נגיף הקורונה | סיקור שוטף

אלו המקומות בישראל שבהם ביקרו התיירים מיוון שנדבקו בקורונה

החולה ה-16 בקורונה הוא נהג האוטובוס שהיה במגע עם תיירים מספרד, מגרמניה ומיוון • החולה ה-17 שב מאיטליה והיה בבידוד מרגע חזרתו לארץ • הוטל סגר על העיר בית לחם מחשש מהדבקה בנגיף הקורונה • 9 מנוסעי ספינת דיימונד פרינסס שוחררו משיבא לאחר שהחלימו

אדם עם מסכה בבריטניה / צילום: Simon Dawson, רויטרס
אדם עם מסכה בבריטניה / צילום: Simon Dawson, רויטרס

22:50

שר הביטחון, נפתלי בנט, הנחה הערב את צה"ל ואת מתאם הפעולות בשטחים, בתיאום עם הרשות הפלסטינית, להטיל סגר על העיר בית לחם, לאור חשש מהדבקה בנגיף הקורונה. ברשות התגלו היום שבעה מקרים של פלסטינים חולים בקורונה, חוץ מארבעת התיירים מדרום קוריאה שככל הנראה הדביקו אותם. הדגימות מהחולים החשודים כנגועים נשלחו לישראל לבדיקה שנייה.

בהודעת משרד הביטחון נאמר כי החלטת השר התקבלה לאור זיהוי מספר מקרים של הדבקה בנגיף במרחב העיר בית לחם, ובתום התייעצות עם המטה לביטחון לאומי (מל״ל) ומתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף במיל' אבו רוקון.

משמעות ההחלטה היא איסור מעבר של ישראלים וזרים לתוך העיר, כאשר בדרך כלל מדובר בתיירים ובסוחרים. וכן איסור כניסה לישראל של פועלים תושבי בית לחם והאזור. בסוף השבוע לא נכנסים פועלים וכך גם בחג הפורים בתחילת השבוע הבא, אבל הסגר צפוי להימשך כנראה מעבר לכך.

הבוקר פרסמנו ב"גלובס" כי גורם בטחוני בכיר הזהיר כי התפרצות הנגיף בשטחי הרשות הפלסטינית תחייב הטלת סגר מלא והדוק. ברשות הוכרז היום על מצב חירום, מי שנדבק בנגיף הועבר לאתר מבודד, וכל עובדי בית המלון אנג'ל שבו השתכנו התיירים מדרום קוריאה, נשלחו לבידוד ביתי. שלושה מהם נדבקו בנגיף, משמע הבידוד הביתי לא בהכרח יבלום את התפשטות המחלה.

בנוסף הוכרז על איסור התכנסויות מעל 50 בני אדם, על איסור כניסת זרים לרשות הפלסטינית, כלומר עצירת התיירות, וכן על ביטול התפילות ההמוניות במסגדים באזור בית לחם.

22:30

משרד הבריאות פרסם את המקומות שבהם ביקרו התיירים מיוון, שעם חזרתם ליוון התברר כי 21 מהם נדבקו בנגיף. 

זו הודעת משרד הבריאות:

הקבוצה יצאה מישראל בתאריך 27.02 בטיסה של חברת Aegean AIRLINES מספר טיסה A3925.

להלן המקומות וזמני החשיפה לקבוצה זו:

1. תאריך 20.02
שעה 09:00-10:30 הר תבור מנזר ההשתנות
שעה 11:00 כנסיית הבשורה בנצרת
שעה 12:00 כנסיה יוונית האורתודוקסית בכפר כנא
בין השעות 15:00-15:30 עין שבע (טבח'ה)
בין השעות 16:30-17:30 ירדנית

2. תאריך 21.02
בין השעות 7:30-8:00 עין בוקק - ים המלח
בין השעות 10:30-11:00 מסעדת יוטבתה

3. תאריך 23.02
בין השעות 15:30-17:30 מצפה התת ימי באילת
בין השעות 18:00-18:30 מסעדת יוטבתה

