צ'ק אין | פיצ'ר

שמיים סגורים: עוד ועוד חברות תעופה מפסיקות לטוס לישראל, גם הטיסות לארה"ב בסכנה

נגיף הקורונה פגע פגיעה אנושה בענף התיירות והתעופה • עפ"י התחזיות, ההפסדים בענף יעלו על 100 מיליארד דולר • כיצד מגיבות חברות התעופה לסגר הישראלי, ומה תרחיש האימה של חברת אל על? • צ'ק-אין לסופ"ש

מדידת חום לנוסעת על טיסה יוצאת מסין / צילום: Associated Press
מדידת חום לנוסעת על טיסה יוצאת מסין / צילום: Associated Press

נגיף הקורונה חולל צונאמי של ממש בעולם התעופה. מדי שבוע נשברים שיאים חדשים, שלא במקרה כבר הובילו להגדרה של משבר הקורונה כחמור ביותר בענף התעופה בשנים האחרונות. ארגון התעופה העולמי יאט"א פרסם תחזית קודרת לפיה הפסדי חברות התעופה יצטברו למספר אסטרונומי של 113 מיליארד דולר. אילו שיאים חדשים זומנו לנו השבוע בצל הקורונה?

נוסעים בורחים מטיסה רגע לפני ההמראה

השבוע כינס משרד הבריאות מסיבת עיתונאים, במסגרתה הכריז על הוספת מדינות לרשימת היעדים שמהן נדרש בידוד של 14 ימים. המדינות החדשות שנוספו לרשימה הן שווייץ, אוסטריה, גרמניה, צרפת וספרד.

אם חשבנו שהכנסת איטליה לרשימה היה בבחינת "גיים צ'יינג'ר", הרי שהכנסת היעדים הכי פופולריים באירופה לישראלים, ומקור גדול לתיירות הנכנסת לישראל לרשימה, זה בבחינת דרמה.

מסיבת העיתונאים התכנסה בשעות אחר-הצהריים, בדיוק בשעה שבה ישבו נוסעים בטיסת איזי ג'ט לפני המראה לברלין. הטלפונים עוד לא הופעלו במצב טיסה, כך שהחדשות שהתקבלו לטלפונים הובילו חלק מהנוסעים לקום ממקומם ולמהר לרדת מהמטוס.

הנוסעים החליטו שלא שווה להם לנסוע לכמה ימים לברלין ואז לשבת 14 ימים בבידוד. לא נוסע אחד ולא שניים - גל של נוסעים לקחו את הטרולי וברחו מהמטוס. בשלב מסוים הדיילת נאלצה לכרוז כי "בעקבות החדשות שמתפרסמות כעת בתקשורת הישראלית, לפיהן תצטרכו להישאר בבידוד אחרי החזרה לישראל, יש כאן נוסעים שמעדיפים לרדת מהטיסה. יש גם כאלה, כמוני למשל, שמעדיפים לטוס לברלין. תתנהגו כמבוגרים אחראיים ותקבלו החלטה: לטוס או לרדת".

יש להניח כי הסיטואציה הזו התרחשה לא רק במטוס איזי ג'ט. נוסעים שהגיעו לשדה התעופה, עשו סיבוב פרסה ושבו הביתה. מה שמרתיע רבים הוא כאמור הבידוד - יותר מהחשש להידבק במדינת היעד, בעיקר עבור עצמאים שבידוד הוא גזר דין משמעותי לעסק שלהם.

שמיים סגורים

מי זוכר שהיינו גאים בכך ש-140 חברות תעופה טסות לישראל? השמיים שנפתחו הולכים ונסגרים. הביקוש הנמוך מלכתחילה לטיסות צנח עם הוספת 5 המדינות ממערב אירופה לרשימה. לצד החשש מבידוד, העובדה שזרים לא יוכלו להיכנס לישראל מהמדינות הללו, סוגרת את האופציה לתיירים לבוא לישראל.

היה זה עניין של זמן עד שחברות תעופה יבינו שעליהן לבטל את הקווים לישראל. מהלכים דרמטיים כאלה התרחשו בפעם האחרונה שנורו טילים לכיוון נתב"ג. זו החלטה קיצונית ודרמטית, אם כי מחויבת המציאות: מטוס ריק - כפי שתמונות רבות וסרטונים שמועלים לרשתות החברתיות בימים אלה מעידים - הוא לא רק מראה מדכא אלא גם הפסד כספי צורם.

לופטהנזה הייתה הראשונה להכריז רשמית על עצירה של לפחות 70 טיסות בשבוע (כולל של סוויס ושל אוסטריאן איירליינס). רינאייר הודיעה על ביטול של עשרות טיסות בקווים לגרמניה, איטליה וצרפת; כמוה גם וויז אייר; איבריה מבטלת טיסותיה לספרד; ואין ספק כי היד עוד נטויה.

התוצאה מסגירת השמיים היא שאל על נכון לעכשיו טסה בלעדית לשורה של יעדים באירופה - אולם גם היא מצמצמת אותם מדי יום. לטוס "סולו" ליעד הוא מצב חלומי בימים כתיקונם, אבל מצב אבסורדי כיום. אלפי ישראלים ואלפי תיירים נתקעו עם ביטול הטיסות באופן מיידי. אל על יכולה להמשיך לשרת את הקו הזה לשם החזרת הישראלים והוצאת התיירים מכאן. וכשזה ייגמר - גם היא תיאלץ להיפרד מהקווים הללו, בדיוק כפי שהיא נאלצה לעשות עם הקו לבנגקוק שפעל על אש קטנה עד שלא היה בו צורך וביקוש.

