המפולת בשווקים מאיימת על שורה של הנפקות ועסקאות למכירת חברות בורסאיות בישראל

כיצד יושפעו העסקאות למכירת החברות דוניץ, ישפרו וגילת לוויינים מבהלת הקורונה בשווקים? • סנונית ראשונה: חברת האשראי החוץ-בנקאי מלרן פרויקטים עדכנה על הפסקת מו"מ לקבלת אשראי של 350 מיליון שקל מגולדמן זאקס

הבורסה בתל אביב / צילום: רויטרס
הבורסה בתל אביב / צילום: רויטרס

הטלטלה הנרשמת בשוקי ההון בעולם ובארץ בעקבות בהלת הקורונה מאיימת על שורת עסקאות רכישה שעליהן הודיעו לאחרונה חברות ציבוריות בישראל, וכבר הובילה לדחייה ואף ביטול של כמה הנפקות ראשוניות (IPO) שתוכננו לצאת לפועל בבורסה בת"א. 

איתות ראשון להשפעות המצב בשווקים הגיע מחברת האשראי החוץ-בנקאי מלרן פרויקטים, שעדכנה אמש על הפסקת מו"מ שניהלה מול גולדמן זאקס להעמדת מסגרת אשראי של 350 מיליון שקל על-ידי בנק ההשקעות האמריקאי. במלרן, שבשליטת המנכ"ל ריאן מואנד, הסתפקו בדיווח לקוני ולפיו החברה קיבלה הודעה מהבנק האמריקאי בו הודיע לה על החלטתו בנושא, ולא פירטו מעבר לכך.

מלבד מלרן, כאמור, עוד לא מעט עסקאות משמעותיות עומדות על הפרק, ולמרות שבשלב הנוכחי החברות המעורבות בהן לא פרסמו עדכונים לגביהן, נראה כי רק שינוי דרמטי בכיוון שבו צועדים השווקים כעת יאפשר את קיום העסקאות כמתוכנן, ללא שינויים משמעותיים במחירי העסקאות ובתנאיהן. מלבד השינוי לרעה בתנאי השוק, חוסר הוודאות השורר כעת בשווקים מוביל לעמדות "דפנסיביות" יותר בקרב החברות, העשויות להחליט לוותר על השקעות רחבות היקף לטובת שמירה על מזומנים בקופה לעת הצורך.

עסקאות והנפקות בולטות
 עסקאות והנפקות בולטות

שתיים מהעסקאות המרכזיות שקודמו באחרונה בבורסה בתל-אביב כוללות רכישות רחבות היקף של חברות נדל"ן - האחת רכישתה של ישפרו מידיה של נכסים ובניין  על-ידי ביג  ומגה אור , והשנייה רכישת חברת הבנייה דוניץ  על-ידי המתחרה דמרי .

אצל ביג ומגה אור מדובר בהמשך שיתוף הפעולה בין שתי חברות הנדל"ן המניב, שחתמו בסוף ינואר על עסקה לרכישתה של חברת ישפרו הפרטית מידי בעלת השליטה הנוכחית, נכסים ובניין, תמורת 855 מיליון שקל. השלמת העסקה בין הצדדים כפופה לכמה תנאים, הכוללים גם "היעדר שינוי מהותי לרעה (כהגדרתו בהסכם)". ישפרו, הנמצאת "על המדף" מאז 2017, מוחזקת במלואה על-ידי נכסים ובניין - זרוע הנדל"ן של קבוצת אי.די.בי-דסק"ש של אדוארדו אלשטיין, ומחזיקה בשבעה קניונים ברחבי הארץ.

אצל דמרי ודוניץ מדובר בעסקה בשלב בוסרי יותר, שבמסגרתה עדכנו הצדדים לפני כשבועיים וחצי על אודות מו"מ המתנהל ביניהם שבמסגרתו מעוניינת דמרי לרכוש את "מלוא החזקות בעלי המניות" של דוניץ בסכום של 700-600 מיליון שקל. באותה עת, אז נסחרה דוניץ בטווח השווי שננקב לעסקה, הדגישו הצדדים כי אין ודאות להשלמת הרכישה, "בין היתר, הואיל וטרם סוכמו תנאי העסקה לרבות מחירה".

בעת ההודעה על הרכישה הפוטנציאלית ובימים שלאחריה נסחרה דוניץ בטווח השווי שננקב במסגרת העסקה, אולם מאז ועד כה מנייתה (שהיום נסחרה בירידות חדות) השלימה צלילה של כ-30% ומשקפת לדוניץ שווי הנע סביב 500 מיליון שקל - הרחוק שיעור דו-ספרתי ממחיר העסקה.

עסקה משמעותית נוספת בענף הנדל"ן נחתמה לפני פחות משבועיים, בסוף חודש פברואר, אז עדכנה חברת רני צים מרכזי קניות  על מזכר עקרונות לרכישת השליטה בחברת הנדל"ן מידאס  - שותפתה בהקמת מרכזים מסחריים ביישובים ערביים, תמורת 50 מיליון שקל.

העסקה, שסוכמה לפי מחיר מניה שהיה גבוה בעשרות אחוזים באותה עת משוויה של מניית מידאס, הובילה לזינוק של יותר מ-60% בערכה באותו יום, אולם זה "תוקן" מאז, ועם הירידות היום השלימה מניית מידאס צניחה של כ-30% למחיר דומה לזה שבו שהתה טרם העסקה.