4. תאריך 24.2.20
בין השעות 8:00-10:30 - מנזר מרסבה, מדבר יהודה

בין השעות 13:30-17:00 ירושלים - קבר מרים וכנסיית כל העמים

5. בתאריך 25.02
בין השעות 08:00-10:00 מנזר סנט ג'ורג' (דיר מאר ג'ריס)
בין השעות 10:30-11:45 כנסיית אורתודוקסית של מרתא ומרים באלעיזריה
בשעה 12:30 מנזר מרסבא

6. בתאריך 26.02
בשעה 11:00 דיר אל קרנטל (מנזר קרנטל )
בשעה 12:30 כנסיית זקא
בין השעות 13:10-14:20 דיר חג'אלה ליד גשר אלנבי
בין השעות 18:40-03:10 תפילה בכנסיית הקבר ירושלים

7. בתאריך 27.02
בין השעות 16:00-16:40 כנסיית סנט ג'ורג' בלוד

בהתאם לכך כל מי שהיה במקומות הלו בזמנים הנקובים להכנס באופן מיידי לבידוד בית למשך 14 יום ולדווח על כך באתר משרד הבריאות: http://bit.ly/MOH-Corona

או במוקד משרד הבריאות בטלפון *5400 או במוקדים של קופות החולים.

22:00

התאחדות המלונות בהחלטה משותפת עם משרד התיירות: 2,000 העובדים מהפיליפינים שהיו אמורים להגיע לישראל לעבודה במלונות - לא יגיעו. אלף העובדים הראשונים היו אמורים להגיע בשבועות הקרובים. האישור שקיבל ענף המלונות נבע ממחסור חמור בעובדים בענף, בעיקר בסקטור הניקיון והתחזוקה. "סוכם כי נעצור את המהלך להבאת עובדים זרים מהפיליפינים עד שיחלוף המשבר", הסביר יו"ר ההתאחדות רו"ח אמיר חייק. "יש צפי לפיטורי עובדים רבים בענף המלונות. אין הגיון לפטר עובדים ישראלים ולהביא עובדים זרים".

20:20

חולה מספר 17 בקורונה: פנסיונר שחזר מאיטליה, והיה בבידוד מרגע חזרתו לארץ. משרד הבריאות מסר כי "חולה מספר 17 הינו פנסיונר ממרכז הארץ שחזר מאיטליה בתאריך 29/2. החולה נסע משדה התעופה לביתו ברכבו הפרטי, הגיע לביתו ונכנס לבידוד מיידית.להלן פרטי הטיסה בה נכח המחייבים את האנשים שהיו עמו על טיסה זו להכנס לבידוד: טיסה ונציה - ת״א, חברת איזיג׳ט שיצאה בשעה 12:20 בתאריך 29.2 ומספרה EJ3342. כל מי שהיה על טיסה זו, מתבקש להכנס לבידוד ביתי לפי הוראת משרד הבריאות ולדווח על כך באתר משרד הבריאות: http://bit.ly/MOH-Corona
או במוקד משרד הבריאות בטלפון *5400".

20:00

המרכז לבקרת מחלות ומניעתן בארה"ב (CDC) אישר 20 מקרים חדשים של הדבקה בנגיף הקורונה ב-24 השעות האחרונות, בכך עולה מספר הנדבקים במדינה ל-149 איש לפחות. נכון לשעה זו ברחבי העולם ישנם 97,873 נדבקים. 3,353 איש מתו מהנגיף ו-54,122 איש החלימו. 

חברת IBM ביטלה את כנס המפתחים הגדול ביותר שלה, IBM Think, בשל התפשטות נגיף הקורונה. בשנה שעברה השתתפו בכנס 30 אלף איש.השנה הוא אמור היה להתקיים בין ה-5 ל-7 במאי בסן פרנסיסקו. החברה עדכנה שבמקום הכנס היא תקיים אירוע דיגיטלי שידור חי. 

