הווירוס היה על הקיר: "אנחנו מתכוננים לתרחיש כזה כבר 20 שנה"

מערכת הבריאות נערכת כבר שנים להתפרצות של מגפה - הכול מתרחש בדיוק לפי הצפוי, וגם הסוף ידוע מראש: "שלב הבידוד וההכלה בסוף ייכשל - ואז נעבור לשלב הבא" • פרופ' רן בליצר, ראש מערך החדשנות בקופ"ח כללית, שנמצא בימים אלה בבידוד, מסביר איך ייראו החיים שלנו בשלב הבא • האזינו

התפרצות נגיף הקורונה בהונג קונג / צילום: Kin Cheung, AP
התפרצות נגיף הקורונה בהונג קונג / צילום: Kin Cheung, AP

את הראיון הזה מקיים איתנו פרופסור רן בליצר, מנהל מכון כללית למחקר וחטיבת החדשנות בשירותי בריאות כללית, מהבידוד הביתי בו הוא נמצא בימים אלה: "הייתי בגרמניה לחצי יום וכשחזרתי הוחלט להכניסה לרשימת המדינות שמחייבות בידוד ל-14 יום", הוא מסביר.

לראיון הזה הקציב לנו פרופ' בליצר, איש עסוק מאוד ביומיום, זמן תחום. לאן ממהר איש המצוי בבידוד? "אני עסוק בימים אלה אפילו יותר מהרגיל", הוא אומר. "אני כל הזמן זמין, והכול נגיש לי דרך המחשב. היום אפילו השתתפתי בישיבת הנהלה של הכללית דרך זום".

אפילו בסיטואציה המאוד חריגה שבה הוא נמצא, פרופ' בליצר מרגיש שהוא בדז'ה וו - הוא מספר כי מערכת הבריאות כבר נערכת מזה שנים להתפרצות של מגפה, והכול מתרחש בדיוק לפי הצפוי, עד שכמעט יש לו תחושה שכל זה כבר קרה בעבר.

לכן הוא גם יכול לתת לנו ספויילר - אנחנו עכשיו בשלב ראשון - שלב הבידוד וההכלה. אך ברגע שמדיניות הבידוד תיכשל וימצאו חולים רבים שאי-אפשר לעקוב במדויק אחר מקור הדבקתם, נעבור לשלב השני: שלב הניתוק החברתי. בשלה זה יתחילו החיים להיות מוזרים באמת, כי כל מטרתנו כציבור, תהיה להפחית את המגע בין בני אדם ככל האפשר. 

מהלכים אלו נולדו למטרה אחת - לעכב ככל האפשר את שיאו של הגל, כדי שמערכת הבריאות תוכל לתת טיפול לכל החולים הקשים, ולחסוך במוות בר מניעה. אבל יהיה לזה מחיר. והקיץ? הוא עשוי להביא להקלה, אבל ממש אי-אפשר לבנות על זה.

מוזמנים להאזין ולעקוב אחרינו באפל פודקאסטס, גוגל פודקאסטס , ספוטיפיי או באפליקציה האהובה עליכם.