רני צים מקים קריה אזורית לרפואה והייטק בבקעת סכנין בעלות של מיליארד שקל

רני צים מעמיק את ההתקשרויות העסקיות שלו במגזר הערבי • חברת רני צים מרכזי קניות הודיעה על התקשרות לשכירת 70 דונם בסמוך לערים עראבה וסח'נין למטרת הקמת קריית רפואה והייטק

פרויקט עראבה  / הדמיה: רני צים
פרויקט עראבה / הדמיה: רני צים

חברת רני צים מרכזי קניות הודיעה היום על התקשרות ראשונית עם בעלי קרקעות מהמגזר הערבי לשכירות של קרקע בשטח של כ-70 דונם בסמוך לערים עראבה וסח'נין, להקמת קמפוס מבנים הכולל קריית רפואה, תעסוקה, ושירותים בהיקף של כ-120 אלף מ"ר. הפרויקט צפוי לכלול משרדי הייטק, מרכזי רפואה, דיור מוגן, מעונות סטודנטים, מתחמי בילוי ונופש, שירותים ציבוריים ושירותים מסחריים נלווים.

להערכת החברה הליך אישור התוכנית המפורטת הכפוף להסכמות בין ראשי הערים והמועצה האזורית משגב ולאישור הוועדה המחוזית לתכנון ובניה מחוז צפון יארך כשנתיים, כאשר תחילת ביצוע עבודות ההקמה של הפרויקט תהיה בתוך כשנה לאחר אישור התוכנית המפורטת. עפ"י הצפי, עלות הקמת הפרויקט נאמדת במיליארד שקל, וצפויה להתפרס על מספר שנים. ההערכה היא שהפרויקט יניב תשואה שנתית של 12%-14% (לאחר תשלום דמי שכירות לבעלים).

בהתאם למסמך העקרונות, תקופת השכירות של כל מבנה תהיה ל-24 שנים ו-11 חודשים, שתחילתה במועד אכלוס הדייר הראשון. בתום תקופת השכירות הראשונה, לבעלים קיימת אופציה להארכת הסכם השכירות לתקופה או תקופות נוספות, בתנאים שנקבעו בהסכם העקרונות. הסכם העקרונות מותנה בהתקיימות תנאים מתלים שונים.

יואב קפלן, המשנה למנכ"ל חברת רני צים ומוביל תחום הפעילות בחברה הערבית, אמר בהקשר להתקשרות העסקית כי: "לאור ניתוח מקיף שערכה קרן פורטלנד (Portland Trust), אזור הפרויקט הוגדר בתהליך רחב בהשתתפות רשויות מקומיות משרדי ממשלה וגורמים נוספים, כבעל פוטנציאל יחיד מסוגו לתחומי הרפואה, הטכנולוגיה הרפואית ותחומים פרא-רפואיים כגון סיעוד.

"באזור ריכוז יוצא דופן של רופאים ומקצועות משיקים, ומצד שני קיים מחסור גדול מאוד בשירותים אלו לאוכלוסיית הגליל כולה. הקמפוס המתוכנן יהווה מנוף לפיתוח רחב יותר בסביבתו שיענה על צורך גדול ויספק פתרונות תעסוקה ושירותים לאוכלוסייה מיידית של מעל רבע מיליון איש".

כזכור, לאחרונה החברה העמיקה את פעילותה במגזר הערבי, תוך שהיא פועלת בתחום המרכזים המסחריים בשורת יישובים.

אורי אילן, יו"ר הוועדה המחוזית צפון, מבקש להבהיר שהיוזמה מבורכת, אך הפרוייקט של רני צים הוא תוכנית שאינה מקובלת על הוועדה המחוזית. לדבריו, לחלופה זו אין היתכנות סטטוטורית וסיכויה להתממש אפסיים, באשר היא מחוץ לכל שטח המיועד לתכנון בבקעת סכנין.