במקביל, IBM הגבילה את הנסיעות של עובדיה עד לסוף מרץ. החברה מתכוונת להשעות את כל הטיסות הפנימיות שלה בארה"ב ולצמצם את הטיסות הבינלאומיות של העובדים למעט מצבי חירום שבהם לא ניתן לקיים פגישות באופן דיגיטלי. IBM לא אוסרת על טיסות פנימיות כדי להיפגש עם לקוחות, אך היא ממליצה לעובדיה לקיים את הפגישות באופן וירטואלי. בנוסף, החברה הודיעה שעובדים שחזרו מאחד האזורים בהם יש התפרצויות קורונה, ייכנסו לבידוד ל-14 ימים. הנחיות אלו תקפות גם לעובדים בישראל. 

גם כנס HIMSS, שעוסק בבריאות ובטכנולוגיה, בוטל בשל נגיף הקורונה. מדובר בפעם הראשונה ב-50 השנים האחרונות שהכנס, שמושך עשרות אלפי משתתפים מדי שנה, מבוטל. נשיא ארה"ב דונלד טראמפ היה צפוי לנאום בכנס בשבוע הבא. 

18:00

החולה ה-16 בקורונה הוא נהג האוטובוס שהיה במגע עם תיירים מספרד, מגרמניה ומיוון. מביה"ח פוריה נמסר כי "במרכז הרפואי פדה- פוריה מאושפז בבידוד, בחדר מיוחד עם תא לחץ שלילי, גבר בן 38 תושב מזרח ירושלים. המטופל אובחן לפני זמן קצר כחולה בקורונה.  מדובר בנהג אוטובוס תיירים שהיה במגע עם תיירים מספרד, מגרמניה, מיוון. הגיע למרכז הרפואי לאחר שחש ברע ואובחן כחולה בדלקת ריאות. מצבו יציב, בהכרה מלאה".

17:35

משרד החוץ מצטרף למשרד הבריאות: ממליץ לשקול נחיצות של נסיעות לאיטליה, לצרפת, לגרמניה, לשוויץ, לספרד ולאוסטריה עקב התפשטות נגיף הקורונה במדינות באירופה. נזכיר כי בתחילה משרד החוץ הנתגד למדיניות המחמירה של משרד הבריאות וטען כי סגירת השערים בפני תושבים זרים, בשעתו ממדינות מזרח אסיה, עשויה להוביל למשברים מדיניים. כעת המשרד מיישר קו עם המלצות משרד הבריאות עם פרסום ההודעה כי  "אנו ממליצים לכל מי שמתכנן נסיעה לשקול את נחיצותה בעת הנוכחית, ולהתעדכן באשר להנחיות הרשויות המקומות במדינות אלה ביחס להתנהגות מונעת. משרד החוץ מבקש להדגיש כי שגרירויות ישראל במדינות אלה ממשיכות לפעול .

9 מנוסעי ספינת דיימונד פרינסס שוחררו משיבא לאחר שהחלימו מהקורונה ולאחר שהושלמו כלל הבדיקות. בין המשתחררים: שוש ועמרם דהן מאילת, עדנה והנרי בן שבת מחיפה, ניקול בן דוד ואמא ברוריה לוי מאילת.

בתוך כך, משטרת ישראל עדכנה כי פתחה בחקירות פלילות נגד שמונה שהפרו צווי בידוד. "בהמשך להתפשטות נגיף הקורונה בישראל, ובעקבות מספר אירועים שהתרחשו בימים האחרונים מאז התפרץ הנגיף, בהם התעלמו אזרחים ביודעין מהנחיות משרד הבריאות אשר קראו להם לשהות בבידוד, או שביצעו עבירות נגד פקחי משרד הבריאות או שהטעו את פקחי משרד הבריאות בשעת תשאולם, החליטה משטרת ישראל לפתוח במספר חקירות פליליות (8) בהתאם למדיניות ולהנחיות נגד אותם מפרי צווים", נמסר מטעם המשטרה. "חקירה פלילית תיפתח נגד אזרחים שבחרו להתעלם מההנחיות כאמור ביודעין, כשהם רואים לנגד עיניהם את תועלתם האישית, או כלפי אזרחים שעשו מעשה שיש בעשייתו להפיץ את הנגיף ולפגוע בעובדי ציבור, מתוך כוונה להדביקם או להטעות את הפקחים בשעת תחקורם על מנת למפות את החשודים בהידבקות. משטרת ישראל תפעל בשיתוף פרקליטות המדינה על מנת למצות את הדין עם כל מי שיבחר להתעלם מהוראות משרד הבריאות ויגרום במעשיו, ברשלנות או במתכוון, לסיכון של התפשטות נגיף הקורונה". 

