איך הכי נכון לאבחן קורונה ומה ממליצים בבריטניה לתושבים: המדריך היומי לעולם במשבר

למה סי.טי עדיף על בדיקה של נוזלי פנים, מה צפוי למגזר הפיננסי, ומה אומרות כותרות העולם • מדריך יומי של גלובס יגלה לכם את כל מה שכדאי לדעת וצריך להכיר, בדגש על כלכלה, מדע וסיקור עולמי

צוותי מד"א מצפים לנוסעי "ספינת הקורונה" / צילום: מד"א
צוותי מד"א מצפים לנוסעי "ספינת הקורונה" / צילום: מד"א

חזית המדע:

"סיטי עדיף על בדיקה גנטית לאבחון וירוס הקורונה"

בדיקות של נוזלי פנים האף, כיח או בדיקות דם, הן היום שיטת האבחון המובילה של וירוס הקורונה, והמטרה היא לזהות בבדיקה את הרצף הגנטי המדויק השיך לחיידק. אולם, במחקר שפורסם באתר כתב העת Radiology, על בסיס מחקר שנערך ביותר מ-1,000 חולי קורונה בסין, נטען כי בדיקת הסקר צריכה להיות דווקא סי.טי חזה. אנחנו רגילים לחשוב על בדיקת סי.טי כבדיקה יותר יקרה ופחות נגישה ואפילו פחות מדויקת מבדיקה גנטית של ההפרשות, אך מתברר שזה לא תמיד כך.

הדיוק של הבדיקה הגנטית עלול להיפגע בגלל סוגיות של אופן נטילת הדגימה, אתגרים בשינוי הדגימה וכן הדיוק של ערכת הבדיקה עצמה, והיכולות של טכנאי המעבדה. הבדיקה הנהוגה בישראל נחשבת מדויקת מאוד ועד כה כיוון שהמדינה קטנה ומספר החולים עדיין קטן גם הוא, רוב הבעיות הללו נחסכו, אבל בסין, למשל, החסרונות של בדיקת ההפרשות מדרכי הנשימה היו מאוד ברורים. יש לציין גם כי הבדיקה הגנטית של ההפרשות מבוצעת במעבדה ולעתים נדרשות שעות רבות עד קבלת תשובה. לעומת זאת בבדיקת סי.טי  התשובה מופיעה מול העיניים מיד. צוואר הבקבוק הוא רק זמינות הרדיולוגים המומחים לפענח את הבדיקה.

סי.טי חזה הוא בדיקה פשוטה יחסית ממשפחת הסיטי, שמשמשת ככלי שגרתי למדי היום בתהליך אבחון של דלקת ריאות. אם היום קצב בדיקות ההפרשות שניתן לעבד במעבדה הוא כמאה, הרי שבאמצעות מספר מכשירי סי.טי וטכנאים, ניתן להגיע לאותו קצב בערך. האבחון הוא לא פולשני, כלומר הרופא אינו בא במגע עם ההפרשות ולא עם הדם של החולה - זה יותר בטוח עבור הרופא.

והדיוק? במחקר נמצא כי מכשירי סיטי גילו 98% מהמקרים לעומת 71% שהתגלו בבדיקות הגנטיות. כ-81% מהחולים שלהם היו תוצאות שליליות (הוגדרו כבריאים) בבדיקה הגנטית אבל חיוביות (הוגדרו כחולים) בבדיקת הסי.טי מאוחר יותר הוגדרו כחולים עם התפתחות תסמינים ברורים יותר. נציין שוב כי מדובר בבדיקה גנטית מסוימת שבה השתמשו רופאים בוו-האן, סין, והבדיקה בה משתמשים בישראל אמורה להיות מדויקת יותר.

כרגע נראה כי צו השעה הוא שילוב בין הבדיקות, כאשר הבדיקה הגנטית יכולה לשמש לאבחון בקהילה אצל מי שחשוד כחולה אף שאין לו תסמינים (למשל כי בא במגע עם חולה אחר), אבל בעת אבחון אדם עם תסמינים כלשם, הסי.טי הופך לכלי חשוב יותר. 

גלי וינרב

טיפ כלכלי:

הסיכוי הבנקים יקרסו קטן, אז למה השוק מאבד אמון

מניות הבנקים האמריקאיים רושמות ביצועים גרועים פי שניים מהשוק הרחב, למי שהתפתה להאמין בפיזור סיכונים. 

