הרשעה נוספת בפרשת הבנק המחתרתי בבורסה ליהלומים

ביהמ"ש הרשיע את היהלומן ברק נחאיסי ואת החברה בניהולו ובשליטתו, יהלומי נ.ר פאודר בע"מ, ב"רכישת" חשבוניות כוזבות בסך כמיליון דולר על עסקאות יהלומים שלא בוצעו בפועל, במסגרת השירותים שקיבל מהבנק המחתרתי

חדר מסחר בבורסה ליהלומים / צילום: תמר מצפי
חדר מסחר בבורסה ליהלומים / צילום: תמר מצפי

הרשעה נוספת בפרשת הבנק המחתרתי בבורסה ליהלומים: בית משפט השלום הרשיע היום (ד') את היהלומן ברק נחאיסי ואת החברה בניהולו ובשליטתו, יהלומי נ.ר פאודר בע"מ, ב"רכישת" חשבוניות כוזבות בסך כמיליון דולר על עסקאות יהלומים שלא בוצעו בפועל, במסגרת השירותים שקיבל מהבנק המחתרתי.

כתב האישום נגד נחיאסי והחברה בבעלותו הוגש במסגרת פרשת הבנק המחתרתי בבורסה ליהלומים - מהפרשות הגדולות ביותר שנחשפו בישראל בתחום המס והלבנת ההון, שבמסגרתה נחשפת תעשיית זיוף חשבוניות שפעלה בלב הבורסה ליהלומים ברמת גן, בכסות של עסק למסחר ביהלומים, במשך כשני עשורים עד לשנת 2011.

בליבה של הפרשה עומד "צ'יינג" - עסק לשירותי זיוף - "הבנק המחתרתי", אותו ניהלו מנחם מגן ודורון אלעד בשיתוף-פעולה עם היהלומן מאיר אוחנה. הבנק המחתרתי היה רשום כחברה למסחר ביהלומים ושירת מאות יהלומנים במהלך השנים.

אוחנה, יהלומן רשום בבורסה ליהלומים, הורשע כי פעל בשנים 2011-2010, בשיתוף-פעולה עם מנחם מגן ודורון אלעד, שני בעלי העסק שכונה "הבנק המחתרתי", אך גם הורשע כ"עסק" עצמאי, במנותק מהשניים. בית המשפט המחוזי הטיל עליו 10 שנות מאסר בפועל, שנתיים מאסר על-תנאי, קנס של מיליון שקל וחילוט של 5.5 מיליון שקל. העליון, לעומת זאת, המתיק בעונשו במסגרת ערעור שהגיש לאחר שהחל בריצוי עונשו, והעמידו על 7.5 שנים בסך-הכול.

במסגרת הפרשה הורשעו חלק מהנאשמים בעבירות מרובות, עשרות ואף מאות עבירות מס, הלבנת הון ועוד, ועל חלקם נגזרו עונשי מאסר חמורים.

פרשת הבנק המחתרתי בבורסה ליהלומים כללה 28 כתבי אישום שהוגשו על-ידי פרקליטות מיסוי וכלכלה נגד מפעילי ומנהלי הבנק המחתרתי ונגד יהלומנים רבים אשר קיבלו שירותים מהבנק המחתרתי. כל כתבי האישום הסתיימו בהרשעות והרשעה זו מצטרפת אליהם. התיקים טופלו גם במישור המיסויי האזרחי, מישור אשר הניב מעל מאה מיליון שקל לקופת המדינה.

נחאיסי והחברה הורשעו בכך שקיבלו ממגן ואלעד בשנים 2010-2011, חשבוניות כוזבות של יהלומנים שונים, בסך של כמיליון דולר (כ-3.7 מיליון שקל), לפיהן ביצעו לכאורה עסקאות יהלומים עם אותם יהלומים, הגם שבפועל לא ביצעו עסקאות עם אותם יהלומים כמתואר בחשבוניות, והחשבוניות ניתנו להם כחלק משירותי המטבע שקיבלו ממגן ואלעד. בנוסף, נחאיסי והחברה הורשעו בכך שביצעו מכירת יהלומים בסכום העולה על מיליון דולר (כ-3.8 מיליון שקל) ולא הוציאו תיעוד חשבונאי כנדרש ("מכירה בשחור"), וזאת במטרה להקטין במרמה את ההכנסה החייבת של החברה. העבירות בהן הורשעו הן עבירות של ניהול פנקסי חשבונות כוזבים ושימוש במרמה, עורמה ותחבולה במטרה להתחמק ממס וכן בעבירות של רישום כוזב בספרי תאגיד בכוונה לרמות.

התיק נחקר על-ידי יחידת יהלום ברשות המסים, וכל התיקים נוהלו על-ידי עורכי הדין אלון גילדין, טפת מויאל רוטשילד, אורנה גלבשטיין, לירן חיים ורוי גורדון מפרקליטות מיסוי וכלכלה.