שדה התעופה בן גוריון, היום / צילום: דודי מור
 שדה התעופה בן גוריון, היום / צילום: דודי מור

17:05

חולה קורונה נוסף. משרד הבריאות מסר כי "חולה נוסף מספר 16 תוצאה חיובית לקורונה. מאושפז בבידוד בבית החולים פוריה. פרטים נוספים יפורסמו בהמשך". 

16:55

שר האוצר משה כחלון יקים קרן חירום לסיוע תזרימי לעסקים חיוניים, כך הכריז היום ראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך הדיונים בנושא ההיערכות הכלכלית להשלכות נגיף הקורונה. הכוונה היא לתפור חבילות שיכללו דחיית תשלומים למדינה לצד הקדמת הכנסות - כדי לאפשר לעסקים לצלוח את המשבר, בהנחה שיימשך מספר לא רב של חודשים. בשלב זה הסיוע מיועד רק לעסקים חיוניים ומותנה בכך שגם העסקים יתרמו את חלקם. הדוגמה הבולטת היא חברת התעופה הפרטית אל על, שהמדינה מציעה לה הקדמת תשלומים עבור אבטחה ודחיית תשלומי אגרות והטלים. 

16:20

בתום דיון חירום שנערך היום בהסתדרות בנושא התפשטות נגיף הקורונה, קרא היו"ר ארנון בר-דוד לראש הממשלה נתניהו להכריז על חבילת סיוע מקיפה, מתן הלוואות בלון מטעם המדינה לעסקים שנקלעו למצוקה ופתרון גורף לתשלום דמי מחלה מהיום הראשון לכל העובדים שנמצאים בבידוד. בר-דוד אף איים כי אם לא יינקטו צעדים מידיים, הוא עשוי להכריז על סכסוך עבודה במשק.

15:00

מינהלת הליגה לכדורגל מודיעה כי אחרי התייעצות עם משרד הבריאות הוחלט על דחיית פתיחת הפלייאוף העליון בליגת הבורסה לניירות ערך. המשחקים היו אמורים להתחיל בסוף השבוע הקרוב. ההחלטה היא לדחות את פתיחת המשחקים של הקבוצות המדורגות בששת המקומות הראשונים בליגה ל14 למרץ, יחד עם פתיחת משחקי הפלייאוף התחתון. ההחלטה נובעת מהרצון לאפשר לקבוצות להיערך ליישום הנחיות משרד הבריאות להגבלת כמות הצופים ל-5,000 איש.

אתמול (ד') התקיים משחק רבע גמר הגביע בין הפועל תל-אביב להפועל רעננה תחת המגבלה הזו, כאשר המשחק בין מכבי חיפה ולבין הפועל באר-שבע שאליו נמכרו כ-20 אלף כרטיסים - נדחה. הליגה הלאומית תמשיך להתקיים כסדרה.

14:20

דובר צה"ל מוסר כי בהתאם להערכת המצב המתמשכת בצה"ל ובהתאמה להנחיות משרד הבריאות ולהמלצותיו, מקדם צה"ל את היערכותו למניעת התפשטות נגיף הקורונה בקרב משרתיו. ראש המטה הכללי, רב-אלוףאביב כוכבי, קיים הבוקר הערכת מצב מטכ"לית ועמד על הצעדים הבאים למניעת התפשטות הנגיף בצה"ל. הרמטכ"ל הגדיר כי המטרה הינהשמירת כשירותו המבצעית של צה"ל והחיונית לביטחון מדינת ישראל. על כן סיכם הרמטכ"ל כי תנקט גישה מחמירה שתכליתה צמצום היקף החיילים הנמצאים בבידוד.

