרחוק אומרים שהם יכולים סוף סוף לעבוד ללא אותן הפרעות תכופות, האופייניות למשרדים עם חללים פתוחים, וללא הסחת הדעת של פגישות וישיבות תדירות. עד כדי כך שחברות ועובדים כבר מתחילים לחשוב על הארכת הניסויים הללו בעבודה מהבית גם אחרי שיוסר איום הנגיף החדש.

הניסיון של וורן וג'ינג ג'ונסון מטקסס מדגים את המתחים ואת היתרונות של המצב הזה. בני הזוג נכנסו לבידוד ביתי של שבועיים אחרי שג'ינג, נשיאת חברת פריזם רנדרינגס, חזרה מסין. היא התמקמה בחדר השינה כדי לנהל שיחות וידיאו עם עמיתים והתנצלה בפני אלה שראו את קרש המיטה שלה ברקע. "אני מתחבאת מבן זוגי", אמרה להם ג'ונסון, בת 54. בן הזוג, אדריכל בן 62 מחברת STG, התבצר בעצמו במשרד הביתי. במטבח התמקמה גורת הלברדור הצהובה שלהם.

לדברי ג'ונסון, הוא לא מתגעגע לנסיעה היומית שלו למשרד ביוסטון, הסמוכה לעיר מגוריו. בלי הנסיעה שנמשכת שעה, הוא יכול לעבוד יותר ולהתמקד בעמידה בתאריך יעד חשוב. חוץ מזה, לדבריו, הוא אפילו הצליח יום אחד "לחטוף שנת יופי" בצהריים.

שון מקליגן, סגן נשיא בכיר בחברת ניהול נתוני הענן Veeam Software, אומר שהוא נדהם מההצלחה של ניסוי העבודה מרחוק בחברה שלו. בסין, היכן ש-60 מעובדי החברה החלו לעבוד מהבית בעקבות התפרצות הקורונה, העובדים פיתחו תוכנית הכשרה מקוונת ללקוחות - תוכנית שהם נהגו להעביר במפגשים פיזיים. הם הפיקו, בין השאר, סרטוני וידיאו שצולמו בבית.

התפרצות הנגיף הובילה את מקליגן למסקנה שתפקידים כמו תמיכה טכנית יכולים להיעשות גם מרחוק, וכך לאפשר לחברה להשיג לקוחות מכל מקום באסיה ולאפשר זמני עבודה גמישים. "זה יהיה כנראה הצעד הבא", הוא אומר. "אני ממש מנסה למצוא פתרון לכל מי שלא יכול לעבוד מרחוק".

הסיוט שמאיים: תקלות טכניות ובדידות מזהרת

לצורת העבודה הזאת עשויים להיות גם צדדים פחות נעימים. כשהם תקועים בבית, עובדים מאבדים את האפשרות לקיים שיחה פנים אל פנים בנוגע לפרויקטים או סתם להשתתף בפטפוטים שוברי שגרה במהלך היום.

הם גם יכולים למצוא את עצמם מתמודדים עם ציוד לא מותאם לעבודה מרחוק או עם תקלות טכניות בלי טכנאי בקרבתם שיוכל לסייע: ה-Wi-Fi יכול להתנתק, המדפסות נתקעות.

קלי יוסט, מנכ"ל ומייסד חברת הייעוץ למקומות עבודה Flex+Strategy, אומר שלחברות רבות אין הטכנולוגיה הנכונה, פרוטוקול אבטחה ברור או גישה לרשתות פרטיות וירטואליות שנחוצה לעבודה מרחוק.

עם התגברות הטרנד של עבודה מהבית, יותר ויותר מומחים לבריאות הנפש מפנים זרקור גם למחיר הנפשי הכרוך בחלום העבודה בנעלי בית. דוח "מצב העבודה מרחוק" משנת 2019, שהפיקה חברת Buffer וסקר אלפי עובדים המועסקים באופן הזה, גילה ש-49% מהם מתקשים לדאוג לרווחתם. 22% התקשו להתנתק מהעבודה אחרי שעות המשרד, 19% דיווחו על בדידות ו-8% התקשו להניע את עצמם.

דזמונד לים, מנכ"ל חברת תוכנת כוח האדם וורקסטרים, חי ועובד במלון שרתון בפאלו אלטו, קליפורניה, מאז יום שלישי, לאחר שנכנס לבידוד בעקבות נסיעה לאינדיאנה ולאוהיו. אף שלא הייתה שם התפרצות קורונה, אשתו חששה מכך שהוא טס חמש פעמים ומכך שהוא עלול לחשוף את שני ילדיהם לנגיף. "אני מתגעגע למשפחה", הוא אומר, "אבל נורא נחמד להתמקד בעבודה". מצויד בלפטופ, מטענים ואוזניות, הוא עובד בחדרו ולוקח הפסקות כדי לרוץ על ההליכון בחדר הכושר של המלון.

העמית שלו בווהאן, סין, העיר שממנה התפשטה המגפה, לא נהנה מאותו שקט, מספר לים. הוא שוהה בביתו בחמשת השבועות האחרונים ומנסה להרגיע את בתו עם פרקים של סדרת הטלוויזיה לילדים "פפה פיג", כשהוא, אשתו והוריו מנסים לנהל את שיחות הוועידה שלהם.

יש עובדים שמחכים בקוצר רוח לחזור למשרד, כמו דריק טאן, שותף בפלטפורמת התשלומים העולמית פלייווייר. לדבריו, הוא מרגיש בודד בעבודה מביתו בסינגפור.

"לפעמים אתה רק רוצה להיות באותו חדר עם האנשים שעובדים איתך", הוא אומר. כשהמגפה תדעך, הוא רוצה לנסוע יותר ולעבוד מהבית פחות.

החוק מפגר אחרי ההתפתחויות בשטח

לדברי עו"ד סיון גבריאלי, ראש מחלקת דיני עבודה במשרד עו"ד סימון, עישר, דסקל ושות', "כבר שנים מדברים על כך ששוק העבודה העולמי עובר לצורת עבודה מהבית, אבל בפועל, החוק, הישראלי ובעולם עדיין לא ערוך לכך. לדוגמה, האם יש לנכות מתשלומי הארנונה, חשמל ואחרים, את הוצאות הבית לאור העובדה שהוא מקום העבודה?

"נקודה נוספת הדורשת ליבון היא שעות העבודה והזמינות, האם העובד זכאי לתשלום בגין שעות נוספות? במקרים כאלה, יש לוודא שהסכם ההעסקה מכסה את כל אותם הבלת"מים ומשפה את העובד על כך. אדם העובד מהבית באופן קבוע יכול לקזז הוצאות שונות. עם זאת, הוא לא זכאי להוצאות אחרות, כמו החזרי נסיעה.

"גם לגבי ביטוח לאומי יש לקונה בחוק: מה יעשה אדם העובד בביתו? במקרים רבים בפסיקה, נפסק כי על המעסיק לשפות את העובד גם אם נפצע בביתו, במסגרת עבודה מהבית. לאור זאת, חשוב לשים לב במועד ההתקשרות בהסכם העבודה שיש סעיף בהסכם המגדיר את ההחזרים שלהם זכאי העובד בגין עבודתו מהבית".