"סגירת השמיים יכולה לגרום לפגיעה קשה בחברה הישראלית"

ההצהרה כי הממשלה שוקלת להטיל חובת בידוד לשבים מכלל המדינות התקבלה בביקורת רבה • איגוד רופאי בריאות הציבור של ההסתדרות הרפואית: "אסור להתחיל מהלך בלי לדעת איך נצא ממנו. לא מדובר במדיניות נכונה" • סגירת השמיים גם עשויה להוביל לקריסת חברות התעופה הישראליות

צעירים עם מסכות בנתב"ג / צילום: Amir Cohen, רויטרס
צעירים עם מסכות בנתב"ג / צילום: Amir Cohen, רויטרס

הערב (א') כינס ראש הממשלה בנימין נתניהו מסיבת עיתונאים, שבה הודיע כי אם יינקטו צעדים נוספים בהקשר של בידוד, "זה כבר יהיה עבור כל המדינות, כי אין טעם להפריד ביניהן".

ההצהרה הזו נמסרה לציבור לאחר שבמהלך היום נודע לתקשורת כי פקידי משרד הבריאות שמבקשים להטיל חובת בידוד על השבים מארה"ב, נתקלים בקשיים מול לשכת ראש הממשלה, שחוששת כי בכוחה של החלטה שכזו לפגוע ביחסים עם הממשל האמריקאי. נכון לשעה זו יש בארה"ב 447 נדבקים מאומתים, אך במדינה מתבצעות בדיקות מעטות בלבד, ויש סיכוי שמספר החולים גבוה בהרבה. 

מדיניות הבידוד של ישראל היא המחמירה בעולם, וההחלטה להרחיק לכת עד כדי "סגירת השמיים" על-ידי חובת בידוד לשבים מכלל המדינות, זוכה הערב לביקורת. "אסור לבודד את ישראל", אומרים באיגוד רופאי בריאות הציבור של ההסתדרות הרפואית. "קבלת ההחלטות במענה למצב החירום בבריאות הציבור חייבת להתבסס על אנשי המקצוע בבריאות הציבור והצוות לטיפול במגיפות, על עובדות ולא על פחדים. ארגון הבריאות העולמי מתנגד לסגירת גבולות. לקראת הדיונים על סגירת הגבולות אנו מבהירים כי המלצתנו המקצועית היא שלא לסגור את הגבולות. זהו מהלך שאינו בר-קיימא, שיגרום לפגיעה קשה בהיערכות לקורונה ובחברה הישראלית. אסור להתחיל מהלך בלי לדעת איך נצא ממנו. במקום להסתגר, יש להגביר את המאמצים לזהות העברה מקומית בישראל ולחזק את מוכנות מערכת הבריאות והחברה הישראלית. 'עם לבדד ישכון' איננה מדיניות נכונה. לכל הפחות, בממשלת מעבר, ראוי שההחלטה תתקבל תחת פיקוח פרלמנטרי ולאחר דיון ציבורי, על-מנת להזים את החששות שמדובר בשיקול פוליטי".

הערב נמסרה לציבור הודעה על חולה מספר 29, שהמקור להדבקתו אינו ידוע - בניגוד לחולים הקודמים. פרופ' חגי לוין, אפידמיולוג ויו"ר ארגון רופאי בריאות הציבור, אומר: "והנה, הערב אנחנו כנראה רואים מקרה ראשון של העברה מקומית ממקור לא מזוהה. אסור להיות שבויים בקונספציה שכל המקרים מחו"ל. צריך להפעיל את מערך הניטור, לבדוק מדגמית מקרים אופייניים במרפאות הקהילה. זה המודיעין שלנו. זאת המלצת המרכז הלאומי לבקרת מחלות והצוות לטיפול במגיפות מזה שבועות, אסור לעצום בכוונה את העיניים. צריך בנוסף להדריך את האוכלוסייה, להיערך לעבודה ולימודים מרחוק ולהקים בדחיפות ממשלה. על-מנת למנוע חשש שהאינטרס הפוליטי גובר על הבריאותי, נתניהו חייב לא לערבב הודעות פוליטיות והודעות קורונה. זה פוגע באמון הציבור ובהיענות לצעדים החיוניים שיוכרזו בהמשך".