איך למנוע הדבקה והאם צריך מסכות פנים: כל מה שצריך לדעת על הקורונה

מי ישלם לכם על ימי הבידוד? מדריך הקורונה לעובדים ולמעסיקים

לאור זאת קבע הרמטכ"ל כי החל ממחר (ו') בשעה 12:00 לא תתאפשר יציאת חיילי צה"ל בשירות חובה ובקבע לחו"ל, בתפקיד או באופן פרטי. ההחלטה אושרה על ידי שר הביטחון. בנוסף, יוקמו שתי ועדות לבחינת מקרים חריגים -בהיבטים מבצעיים ובהיבטי פרט. הערכת מצב נוספת בראשות הרמטכ"ל תתקיים הערב לסיכום הנחיות נוספות. סגן הרמטכ"ל, אלוף אייל זמיר, ימשיך לרכז את היערכות צה"ל למניעת התפשטות הנגיף ולקידום פעולות נדרשות נוספות.

בנוסף, נמסר ממשרד הבריאות: דווח על תיירים מיוון, ששהו בישראל וברש"פ בין 19-27.2.20, ולאחר חזרתם ליוון חלו ונמצא כי הם חיוביים לנגיף קורונה החדש. אנו עורכים חקירה אפידמיולוגית, בשיתוף הרש"פ, והמידע הרלוונטי יועברו לציבור בהקדם.

13:30

למעלה מ-290 מיליון תלמידים ברחבי העולם בקרב 13 מדינות החסירו או שעדיין מחסירים לימודים כתוצאה מנגיף הקורונה, כך מסר הבוקר האו"ם. 

12:50

הודעת הבהרה של משרד הבריאות לגבי מכבי ת"א: "בהתאם להנחיות משרד הבריאות כל מי ששהה במדינות הקבועות בצו הבידוד ב-14 הימים האחרונים מחויב לשהות בבידוד. קבוצת הכדורסל של מכבי ת"א לא הוחרגה מתחולת הצו ואם שחקניה שהו במדינה שהחוזרים ממנה מחויבים בבידוד אז גם הם מחויבים לשהות בבידוד. הפרה של הצו מהווה הפרה של החוק ועלולה לגרור נקיטת צעדי אכיפה נגד המפרים של הצו".

11:15

חוקרים: ממצאים מצביעים על כך שהנגיף עבר מוטציה לפחות פעם אחת

חידת הקורונה הולכת ומסתבכת: חוקרים בסין מצאו ששני סוגים שונים של נגיף הקורונה החדש גורמים לתחלואה הגבוהה ברחבי העולם, זן אחד יותר אגרסיבי, ואחד פחות. הממצאים האלה מצביעים על כך שהנגיף עבר מוטציה לפחות פעם אחת.

במחקר ראשוני שפורסם השבוע, מדענים מבית הספר למדעי החיים באוניברסיטת פקין בבייג'ינג ומכון פסטר בשנגחאי ניתחו 103 דגימות של הנגיף וגילו כי סוג אגרסיבי יותר של נגיף הקורונה, אותו כינו L, היווה בערך 70% מההתפרצות הנוכחית, בעוד 30% היו קשורים לסוג הפחות אגרסיבי, אותו כינו S.

סוג הנגיף האגרסיבי יותר נמצא שכיח בשלבים המוקדמים של ההתפרצות בוווהאן - העיר הסינית בה התגלה לראשונה COVID-19 בסוף השנה שעברה. אולם מתחילת ינואר, התדירות של סוג זה פחתה. ככל הנראה בגלל הצעדים הקיצוניים שנקטה ממשלת סין במקרים הקשים יותר של המחלה - מה שגרם לזן האגרסיבי פחות להיות מתחת לראדר. החוקרים אמרו כי תוצאותיהם מצביעות על התפתחות וריאציות חדשות של מקרי COVID-19 "שככל הנראה נגרמו על ידי מוטציות וסלקציה טבעית ולא רק שחלוף של מולקולות DNA".

קליפורניה הכריזה על "מצב חירום"

מדינת קליפורניה שבארצות הברית הכריזה הלילה (חמישי) על מצב חירום, אחרי מקרה המוות הראשון מנגיף הקורונה בשטחה. בכך, עלה מניין הקורבנות מהווירוס ברחבי ארצות הברית ל-11. הקורבן, בן 71, סבל מבעיות בריאותיות ומת בבית חולים ליד העיר סקרמנטו. הוא היה לפני כן בטיול על ספינת התענוגות "גראנד פרינסס", שהפליגה מסן פרנסיסקו למקסיקו , ועליה שהו אלפי נוסעים.

