התחדשות עירונית בירושלים: "הרחוב עתיד להפוך לאחד הצפופים ביותר במדינה"

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ירושלים אישרה להפקדה בוועדה המחוזית תוכנית פינוי-בינוי גדולה ביוזמת חברת "קשת הצלחה נדל"ן" • במינהל הקהילתי מתנגדים לתוכנית:"העומס על השכונה שלנו אדיר"

תוכנית להתחדשות עירונית ברחוב קוסטה ריקה בקרית מנחם בירושלים / צילום: לרוזנפלד ארנס אדריכלים
תוכנית להתחדשות עירונית ברחוב קוסטה ריקה בקרית מנחם בירושלים / צילום: לרוזנפלד ארנס אדריכלים

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בירושלים אישרה להפקדה בוועדה המחוזית פרויקט התחדשות עירונית ברחוב קוסטה ריקה בשכונת קריית מנחם. התוכנית מתייחסת למתחם בשטח של כ-14 דונם בשוליה המזרחיים של השכונה, ליד פארק ואדי האזבסטונים.

התוכנית כוללת פינוי של שבעה בתי שיכון קיימים והקמת 3 מבנים חדשים במקומם, בגובה של כ-30 קומות. בסך הכל ייהרסו 175 יח"ד ובמקומן יבנו 740 יח"ד חדשות.

כמו כן, התוכנית כוללת שטח ציבורי עבור מעונות יום, גני ילדים ובית כנסת. בשטח נוסף נקבע מגרש חדש של כ-5 דונם עבור בית ספר, שייתן מענה להתרחבות השכונה ולהתחדשותה. בשטח התוכנית מתוכננת גינה ציבורית ומעבר ציבורי להולכי רגל, שיתגבר על הפרשי הטופוגרפיה באמצעות מעלית ויחבר את השכונה אל הפארק המתוכנן בוואדי. בתוך כך, מציעה התוכנית שטחי מסחר חדשים עם חזיתות כלפי רחוב קוסטה ריקה. מגישת התוכנית היא חברת "קשת הצלחה נדל"ן בע"מ", ואדריכל התוכנית הוא מנדי רוזנפלד.

עם זאת במינהל הקהילתי גנים מתנגדים להיקף הגדול במיוחד של התוכנית. יו"ר המינהל ד"ר נתנאל פישר אמר ל"גלובס" כי "ההתחדשות השכונתית חשובה לנו מאוד ואנו רתומים בכל דרך כדי לסייע בקידומה המוצלח. עם זאת, אנו מצפים לבדיקה מעמיקה ונחושה יותר של התחשיב הכלכלי העומד בבסיס התוכנית הזו והתוכניות האחרות בשכונה.

"אנחנו מתקשים להבין מדוע התחשיב הכלכלי לא השתנה במשך למעלה מחמש שנים? כיצד ייתכן שעדיין יש לבנות ארבע יחידות דיור על כל דירה שנהרסת? ערכי הקרקע עלו בלמעלה מ-20% בשנים האחרונות, אבל משום מה המכפיל של אחד לארבע, ואפילו יותר (!), לא השתנה.

"עינינו לא צרה ברווח היזמים. להיפך. אנו רוצים שהפרויקט יהיה כלכלי בכדי לוודא שהוא ייצא לפועל. אולם העומס על השכונה שלנו אדיר. רחוב קוסטה ריקה עתיד להפוך לאחד הרחובות הצפופים ביותר במדינת ישראל. הפרויקט שאושר להפקדה בוועדה המקומית הוא רק אחד בלבד מסדרת פרויקטים שעתידים להיות מאושרים ברחוב זה. בימים אלו ממש מקודמת תוכנית ענקית במסגרת הוותמ"ל ("תכנית הנורית") להוספה של עוד מאות ואלפי יחידות דיור בצידו השני של הרחוב.

"אנו טוענים שלא ניתן להסתכל על כל תוכנית בפני עצמה. התחדשות עירונית היא התחדשות של כלל השכונה. יש לאמץ מבט רחב שיבטיח את החיים התקינים של כלל הרחוב וכלל השכונה. בהתאם לכך יש לבחון גם את כל הדרכים להורדת הצפיפות ובכלל זה בחינה שמאית מעמיקה שתבטיח את יציבות הפרויקט אך גם את יכולת השכונה והרחוב לשאת אותו. זוהי הדרך היחידה להתחדשות עירונית אמיתית".