בנק ישראל מרגיע: למערכת הבנקאית יש מספיק עודפי הון

במפגש עם מנכ״לי הבנקים אמר פרופ' אמיר ירון כי "חיוני שהבנקים יידעו למצוא את האיזון בין מדיניות אשראי אחראית לצורכי המימון של המשק" • המפקחת על הבנקים ציינה כי יש לבנקים עודפי הון והם "יכולים להמשיך לתת אשראי לחברות טובות שנקלעו לקשיים"

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: רפי קוץ
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: רפי קוץ

"המערכת הבנקאית חסונה וחיוני שהבנקים יידעו למצוא את האיזון בין מדיניות אשראי אחראית לבין צורכי המימון של המשק - ובמיוחד ביחס לסקטור העסקי ובדגש על העסקים הקטנים והבינוניים", כך אמר היום נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון במפגש חירום עם ראשי המערכת הבנקאית על רקע משבר ה קורונה . 

המפקחת על הבנקים ד"ר חדוה בר שהשתתפה בפגישה ציינה כי לבנקים יש עודפי הון של כ-14 מיליארד שקל מעל ליחסי ההון הרגולטורים, ולכן לדבריה "הם יכולים להמשיך לתת אשראי לחברות טובות שנקלעו לקשיים תזרימיים עקב המצב". הנגיד מינה צוות מיוחד בראשות המשנה אנדרו אביר לניהול ההתמודדות של הבנק עם משבר הקורונה. 

מנהלי הבנקים זומנו למפגש עם הנגיד רק אתמול. מבחינת המשתתפים בפגישה המטרה הייתה לשדר מסר מרגיע לשווקים. בהקשר זה המשתתפים בפגישה אמרו במהלכה כי החרדה בשוק מוגזמת ואין סיבה כלכלית לכאלה ירידות. בפגישה הוצגו למנהלי הבנקים תרחישים ומחשבות של כלכלני הבנק המרכזי.

מבנק ישראל נמסר כי ירון נפגש היום לדיון מיוחד בלשכתו עם מנכ"לי שבעת הבנקים, כדי לעמוד על מצב המשק ועל היערכות המערכת הבנקאית לאספקת שירותי בנקאות סדירים לאור משבר הקורונה. הפגישה נועדה לבחון כיצד המערכת הבנקאית יכולה להמשיך לסייע להתמודדות עם ההשלכות הכלכליות של המשבר ולתמוך בפעילות העסקית במשק. זאת, במסגרת המעקב והניתוח המוגבר שמבצע בנק ישראל אחר ההתפתחויות הכלכליות בעת האחרונה, וביתר שאת מאז התפרצות נגיף הקורונה.

הנגיד הבהיר בפגישה כי לבנק ישראל יש כלים מגוונים לתמוך בפעילות הכלכלית והפיננסית במשק. הנגיד הוסיף כי המדיניות המוניטרית ממשיכה להיות מרחיבה ובכך תומכת בפעילות הכלכלית. בין היתר, מינה הנגיד צוות מיוחד, בראשות המשנה לנגיד אנדרו אביר, אשר יתכלל את פעילויות הבנק ואת הקשר עם הרשויות האחרות סביב המשבר. הצוות עוקב מקרוב אחר התפשטות הנגיף בעולם ובארץ, ההתפתחויות בכלכלה ובמערכת הפיננסית העולמית, והשלכותיהן על המערכת הבנקאית בישראל, השווקים הפיננסיים המקומיים והמשק בכללותו.

במהלך הפגישה תיאר הנגיד את ההתפתחויות האחרונות בשווקים הפיננסיים בארץ ובעולם, והשלכותיהן האפשריות על המשק הישראלי. הנגיד הדגיש את מצבו המאקרו-כלכלי החזק של המשק ואת איתנותה של המערכת הבנקאית, וחשיבות הדבר עת מתרחש אירוע עם השפעות כלכליות משמעותיות.