כאשר המניות הבנקאיות המשיכו לעלות ב-2019, למרות ירידת שערי הריבית, כולם דיברו על האופן המוצלח שבו גיוונו את העסקים שלהם. הירידה בריביות בהחלט כאבה, אבל נדמה היה שלבנקים יש תמיד משהו לקזז אותה - תגבור שולחנות המסחר, מחזורי המימון מחדש של משכנתאות, כרטיסי האשראי או מעבר ממזומנים לניירות ערך.

דרך אחת לבדוק את האמון הזה מצד המשקיעים הייתה לראות את מכפיל הרווח העתידי של המניות הבנקאיות יחסית למדד 500 S&P בחלק השני של 2019. המכפיל הזה עלה מ-0.57 מהמכפיל של המדד באוגוסט ל-0.67 מהמכפיל של 500 S&P בדצמבר. השווקים כאילו אמרו, ריביות זה שטויות.

אבל כעת האמונה הזו התפוגגה עם קריסת התשואה שהביא נגיף הקורונה. גם מכפיל הרווח היחסי של הבנקים קרס, לרמה הנמוכה ביותר יחסית למדד הרחב מאז שנת 2000. במונחי מחיר מניות, המדד הבנקאי של 500 S&P איבד 22.9% בחודש האחרון, ואילו מדד 500 S&P איבד רק 12.4%. למרות רמות ההון הגבוהות יותר של הבנקים והמאמצים לעבור לעסקים יציבים יותר, הלקח הוא כנראה שהשווקים ישפטו אותם כמסוכנים הרבה יותר מחברות אחרות במצבי האטה כלכלית.

המשקיעים היו צריכים לחשוב על הסיכונים בשנה שעברה. ספירת מלאי מהירה של האתגרים שלהם בסביבת ריבית נמוכה וצמיחה איטית לא חושפת הרבה אפסייד (פוטנציאל עלייה). נכון, הדסקים של ניירות הערך יכולים אולי ליהנות מהתנודתיות שמייצרת הורדת ריבית. אבל בשוק פראי באמת, כזה של "תנודתיות רעה", הבנקים מפסידים בדרך כלל. בתיקון האחרון, בדצמבר 2018, הרבעון אז היה איום ונורא לדסקים של המסחר.

הריביות הנמוכות יעודדו עוד אנשים לממן מחדש משכנתאות או לקנות בתים, ולייצר לבנקים עמלות פתיחת תיקי משכנתאות. הבנקים גם נוטים לגדר סיכוני ריבית משכנתאות בדרכים שונות. אבל ההכנסה מהעמלות תקוזז אולי על-ידי ירידת ההחזרים וההשלכה שתהיה לכך על הערך החשבונאי של זכויות שירות המשכנתה (פירעון הקרן והריבית) והאג"ח מגובות המשכנתאות.

נגיף הקורונה מציע עוד אתגרים ייחודיים. המזומנים ייאגרו אולי בבנקים בצורה של פיקדונות, והמימון יהיה זול. זה טוב כשהריביות הנמוכות עוזרות להצית גידול בהלוואות. אבל אם חברות וצרכנים מפסיקים גם לקחת הלוואות, או שהם לווים רק כדי להתגבר על בעיות נזילות, הבנקים יוכלו או להוסיף לעצמם נכסים באיכות נמוכה, או לדחוף את התשואות עוד יותר למטה, על-ידי קניית אג"ח, במקום להלוות.

האטה בעסקים ובהוצאה על נסיעות עלולה לפגוע בהכנסות כרטיסי אשראי של הבנקים. לרבים מהם יש שותפויות כרטיסים חשובות עם חברות תעופה ובתי מלון. גם תשלומים חוצי-גבולות עלולים להיקלע לתקופה קשה כאשר חברות עוצרות פעילות. ההכנסות ממימון הובלה ימית ומסחר כבר נראות פגיעות.

כל זה לא אומר שהבנקים עושים עבודה גרועה בלהיות בנקים. הסיכוי לקריסות של בנקים נשאר קטן, ובנקים חזקים יותר כמו ג'יי.פי מורגן צ'ייס יוכלו אולי לנצל את הקשיים של בנקים אחרים כדי להגדיל נתחי שוק לטובת רווחים עתידיים.