הרשימות 

באילו רשימות ישראל נמצאת? כל מדינה מגבשת לה רשימה, מחמירה יותר או מחמירה פחות. הרשימה כוללת מדינות "נגועות" שמהן הכניסה נאסרת, וברוב המדינות מדובר בשלב זה בסין, בדרום קוריאה, באיראן ובאיטליה.

בישראל כאמור הרשימה ארוכה וכוללת 19 מדינות. מדובר באותן מדינות שזרים שהגיעו מהן או ששהו בהן לא יוכלו להיכנס לישראל.

רשימת המדינות מהן זרים לא יוכלו להכנס לישראל / צילום: צילום מסך
 רשימת המדינות מהן זרים לא יוכלו להכנס לישראל / צילום: צילום מסך

באתרי חברות התעופה מפרטים לנוסעים באילו מדינות הם לא רצויים: באתר של חברת התעופה הספרדית איבריה מפורט במידע לנוסעים כי המדינות שאליהן הם לא יוכלו להיכנס הן ישראל, איי סלומון ונאורו. "אלה המדינות היחידות שאסרו כניסה של נוסעים המגיעים מספרד".

תרחיש רע יותר יכול להתקיים אם גם המדינות שישראל סגרה את השערים מהן אליה (נניח גרמניה, צרפת או ספרד) יבחרו לסגור את שעריהן לישראלים. לא רוצים אותנו? אל תבואו גם אתם.

התיירים 

"בידוד? על מה אתה מדבר?". יומיים אחרי הנחיות משרד הבריאות לפיהן יש להיכנס לבידוד רטרואקטיבי ממדינות אירופה המוזכרות מעלה, שוטטו להם בהנאה קבוצות של תיירים ברחבי תל-אביב-יפו. בכיכר השעון, מקום מפגש מוכר לתיירים, הייתה קבוצה של כמה עשרות שהגיעו לישראל מדיסלדורף.

חבר שפגש באותה הקבוצה פצח עימם בשיחת "הסבר פניך לתייר" ועל הדרך גילה לאחת מחברי הקבוצה כי עליהם להיכנס לבידוד. "איזה בידוד? על מה אתה מדבר?", שאלה חצי מופתעת-חצי חשדנית לנוכח הבשורה שלא ציפתה לשמוע מעובר אורח. "אין לנו מושג על מה אתה מדבר", הטיחה בו מטיילת אחרת. "מה פתאום בידוד?".

ואכן, ההנחיות לתיירים מובילות, כפי שכבר כתבנו במדור זה, למבוכה גדולה שכוללת התנהגות לתיירים כאילו הם מצורעים. אבל איך אפשר לעדכן את אלפי התיירים שנמצאים בארץ שנגזר גורל טיולם לשהות בין ארבע קירות?

לפי רשות ההגירה והאוכלוסין, בישראל שוהים כעת כ-8,000 תיירים מהמדינות הללו. 8,000 אנשים שאמורים להיכנס לבידוד. כמה מהם אכן עושים זאת? כמה מהם מכירים את ההנחיה? זאת ועוד, משרד הביטחון הטיל סגר על בית לחם. רבים מהתיירים שמגיעים לישראל משלבים ביקור בבית לחם במסלול סיורים מאורגן. התוצאה היא שמי שמבקר בבית לחם, נדרש לעזוב מיידית את ישראל ומועבר לנתב"ג.

בלשכת התיירות הנכנסת ממליצים למארגנים לעדכן את תוכניות הסיור ולא להיכנס לבית לחם, "בכדי לא להידרש לחלום בלהות הזה". התיירות הנכנסת בקבוצות צנחה עד כה ב-70% מהיקפה.

הקורונה תכבוש את אמריקה?

בכל הנוגע לתעופה, בדגש על אל על - העיניים נשואות לארה"ב. אחרי מקרה המוות בקליפורניה והתפשטות המחלה שכבר הדביקה 236 תושבים בארה"ב וגבתה את חייהם של 15 אנשים, החשש הגדול הוא מסגירת השערים לארה"ב וממנה.

התגשמות החשש תהיה בבחינת מכה אנושה לאל על, שרבות מטיסותיה הם בקווים לצפון אמריקה - בהם ניו יורק, לוס אנג'לס, לאס וגאס, מיאמי, סן פרנסיקו, ובקרוב אמור להיות מושק הקו לשיקגו (מה שעשוי בהחלט להידחות).

יחד עם אירופה שנסגרת בימים אלה, המזרח הרחוק שכבר נסגר, דילול טיסות לארה"ב הוא תרחיש רע מאוד לאל על, והוא כבר לא נראה דמיוני עם משנה הזהירות שנוקט משרד הבריאות באשר למדינות שמתווספות ל"רשימת הבידוד". האם בהיבט המדיני תתאפשר סגירה של הידידה הגדולה ביותר של ישראל?