תחזית קודרת: הפסדי חברות התעופה עלולים להצטבר ל-113 מיליארד דולר

כך מעריך היום ארגון התעופה העולמי IATA • מדובר רק בתחום הטסת הנוסעים, וטרם הוערכו ההפסדים בתחום הטסת המטען (קרגו) • בהערכות הקודמות שפרסם הארגון ב-20 לפברואר דובר על הפסדים בהיקף של 29.3 מיליארד דולר

אחד הנוסעים הדרום קוריאנים שנדבקו בקורונה מחכים בשדה התעופה בן גוריון / צילום: Ariel Schalit, Associated Press
אחד הנוסעים הדרום קוריאנים שנדבקו בקורונה מחכים בשדה התעופה בן גוריון / צילום: Ariel Schalit, Associated Press

הפסדי חברות התעופה בתחום של הטסת הנוסעים בעקבות וירוס הקורונה יגיעו ל-113 מיליארד דולר - כך מעריך היום (ה') ארגון התעופה העולמי יאט"א. הארגון מייצג 290 חברות תעופה, בהן החברות הגדולות בעולם.

בשלב זה, לפי הודעה שפרסם הארגון, הפסדי החברות הצטברו לכדי 63 מיליארד דולר, כאשר בארגון מעריכים כי המשך התפשטות הווירוס תעמיק את ההפסדים ל-113 מיליארד דולר, כשמדובר רק בתחום הטסת הנוסעים. טרם הוערכו ההפסדים בתחום הטסת המטען (קרגו).

בהערכות הקודמות שפרסמה יאט"א ב-20 לפברואר הוערכו הפסדים בהיקף של 29.3 מיליארד דולר לחברות התעופה, כאשר בפרסום ההוא הפוקוס היה על שווקי התעופה הקשורים עם סין. מאז שהווירוס התפשט לעוד 80 מדינות, והביקוש העולמי לטיסות צנח, הגדילה יאט"א את ההערכות הקודרות לענף התעופה העולמית.

בדוח שמפרסם הארגון היום מצוינת גם נפילה של 25% במניות של חברות התעופה הנסחרות בבורסות - הפסדים עמוקים בהרבה לעומת משבר התעופה שהיה ב-2003 סביב וירוס הסארס.

לאן הווירוס הזה עוד ייקח את ענף התעופה? ביאט"א משרטטים שני תרחישים אפשריים: בתרחיש הראשון היא מגדירה התפשטות מוגבלת של הווירוס, כלומר רק בקרב המדינות שבהן אובחנו יותר מ-100 מקרים של חולים מאומתים, מצב שמוביל לצניחה במספר הנוסעים במדינות אלה בגרף תלול. כך למשל מעריכה יאט"א ירידה של 23% במספר הנוסעים בסין, ירידה של 24% באיטליה, ירידה של 10% במדינות צרפת, גרמניה וסינגפור, ירידה של 14% בדרום קוריאה וירידה של 16% באיראן. בנוסף מעריכים ביאט"א כי הביקוש לטיסות ירד ב-11% במדינות אסיה האחרות, וכי צפויה ירידה של 7% במדינות האחרות באירופה ובמזרח התיכון. במבט גלובלי תרחיש כזה יוביל לאובדן של 11% במחזורי החברות ולהיקף של 63 מיליארד דולר. מדינות אלה אחראיות על 27% מכלל תנועת הנוסעים העולמית. 

התרחיש השני שמשרטטת יאט"א הוא תרחיש אימה במובן מסוים, משום שהוא לוקח בחשבון את האפשרות להתפשטות מואצת של הווירוס גם במדינות שבהן בשלב זה מספר המאובחנים במחלת הקורונה נאמד ב-10 ויותר. התפשטות מהירה בשווקים אלה, יחד עם המדינות שבהן היקפי המאובחנים גדולים בהרבה, יוביל לפי יאט"א לאובדן הכנסות של 19% מכלל הענף, כלומר היקף של 113 מיליארד דולר - נזק כזה יהיה דומה לנזק שספג ענף התעופה במשבר הכלכלי העולמי.

יאט"א מתייחסת גם לכוחה הכלכלי של סין, שגדל משמעותית מאז וירוס הסארס, ושמהווה אינדקציה למשבר תעופתי דומה. הערכות יאט"א לא כוללת את שווקי התעופה באפריקה ובאמריקה הלטינית, היות שבשלב זה לפחות הווירוס לא פשט בהן.

מה שיכול לנחם את ענף התעופה הוא צניחת מחירי הדלק מתחילת 2020 ב-13 דולר לרמה של 50 דולר לחבית - מחירי הדלק הנמוכים יכולים לצמצם את נזקי החברות בהיקף של 28 מיליארד דולר.

יו"ר יאט"א, אלכסנדר דה ז'וניאק, הזכיר כי חברות תעופה רבות כבר נקטו צעדים של צמצום טיסות בהתאם לביקושים הנמוכים, כשחלקן נקטו צעדי חירום לקיזוז בעלויות. "ממשלות חייבות להתערב. חברות התעופה עושות הכול כדי לשרוד מול המשבר הכלכלי העולמי שפקד אותן בטווח של חודשיים בלבד. הממשלות יצטרכו לגלות מדיניות מקלה בכל הנוגע לגביית מסים מחברות התעופה ולגבי סלוטים (חלונות המראה)".