מנכ"ל קסטרו: "לא נוכל לעמוד בירידות כאלה בתנועת הלקוחות"

גבי רוטר, מבעלי קסטרו, השתתף בכנס חירום שערך המגזר הקמעונאי ואמר כי "אם המשבר יימשך, יהיה גם חוסר בסחורות; אם תהיה ירידה מתמשכת בתנועת הלקוחות, גם מבצעים לא יועילו" • גם בפוקס ובמשביר קראו לממשלה להתגייס לעזרת רשתות הקמעונאות

גבי רוטר, מנכ"ל משותף בקסטרו ומבעלי החברה / צילום: יאיר שגיא
גבי רוטר, מנכ"ל משותף בקסטרו ומבעלי החברה / צילום: יאיר שגיא

בעוד שענף המזון דווקא מרוויח ממשבר הקורונה - בשוקי האופנה, החשמל, ההנעלה והתמרוקים נרשמו בימים האחרונים ירידות של עשרות אחוזים בפדיונות.

"המשבר לא עומד לחלוף בשבועות הקרובים", אמר אוריאל לין, נשיא לשכת המסחר, בכנס החירום שערך המגזר הקמעונאי, וקרא להחליט על תוכנית דחופה שתאפשר למגזר הקמעונאי להתמודד עם הירידה הדרסטית במספר הקונים. לדברי לין, היקף הירידות בימים האחרונים מגיע ל30%-50%, כך על בסיס שיחות עם הקמעונאים.

במגזר הקמעונאי מבקשים למצוא פתרונות דחופים להתמודדות עם השלכות המשבר: פטור מתשלום על ימי מחלה לעובדים בבידוד, הקלות במיסוי ופיצויים מהירים, שכן לטענתם נראה פיטורים רוחביים לא רק בענף התיירות אלא גם בשוק הקמעונאי.

בענף עוקבים אחרי שני הגורמים שהשפיעו יותר מכל על הרגלי הצריכה בשנים האחרונות והקטין את הפדיונות בשוק הישראלי - רפורמת השמיים הפתוחים שהגדילה את היצע הטיסות הזולות ואת מספר הנוסעים לחו"ל והקנייה באונליין. האם הענף הקוסמטיקה והאופנה יוכלו לנצל את המציאות החדשה - "השמיים הסגורים" - ולהצליח ולהחזיר צרכנים לקנות בישראל? עדיין מוקדם לקבוע.

בינתיים, בכירים בענף הקמעונאות הצהירו כי הם מתמודדים עם משבר בסדר גודל של מלחמה, ביניהם נציגים בכירים בקבוצות האופנה פוקס, קסטרו, בריל והמשביר. רמי שביט, בעלי ומנכ"ל המשביר לצרכן, אמר בדיון כי "הקורונה הוא מגה-אירוע, איש מאיתנו לא יודע לאמוד אותו. מדובר באויב שלא רואים אותו".

גם קבוצת קסטרו הביעה את חששותיה הכבדים מהשלכות המשבר. גבי רוטר, מבעלי ומנכ"ל משותף בקבוצה, אמר כי "קשה להפריד בין המשבר הבריאותי לכלכלי, ויש לספק לו מענה. אלה שלא בתחום המזון נפגעים מאוד כתוצאה מהירידה בתנועת המבקרים. לא נוכל לעמוד בירידות כאלה בתנועת הלקוחות".

רוטר מציין כי אם עד לפני ארבעה שבועות הבעיה הייתה נעוצה בשרשרת האספקה, שהרי "כעת מדובר בבעיה של תנועת הלקוחות שמובילה לירידה דרסטית במכירות". לדבריו, "אם המשבר יימשך, יהיה גם חוסר בסחורות, אך הבעיות העיקריות הן שכר עבודה ושכר דירה, כולל הנגזרות של הארנונה. אם תהיה ירידה מתמשכת של עשרות אחוזים בתנועת הלקוחות, גם מבצעים לא יועילו".

רוטר הוסיף: "אנו מונחים על-ידי פאניקה ורצון לבודד ולא על-ידי נתונים. אנו צריכים תרופות למגזר העסקי הקמעונאי כבר ועכשיו".

גם בקבוצת פוקס הביעו טענות נגד התנהלות הממשלה. אלעד ורד, סמנכ"ל הסחר של הקבוצה, טען בדיון כי "משרדי הכלכלה והאוצר משוחחים עימנו, אך כלום לא קורה מעבר לכך. הם צריכים לייצר את הפתרונות".