פרופ' נדב דווידוביץ' מזהיר גם הוא מפני ההשלכות הקשות של צעדי חובת בידוד גורפים: "זהו מהלך קשה שלא ניתן להמשיכו לאורך זמן ויכול לגרום לפגיעה קשה בחברה הישראלית. הצעד גם לא נתמך על-ידי ארגון הבריאות העולמי. ברגע שתהיה הדבקה נרחבת בקהילה, אז דווקא לא להכניס טיסות פחות יעיל. לעומת זאת, לתקופה קצובה הפסקת לימודים ואוניברסיטאות יכולה לסייע. צריך יש להגביר את המאמצים לזהות העברה מקומית בישראל ולחזק את מוכנות מערכת הבריאות והחברה הישראלית, כולל ניטור במרפאות הזקיפים המפוזרות בקהילה לטובת ניטור מחלות נשימה. הן מופעלות כל חורף לטובת ניטור שפעת, ואפשר לנצלן כעת לבדיקת קורונה, כדי להבין האם יש העברה נרחבת בקהילה - שכן אנחנו בדיוק על סף המעבר משלב ההכלה. לא צריך להיכנס לפחדים. הסולידריות החברתית שלנו חשובה מאד כעת, כולל בחינה איך לסייע לאוכלוסיות רגישות".

חלום הבלהות של אל על

סגירת השמיים באופן גורף, לרבות מארה"ב, היא החלום בלהות שאל על חששה ממנו יותר מהכול. הקווים ליעדי אל על בצפון אמריקה אומנם צומצמו, אבל לא בהיקף שבו נאלצה לשנות את לו"ז טיסותיה באירופה - לא רק ליעדים שכבר נמצאים ברשימת הבידוד, אלא לכלל יעדיה.

ברשות שדות התעופה מספרים כי 2,000 טיסות של כלל החברות בוטלו ויבוטלו בחודשים ינואר, פברואר ומרץ. אם השמיים ייסגרו לחלוטין, המספר הזה יזנק דרמטית.

ישראל היא אי תעופתי, שבו הדרך היציאה העיקרית למדינות אחרות היא על-ידי מטוס. בלי ארה"ב ושאר היעדים שעדיין לא ברשימה, ישראל תישאר מבודדת יותר מתמיד, אין יוצא ואין בא. המשמעות היא כאוס תעופתי שלא ייעצר רק באל על: כפי שחברות התעופה האירופיות ביטלו את טיסותיהן לארץ אחרי שהנוסעים הטסים עימן נדרשים לבידוד, והזרים עברו למעמד של מסורבי כניסה, לא מן הנמנע כי גם חברות התעופה האמריקאיות ייאלצו לעשות כך, ובדומה להן חברות נוספות מאירופה או מאפריקה. התעופה המסחרית תיעצר, וכמוה גם תעופת המטען, שכוללת לא רק את הקניות שלנו מחו"ל, אלא גם סחורות לקמעונאים. מטוסים לא יטוסו לכאן ריקים מנוסעים, בעיקר לא בתקופה שבה ענף התעופה כולו נקלע למערבולת שהוא לא רואה את דרך היציאה ממנה.

התעופה קשורה קשר ישיר בתיירות - כשהתעופה נעצרת, ואין תיירים בישראל, תעשיית המלונות נפגעת, וכמובן גם ענף סוכני הנסיעות והתיירות. כבר כעת הוצאו מאות עובדים לחופשה ללא תשלום, ומאות אחרים איבדו את מקום עבודתם. גם התעשיות הסובבות נפגעות - המסעדנות, התחבורה הציבורית, מדריכי הדרך ועוד.

אל על יצאה למשימת חייה בחסות משרד האוצר שמתנה את התמיכה הכספית שהיא משוועת לה במהלכים של התייעלות: לפחות 1,000 מפוטרים, קיצוצי שכר והתייעלות כוללת בכל אגפי החברה. אם אל על תציג לאוצר קבלות למהלכים שיאפשר לה אפילו לצאת מחוזקת מהמשבר הזה, רק אז היא תקבל סיוע מהמדינה. סגירת השמיים מכלל המדינות עשויה להוביל לתרחיש שבו אל על כבר לא תזדקק לסיוע, פשוט כי לא יהיה למי לסייע. ישראייר וארקיע יצללו ביחד עימה.