אבל הבנקים הם עדיין בנקים. למרות שהרבה דברים השתנו במגזר הזה, העובדה שנשארה היא שבמחזור כלכלי מלא, זמנים רעים יכולים להיות רעים במיוחד בשבילם. 

וול סטריט ג'ורנל

מה קורה בעולם:

ממשלת בריטניה לאזרחים: קנו מעט ואל תהיו אנוכיים

ה"דיילי אקספרס" הבריטי מדווח כי החנויות והסופרמרקטים בבריטניה יגבילו את קניות המזון ונייר הטואלט, בשל ההסתערות של התושבים על המדפים. הממשלה הבריטית הפצירה בתושבים להתחשב בקונים האחרים ולהימנע מהתנהגות "אנוכית". בבריטניה נרשמו עד כה שלושה מקרי מוות כתוצאה מההתפרצות, וכ-300 מקרים מאובחנים. כלי התקשורת במדינה דיווחו כי הממשלה מתכוונת להטיל הגבלות על כינוסים דתיים כמו תפילות משותפות, כדי למנוע את התפשטות הנגיף. הצהובון הבריטי מדווח על ישיבת חירום של קבינט "קוברה" של הממשלה, שעוסק בתגובה של הממלכה להתפרצות. רבים בבריטניה מסתכלים בחשש על הנעשה באיטליה, שבה הוצבו 16 מיליון תושבים בצפון המדינה בהסגר ושבה בתי החולים קורסים מעומס חולים.

 עיתון ה"דיילי אקספרס" הבריטי / צילום: צילום מסך
  עיתון ה"דיילי אקספרס" הבריטי / צילום: צילום מסך

לפי הכותרת הראשית של ה"זידוטיישה צייטונג" הגרמני שר הבריאות הגרמני יינס שפאן מתכוון לאסור על התקהלויות של יותר מ-1,000 בני אדם . מספר הנדבקים בגרמניה חצה אמש את רף ה-1,000 בני אדם. עד כה לא נרשמו קורבנות כתוצאה מהמחלה במדינה, אולם תייר גרמני מת כתוצאה מהמחלה במהלך חופשה במצרים. הקואליציה השולטת בגרמניה הסכימה על שורת צעדים כדי לסייע לכלכלה הגרמנית, ביניהם סיוע כספי לחברות הנמצאות במשבר נזילות כתוצאה מהמשבר, חקיקה שתתמוך במעבר לעבודה במשמרות (כפי שנעשה במהלך המשבר הפיננסי של 2008) וסבסודה, הקלות במס לחברות שנפגעו ועוד. שווי הצעדים עומד על כמה מיליארדי אירו, לפי הערכות כלי התקשורת במדינה. הקואליציה גם הסכימה על הגדלת ההוצאות על תשתיות במדינה, בניסיון לפצות על אובדן העסקים וליצור צמיחה במשק הגרמני ב-2020.

עיתון "זידוטיישה צייטונג" הגרמני / צילום: צילום מסך
 עיתון "זידוטיישה צייטונג" הגרמני / צילום: צילום מסך

הכותרת הראשית של העיתון הסינגפורי "The Straits Times" מתמקדת גם היא באיטליה, ומוכיחה כי בעוד המצב באסיה נראה תחת שליטה, המדינה האירופית הפכה להיות החזית הגלובלית במאבק בנגיף. בסין, למשל, כפי שנכתב בכותרת המשנה של העיתון, נרשמו ביממה האחרונה רק 40 מקרים חדשים של הנגיף - המספר הנמוך ביותר מאז שהמדינה התחילה בדיווחים. מלבד ארבעה מקרים, כולם דווחו בוואהן, מוקד ההתפרצות. בדרום קוריאה דווחו רק 69 מקרים חדשים, המספר הנמוך ביותר בשבועיים האחרונים. סינגפור עצמה הצליחה להתמודד היטב עם הגבלת ההתפשטות, ונרשמו בה עד כה 150 מקרים ואפס מקרי מוות. 

עיתון "The Straits Times" הסינגפורי / צילום: צילום מסך
 עיתון "The Straits Times" הסינגפורי / צילום: צילום מסך

אסף אוני