קניונים | ניתוח

על רקע היחלשות הקניונים: המרכזים המסחריים הקטנים דווקא מצליחים

בעוד שחברות ניהול הקניונים בירידה מבחינת המשקיעים, הסוג הצנוע יותר של הקמעונאות, רצועות של מרכז קניות עם עוגן של חנות מזון - דווקא מעורר עניין • ניתוח עסקה - מדור חדש

מרכז מסחרי בקליפורניה / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב, עיצוב: טלי בוגדנובסקי
מרכז מסחרי בקליפורניה / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב, עיצוב: טלי בוגדנובסקי

על הפרק: בעוד שחברות ניהול הקניונים (מולים) בירידה מבחינת המשקיעים, הסוג הצנוע יותר של הקמעונאות, רצועות של מרכז קניות עם עוגן של חנות מזון - דווקא מעורר עניין. מרכזי הקניות הללו מציעים צרכים שגרתיים כמו מוצרי מזון לארוחת ערב, חדר כושר או מרפאת שיניים. ההנחה היא שקניות מיוחדות, כמו צעצוע או שמלה חדשה, הקונים עדיין מבצעים בקניון הסגור הטיפוסי.

אופי הקניות: בעלי הקניונים מקווים למשוך קונים להשקיע שעה או יותר מזמנם בשיטוט על פני החנויות, ואילו בעלי מרכזי הקניות הרצועתיים (strip-center) אומרים שהם רוצים להציע חנויות ושירותים שמחזירים אליהם את הקונים המקומיים יותר מפעם בשבוע. "בעלי החנויות רוצים שהחנויות שלהם ייראו מהרחוב כשאנשים מורידים את הילדים או הולכים לחדר הכושר", אמר בריאן הרפר, מנכ"ל RPT Realty מניו יורק, שמחזיקה ב-48 מרכזי קניות עם עוגן של חנות מזון באוויר הפתוח ב-13 מדינות בארה"ב.

איך זה נראה בבורסה: מניות קרנות הריט של מרכזי קניות כאלה עלו ב-8.6% בשנה האחרונה. זו אומנם עלייה נמוכה ביחס לעליית מדד S&P 500 ב-29.7% בשנה האחרונה, אבל הרבה יותר מהירידה של 19.3% במניות חברות אחזקה של קניונים, לפי נתוני FactSet.

מה אומרים האנליסטים: למרכזי הקניות הפתוחים יש כמה יתרונות בחס לקמעונאות אחרת. רכישות אונליין של מוצרי מכולת תפסו עד כה רק במספר מוגבל של ערים, ולכן מרכזי הקניות חסינים יותר מן האינטרנט ועמידים יותר כנראה במצבי מיתון. מרכזי הקניות הללו הם בדרך-כלל קטנים מן הקניונים, ובהתאם למיקומם, הם יכולים לקרוץ למגוון רחב יותר של קונים שמחפשים מרחבי קניות קטנים יותר ויותר בולטות על כבישים ראשיים.

גם משקיעים מוסדיים מראים תיאבון. בחודש שעבר השקיעה קרן הנדל"ן הריבונית של סינגפור GIC 118.3 מיליון דולר ב-48.5% מחמישה מרכזי קניות פתוחים בפלורידה, מיזורי ומישיגן. הם מופעלים על-ידי RPT Realty ונעים בשטחם בין 9,600 מ"ר ל-26,000 מ"ר.

בין היתר רכשו את מרכז החנויות קורל קריק, שיש בו חנות מזון של פבליקס, סניף של בנק אוף אמריקה, חנות של UPS ומסעדות. כ-119 אלף בני אדם מתגוררים ברדיוס של 5 ק"מ מהמרכז הזה.

קניות אונליין הן הזדמנות: גם רשתות שיווק שיש להן פעילות מקוונת גדולה מחפשות בעצמן לעתים קרובות נוכחות במרכזים כאלה, משום שמשלוחי ההזמנות המקוונות מתייקרים בגלל השיעור הגבוה של החזרת הסחורה, ובשל הביקוש למשלוחים מהירים יותר. וול מארט ויריבתה טארגט השיקו נקודות מסירת הזמנות במתקנים על מדרכות. רשתות אחרות מתגברות את יכולות הקנייה המקוונת והמסירה בחנויות שלהן.

"תגובת הבטן הראשונית היא שהכול הולך לאינטרנט, אבל לפעמים זול יותר להשתמש בחנות כמוקד הפצה", אמרה קונור פלין, מנכ"ל Kimco Realty מג'ריקו, ניו יורק, שמחזיקה ומפעילה מרכזי קניות פתוחים.

הסכנות: לא כל מרכזי הקניות הללו חסינים מפני הלחצים על שוק הקמעונאות. השכירות הממוצעת על חנויות במרכזים הפתוחים וברצועות החנויות ב-77 אזורים עירוניים בארה"ב עלתה ב-1.2% ב-2019, ירידה מ-1.6% ומ-2% שנרשמו ב-2018 וב-2017 בהתאמה.

שיעור שטחי המסחר הפנויים במרכזי הקניות הפתוחים וברצועות החנויות עלה ל-10.2% בסוף הרבעון הרביעי, מ-10.1% ברבעון השלישי בשנה שעברה, ונשאר ברמה של 2018 בדרך-כלל. שיעור השטחים הפנויים בקניונים ברבעון הרביעי של 2019 היה 7.9% בלבד, הגבוה ביותר ב-20 שנה.

"אם היצע השטחים הפנויים ימשיכו לעלות, זה לא יקרה בקצב מהיר", אמרה ברברה דנהם, כלכלנים בכירה ב-REIS Moody's Analytics. הסיבה לכך היא שהצרכנים מוציאים עתה יותר על חדרי כושר, בידור ואכילה מחוץ לבית.