גורם ביטחוני: "אם תהיה ולו התחלה של התפרצות ברש"פ, חובה להטיל סגר מלא ומהודק"

ארבעה תיירים מדרום קוריאה ששהו במלון אנג'ל בבית ג'אלה ברשות הפלסטינית חשודים כי נדבקו בקורונה • הרשות הפלסטינית הודיעה כעת כי תאסור כליל כניסת תיירים לשטחיה מחשש להפצת הנגיף

נערים פלסטינים בדרך לשוק בחברון / צילום: רויטרס, Mussa Qawasma
נערים פלסטינים בדרך לשוק בחברון / צילום: רויטרס, Mussa Qawasma

ארבעה תיירים מדרום קוריאה ששהו במלון אנג'ל בבית ג'אלה ברשות הפלסטינית חשודים כי נדבקו בקורונה. עובדי המלון נשלחו לבידוד ביתי. הרשות הפלסטינית הודיעה כעת כי תאסור כליל כניסת תיירים לשטחיה מחשש להפצת הנגיף. גורם ביטחוני ישראלי מזהיר כי אם תהיה ולו התחלה של התפרצות של הנגיף בשטחי הרשות, היא תזלוג לישראל, וצריך לשקול הטלת סגר מלא אם וכאשר יהיו סימנים לכך.

לפי הדיווחים בכלי התקשורת ברשות, המלון עצמו שבו שוהים עדיין התיירים בודד לחלוטין, ויתכן וישמש מעתה משכנם של החולים אם יהיו.

בעקבות הגילוי הזה מחריפה הרשות את הצעדים למניעת ההפצה. בין השאר הוחלט על סגירת כל המסגדים והכנסיות בבית לחם למשך שבועיים, כאמור איסור גורף של כניסת תיירים, קודם לכן נאסרה כנסת תיירים מסין בלבד. ארגוני הביטחון הפלסטיניים הפסיקו את כל ההכשרות והקורסים ברשות. עוד הוחלט לאסור התקהלויות של יותר מחמישים בני אדם, וכן הוטל עוצר טיסות של פקידי הרשות לחו"ל.

שרת הבריאות הפלסטינית רולא מועאיעה פרסמה המלצות ובהן להימנע מנשיקות ולחיצות יד, והודיעה על הקמת מתחמים מבודדים לחולים.

ברצועת עזה הוקם מתחם מבודד ברפיח לא רחוק ממעבר הגבול עם מצרים. החשש שם הוא כי פלסטינים השבים מחו"ל ועוברים במצרים עשויים להביא את הנגיף לרצועה, אחד מהמקומות הצפופים בעולם.

בישראל עוקבים בדאגה אחר המתרחש ברשות הפלסטינית בעיקר, וגם ברצועת עזה, אך בשלב זה אין כל הגבלות תנועה מעבר לרגיל במעברים.

הגורם הביטחוני מסביר כי כל צעדי הזהירות המחמירים שנוקטת ישראל חסרי משמעות אם תהיה התפרצות של המחלה בשטחי הרשות בגדה, בשל החיכוך והמגע היומיומי בין הפלסטינים אזרחי הרשות לישראלים, בהתנחלויות ובתוך ישראל. כשמונים אלף פועלים פלסטינים עוברים מדי יום לישראל, ועוד כ-40 אלף עובדים במפעלים ביו"ש ובהתנחלויות. לדבריו, יש קשר בין גורמי הבריאות בשני הצדדים וישראל הבטיחה סיוע ככל שיידרש לרשות בעניין הזה, אך בשלב הנוכחי, אין לכך דרישה. עם זה הוא הזהיר כי אם אכן תתרחש התפרצות, היא תתקדם מהר בהרבה מאשר בישראל בגלל הצפיפות, בעיקר במחנות הפליטים ובערים הגדולות. במצב כזה לא יהיה מנוס מהטלת סגר מלא ומהודק על הרשות, ולעצור מעבר של פועלים וסוחרים.

לפי הודעה שפרסמה כעת דוברות מתאם הפעולות בשטחים, היחידה לתיאום פעולות הממשלה בשטחים, בראשות אלוף כמיל אבו רוקון, מסייעת בשבועות האחרונים למערכת הבריאות הפלסטינית במאמץ למיגור התפשטות נגיף הקורונה בשטחי יהודה ושומרון. בין השאר הועברו מישראל לשטחי הרשות הפלסטינית כ-250 ערכות בדיקה לזיהוי נגיף הקורונה ותואמו הדרכות משותפות עם צוותי רפואה ישראליים ופלסטינים ללמידה מקצועית על הנגיף, על התמגנות הצוותים הרפואיים ועל בדיקת המטופלים שנחשדים כנשאים של הנגיף. בנוסף, היחידה לתיאום פעולות הממשלה בשטחים מנגישה לציבור הפלסטיני בפלטפורמות הדיגיטליות - אתר היחידה והדפים ברשתות החברתיות בשפה הערבית ("אלמונסק") את הנחיות משרד הבריאות הישראלי בדבר מניעה והתגוננות מהתפשטות הנגיף ודרכי ההתמודדות עם אירועי הדבקה והתפרצות. המידע, שמפורסם בשפה הערבית, מונגש לכלל הציבור הפלסטיני ביהודה ושומרון ורצועת עזה.

בהודעה נאמר עוד כי היחידה לתיאום פעולות הממשלה בשטחים תוסיף לעבוד בשיתוף פעולה הדוק למול הרשויות הפלסטיניות למיגור התפשטות נגיף הקורונה. זאת בתיאום למול הרשויות בישראל, בדגש על משרד הבריאות ומגן דוד אדום.

מתאמת הבריאות במנהל האזרחי, דליה בסה: "חיידקים ונגיפים לא עוצרים בגבול - והתפשטות הנגיף המסוכן בשטחי יהודה ושומרון עלולה לסכן גם את בריאותם של תושבי מדינת ישראל. היחידה לתיאום פעולות הממשלה בשטחים ומשרד הבריאות ימשיכו במאמצים לסייע לרשויות הפלסטיניות למגר את התפשטות הנגיף בשטחים, זאת מתוך אינטרס ישראלי ומתוך חשיבה הומניטרית במעלה הראשונה. ככל שנידרש, נרחיב את ההדרכות הרפואיות לצוותים הפלסטינים וכן את העברת הציוד הרפואי למערכת הבריאות הפלסטינית".