הגירעון ירד ל-3.1% מהתוצר בעקבות המשך ניהול המדינה לפי תקציב זמני

בחודש ינואר נרשם עודף תקציבי שהקטין את הגירעון השוטף ל-3.2% (לעומת 3.8% בסוף 2019) • מנתונים שפרסם משרד האוצר עולה כי מתחילת השנה נרשמה ירידה של 5.5% בסך ההוצאות של משרדי הממשלה לעומת התקופה המקבילה אשתקד

שי באב"ד ומשה כחלון / צילום: ליאור מזרחי
שי באב"ד ומשה כחלון / צילום: ליאור מזרחי

הגירעון התקציבי השוטף של ממשלת ישראל ב-12 החודשים האחרונים ירד ל-3.1% תוצר בעקבות המשך ניהול המדינה לפי תקציב זמני. בחודש ינואר נרשם עודף תקציבי שהקטין את הגירעון השוטף ל-3.2% (לעומת 3.8% בסוף 2019). מנתונים שפרסם היום (ה') משרד האוצר עולה כי מתחילת השנה נרשמה ירידה של 5.5% בסך ההוצאות של משרדי הממשלה לעומת התקופה המקבילה אשתקד. עם זאת חשוב לזכור כי בינואר 2019 נרשמו הוצאות שיא בגלל דחיית הוצאות מ-2018. בחודשים ינואר-פברואר הסתכמו ההכנסות ב-58.2 מיליארד שקל לעומת 53.8 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד. בשיעורי מס אחידים, עלו ההכנסות ממסים ב‑9%. הכנסות ממסים ישירים עלו ב-13% וההכנסות ממסים עקיפים עלו בכ-5%. הכנסות מאגרות עלו בכ-9%. הודעת האוצר מתייחסת כאמור לחודש פברואר שרק לקראת סופו החלה השפעת הקורונה להיות מורגשת בישראל. בין היתר נרשם זינוק בהכנסות ממיסוי שוק ההון שהגיעו ל-477 מיליון (עליה של כ-89% בהמשך לעליה חדה בחודש ינואר).

באוצר הסבירו כי "הירידה המדווחת בהיקף ההוצאות של משרדי הממשלה בחודשים ינואר - פברואר הינה מתוכננת כתוצאה "מתקציב המשכי" בו קיימת מכסה חודשית אחידה על פני כל חודשי השנה, בעוד שישנם תשלומי חוב קרן וריבית ממשלתיים גבוהים באופן יחסי בחודשים מסוימים, בפרט במחציתה הראשונה של השנה. פירעונות אלו, שהנם בעדיפות עליונה לתשלום, מחייבים פעולות להקטנת מכסות המזומן לצורך הוצאות המשרדים ויצירת עודף ביחס למכסה החודשית הכוללת (ניתן להעביר עודף שנוצר בחודשים מסוימים של השנה לחודשים הבאים כל עוד הביצוע המצטבר אינו חורג מהמכסה המצטברת המקבילה לתקופה היחסית של השנה)".