בתוך כך, בית הנבחרים של ארצות הברית אישר הלילה ברוב גורף חקיקה המקציבה 8.3 מיליארד דולרים למאבק בהתפשטות נגיף הקורונה. ההצעה, שעברה ברוב של 415 תומכים מול שני מתנגדים בלבד, תועבר לאישור הסנאט שיצביע עליה היום וצפוי לאשר אותה ולהעבירה במהירות לחתימה של הנשיא דונלד טראמפ. לפחות 129 בני אדם נדבקו בנגיף בארצות הברית.

בסין, משרד הבריאות אמר כי נרשמו 139 מקרי קורונה חדשים ביממה האחרונה. מדובר בנתון גבוה יותר מזה שנמסר אתמול, אז נרשמו 119 מקרי הידבקות חדשים. העלייה במספר הנדבקים מגיעה לאחר ירידה שנרשמה במשך שלושה ימים רצופים.

עיקר העלייה במספר הנדבקים ממוקדת בווהאן, בירת מחוז חוביי בה התפרץ הנגיף, שם נרשמו 131 נדבקים תוך יממה, להבדיל מ-114 ביממה שקדמה לה. עם זאת, להוציא את ווהאן, מספר הנדבקים היומי בחוביי עומד בשבוע האחרון על מספר חד-ספרתי, וביממה האחרונה מדובר בשלושה נדבקים בלבד. בשאר האזורים בסין נרשמו רק חמישה מקרים חדשים.

בנוסף לכך, דווח על 31 מקרי מוות כתוצאה מהנגיף ביממה האחרונה - כולם במחוז חוביי, ו-23 מתוכם בעיר ווהאן. סך כל הנדבקים בסין הוא כעת 80,409 אלף, ומספר המקרי המוות הוא 3,012 - 2,902 מתוכם בווהאן.

ביפן הופיע הווירוס לראשונה במחוז שיגה, כשגבר כבן 60 אובחן כסובל מקוביד-19. בסך-הכול, 36 מקרים חדשים אובחנו אתמול - המספר הגדול ביותר עד כה של נדבקים ביממה אחת ביפן - כשמספר הנדבקים כמדינה כבר חצה את קו האלף. 12 בני אדם מתו ביפן עד כה כתוצאה מהנגיף.

ברקע הדברים, הוועד האולימפי הבינלאומי אשרר את מחויבויותיו לפתוח את אירועי אולימפיאדת טוקיו בחודש יולי הקרוב כסדרם. נשיא הוועד תומס באך אמר כי מילים כגון "ביטול" או "דחייה" לא הוזכרו לאורך פגישה בת יומיים של ראשי הוועד שעסקה בהכנות לקראת האולימפיאדה. לדבריו, הוא בטוח שהתחרויות יתקיימו כרגיל לאחר שהוועד האולימפי, כמו גם מארגני המשחקים, קיבלו מידע ממומחים, לרבות אנשי ארגון הבריאות העולמי.

לצד יפן וסין, בקוריאה הדרומית אובחנו 438 מקרים חדשים, מה שהעלה את מספר הנדבקים בנגיף במדינה ל-5,766. על פי המרכז הקוריאני לבקרת מגפות ומניעתן נרשמו גם שלושה מקרי מוות ביממה האחרונה, ו-35 בסך-הכול מאז פרוץ המגפה.

איראן וה"עכביש" במוקד ההתפרצות

היקף ההידבקויות מנגיף הקורונה באיראן עדיין לוטה בערפל וכך גם הסיבות שהובילו להתפרצות חסרת התקדים במדינה. יחד עם זאת, הבוקר התפרסמה מפה הממחישה את את נתיבי ההפצה של הנגיף ברפובליקה השיעית. נכון להבוקר, באיראן נרשמו כ-2,922 מקרי הידבקות מתועדים, וכ-92 קורבנות בנפש.