מרץ חלש בהנפקות, אבל מה אח"כ?

באשר לשוק ההנפקות המקומי, אם בשבוע שעבר עוד היו בשוק החיתום מי שניסו לשדר "עסקים כרגיל" בכל הנוגע לגיוסי החברות העומדים על הפרק, הרי שכעת הגיע עדכון באווירה קודרת יותר מפועלים אי.בי.אי .

החברה העוסקת בחיתום, בניהול הנפקות ני"ע ובבנקאות להשקעות עדכנה כי היא צופה שהמשך התפשטות וירוס הקורונה יוביל ל"האטה משמעותית בשוק ההנפקות בו פעילה החברה", וזאת בשל הירידות בשווקים והפדיונות בקרנות הנאמנות.

עוד הוסיפה פועלים אי.בי.אי, כי "לחברה אין יכולת לאמוד את משך הזמן בו תחול ההאטה, כמו גם את היקפה", וכן עדכנה כי ההפסד הנצבר בתיק הני"ע הסחירים שלה מתחילת השנה מסתכם בכ-6 מיליון שקל, לשווי נוכחי של כ-19 מיליון שקל.

אמנם חודש מרץ הוא בדרך כלל חודש מועט הנפקות, בשל פרסום הדוחות הכספיים השנתיים של החברות, אולם ירידות השערים החדות מאיימות לבטל את ההנפקות הראשוניות של חברות המבקשות להנפיק מניות בבורסה גם בחודשים שלאחר מכן.

הגדולה מבין ההנפקות הראשוניות הבולטות העומדות על הפרק היא של חברת האשראי הצרכני מימון ישיר, שבעלת השליטה בה, חברת ביטוח ישיר של משפחת שנידמן, הציבה לעצמה לקראת ההנפקה שווי מרשים של יותר מ-1.5 מיליארד שקל.

הנפקה נוספת שיציאתה לפועל כבר נדחתה בעבר היא של משווקת הירקות והפירות ביכורי שדה אחזקות של האחים אילן וששון שבע, לאחר שנדרשה לקיצוץ משמעותי במחיר, לכ-500 מיליון שקל, במקום כ-600 מיליון שקל שביקשה תחילה. מלבד שתי אלה, על הפרק ניצבות כמה הנפקות מתוכננות בשלבים מוקדמים יותר, בהן של חברת התיירות תלמה, חברת האנרגיה המתחדשת דוראל והחברה הבת של אלרוב נדל"ן , המבקשת להנפיק את מניותיה בבורסה בשוויץ.

מכירת מלאנוקס, גילת ופורסקאוט טרם הושלמה

כשמדברים על עסקאות שהשלמתן נדחית או בספק, יש להזכיר עסקאות גדולות שנחתמו אך טרם הושלמו למכירת כמה חברות ישראליות הנסחרות בוול סטריט. הגדולה שבהן היא מלאנוקס , ספקית ציוד להעברת נתונים מהירה, שכבר לפני שנה (מרץ 2019) הודיעה על מכירתה ב-7.36 מיליארד דולר לאנבידיה , והצדדים עדיין ממתינים לאישור הרגולטור הסיני לעסקה. בתחילה ציפו החברות להשלים את העסקה עד סוף 2019, אך האישור הסיני התעכב - בתחילה ככל הנראה בשל מלחמת הסחר, ועכשיו ייתכן שגם בשל התפרצות הקורונה שהחלה בסין.

ההסכם שנחתם בין החברות קבע שניתן לבטל את העסקה אם לא תושלם עד 10 בדצמבר 2019, אך בכפוף לשתי הארכות של התקופה, בנות שלושה חודשים כל אחת, שמטרתן לקבל את האישורים הרגולטוריים הנדרשים. נכון להיום, מניית מלאנוקס נסחרת במחיר של קצת מעל 116 דולר, נמוך ב-7.6% מהמחיר בעסקה (125 דולר), וזאת לאחר שכבר התקרבה למחיר העסקה ונסחרה ביותר מ-123 דולר רק לפני כשלושה שבועות.

שתי עסקאות גדולות אחרות שטרם נסגרו נמצאות בשלבים מוקדמים בהרבה: גילת   המספקת פתרונות תקשורת לוויינית הודיעה בסוף ינואר על מכירתה לקומטק האמריקאית; ופורסקאוט  העוסקת בתחום אבטחת הסייבר הודיעה בתחילת פברואר על מכירתה לקרנות פרייבט אקוויטי מארה"ב. בשתי החברות עוד לא נקבע מועד לאסיפת בעלי המניות לאישור המכירה.

למרות זאת, מניית פורסקאוט נסחרת במחיר קרוב למחיר העסקה, כלומר נכון להיום המשקיעים מעריכים סבירות גבוהה להשלמת העסקה. בעוד שבפורסקאוט העסקה היא במזומן, בסך 1.9 מיליארד דולר, בגילת העסקה כוללת גם רכיב מנייתי. במועד הדיווח על מכירת גילת היקף העסקה היה 577 מיליון דולר, אך מניית הרוכשת הייתה אז במחיר גבוה משמעותית מהמחיר הנוכחי.

מאז היא איבדה 37% מערכה, ושווייה של גילת בעסקה התכווץ לכ-513 מיליון דולר, ומחיר המניה בעסקה ירד מ-10.25 דולרים ל-9.15 דולרים (שווי החברה ומחיר המניה עוד צפויים להשתנות עד למועד השלמת העסקה).