נתניהו: תוקם קרן חירום לסיוע תזרימי לעסקים חיוניים

כוונת הסיוע היא לתפור לעסקים חיוניים חבילות שיכללו דחיית תשלומים למדינה לצד הקדמת הכנסות • כך, למשל, המדינה מציעה לאל על להקדים תשלומים עבור אבטחה ודחיית תשלומי אגרות והיטלים

דיונים בנושא ההיערכות הכלכלית להשלכות נגיף הקורונה / צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ
דיונים בנושא ההיערכות הכלכלית להשלכות נגיף הקורונה / צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

שר האוצר משה כחלון יקים קרן חירום לסיוע תזרימי לעסקים חיוניים, כך הכריז היום ראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך הדיונים בנושא ההיערכות הכלכלית להשלכות נגיף הקורונה. בדיונים המרתוניים משתתפים מלבד נתניהו וכחלון גם, שר הכלכלה אלי כהן, נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון, ר' המל"ל מאיר בן-שבת ומנכ"לי משרדי הממשלה המעורבים ובראשם האוצר ומשרד הבריאות. ח"כ ניר ברקת המיועד מטעם נתניהו לתפקיד שר אוצר בממשלתו הבאה, לא השתתף בדיונים. ברקת הכריז הבוקר במפגש עם ארגוני העצמאים כי יש להקים קרן בסך 10 מיליארד שקל "לסיוע מיידי לענפי המשק שנמצאים על סף קריסה בעקבות משבר הקורונה".

הצעתו של נתניהו שונה מהצעות לחלק פיצויים משום שהיא מכוונת לסייע לעסקים שנקלעו למצוקה תזרימית. באוצר יש התנגדות עקרונית לתשלום פיצויים כל עוד היקף המשבר וחומרתו אינם ידועים. משום כך הכוונה היא, לתפור חבילות שיכללו דחיית תשלומים למדינה לצד הקדמת הכנסות - כדי לאפשר לעסקים לצלוח את המשבר, בהנחה שיימשך מספר לא רב של חודשים. בשלב זה הסיוע מיועד רק לעסקים חיוניים ומותנה בכך שגם העסקים יתרמו את חלקם. הדוגמה הבולטת היא חברת התעופה הפרטית אל על, שהמדינה מציעה לה הקדמת תשלומים עבור אבטחה ודחיית תשלומי אגרות והיטלים.

בישיבה היום אמר נתניהו כי "החדשות הטובות הן שהמשק הישראלי נמצא במצב טוב, אפילו טוב מאוד. אנחנו מתחילים את המשבר הזה במצב של משק איתן מאוד, וזה כמובן נכון ביחס לכמעט כל מדינות המערב. החדשות הלא טובות זה שאף אחד לא יודע איך האפידמיה הזאת תתפשט, לאן היא תגיע ואיזה מחירים היא תגבה גם מבחינה כלכלית. לכן אנחנו נערכים לקראת מה שכבר קרה, ולקראת מה שיכול לקרות". נתניהו הוסיף כי "לאחר הקמת הקרן משרד האוצר, בתיאום עם בנק ישראל, יציע כלים לסיוע תזרימי לעסקים שנקלעו למצוקה בעקבות המשבר".

נתניהו הוסיף כי למרות שלדעתו הטיפול במשבר עד כה היה טוב "גם מבחינה בריאותית וגם מבחינה כלכלית, אין זה אומר שאין בפנינו אתגרים גדולים. גם בעניין הזה אני מבקש מהחברות, נשות ואנשי העסקים, מבעלי העסקים, לפעול בתיאום עם משרדי הממשלה. להישמע גם להנחיות, ולהיות ערוכים".