מניית אופקו זינקה על רקע פיתוח ערכת בדיקה לאבחון נגיף הקורונה

הצורך הגובר בערכות בדיקה בארה"ב הביא לשינוי מדיניות, ולצד ארגון CDC, נפתח שוק הבדיקות לחברות פרטיות • עפ"י הודעת אופקו, החברה תקבל את הדוגמיות של הווירוס בקרוב ועשויה להציע את הבדיקה כבר תוך כשבוע

עובד מחטא רכבת באיטליה / צילום: Luca Bruno, AP
עובד מחטא רכבת באיטליה / צילום: Luca Bruno, AP

חברת אופקו,  שבשליטתו ובניהולו של יו"ר טבע לשעבר ד"ר פיליפ פרוסט, היא אחת הנהנות מהשינויים במדיניות ארה"ב לגבי פיתוח בדיקות אבחון לנגיף הקורונה, Covid-19. מניית החברה זינקה היום 45% בתל אביב, לאחר שטיפסה עשרות אחוזים בנאסד"ק מאז הודיעה בסוף השבוע כי תוכל לבצע בדיקות לאבחון נגיף הקורונה במעבדות של חברת הפורטפוליו שלה, Bioreference LAbs.

כעת נסחרת אופקו לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר, לאחר שהעלייה של הימים האחרונים החזירה לה כמעט את כל הירידה החדה שספגה מתחילת השנה, בעקבות שחיקה מתמשכת בהכנסותיה, בין היתר מרשת המעבדות.

בארה"ב שוק הבדיקות נפתח השבוע לחברות פרטיות, לאחר שעד כה היה כל התחום נתון בידי ה-CDC, הארגון הממשלתי לשליטה על מגיפות. לאחר שחלק מבדיקות ה-CDC נמצאו לקויות, וקיבולת הבדיקות לא הספיקה, הוחלט לאפשר למעבדות מובילות לפתח ולבצע בדיקת קורונה משלה. למרוץ כבר הצטרפו רשתות המעבדות המובילות בארה"ב, Labcorp ו-Quest, וגם ארגוני בריאות ובתי חולים החלו לפתח בדיקות משלהם, לצד בדיקות המבוצעות עדיין על ידי ה-CDC, וכן על ידי ארגוני הבריאות של מדינות ארה"ב השונות.

על פי ההודעה באתר של אופקו, החברה תקבל את הדוגמיות של הווירוס בקרוב ועשויה להציע את הבדיקה כבר תוך כשבוע. ה-CDC מכוון לכך שתהיה בארה"ב יכולת לבצע מיליון עד מיליון וחצי בדיקות כבר בשבוע הבא (לשם כך יש לייצר את הנוגדנים לבדיקה וגם להקצות לכך את כוח האדם). ככל הנראה תידרש כמות גדולה הרבה יותר של בדיקות ככל שתימשך ההתפשטות בארה"ב, שכן כל חולה פוטנציאלי וחולה מאובחן נבדקים כמה פעמים.

התשלום על הבדיקה - מכיס האזרח

בשלב זה הבדיקות לקורונה הן בתשלום מכיס האזרח, אלא במקרים ספציפיים שקבעה ה-CDC, ואז היא לוקחת על עצמה את התשלום. סביר להניח כי עם העלייה בכושר הביצוע של הבדיקות, ייקבעו גם תקנות תמחור ושיפוי חדשות.

אופקו רשמה ב-2019 הכנסות של 900 מיליון דולר, ירידה של 10% לעומת 2018, כשההכנסות משירותי המעבדות ירדו ב-12%, ל-716 מיליון דולר. ההפסד בשנה החולפת הגיע ל-314 מיליון דולר, כמעט כפול מבשנת 2018, בעיקר בשל מחיקת נכסים. אופקו מחכה כיום לתוצאות ניסויים בהורמון הגדילה בשחרור מושהה שרכשה מחברת פרולור הישראלית, הנמצא בפיתוח אצל חברת פייזר. כן יש לה מספר מוצרים נוספים בצנרת הפיתוח.