לא רק שיחות ועידה: אילו עוד טכנולוגיות ירוויחו מהקורונה

משבר הקורונה מחייב ארגונים ואנשים לשנות את דרך ההתנהלות שלהם - משיטות העבודה ועד תחביבים חדשים שיאפשרו להעביר את הזמן בבידוד • האם המשבר הוא הזדמנות לטכנולוגיות חדשות, ומה ההבדל בין המשבר הנוכחי למשבר ב-2008?

עובדים ביפן / צילום: Eugene Hoshiko, AP
עובדים ביפן / צילום: Eugene Hoshiko, AP

עם כל יום שעובר, נדמה לא רק שהסיכון למשבר בעקבות התפרצות הקורונה הולך וגדל, אלא גם שקשה מאוד יהיה לצפות את אופן התפתחותו. הסיבה לכך היא שבניגוד למשברים שנגרמים ממלחמות, אסונות טבע או התפוצצות בועות פיננסיות - המשבר הנוכחי מתחיל מצירוף נסיבות ייחודי של משברים בריאותי וכלכלי, ומתפשט בעולם מחובר ומיודע יותר מאי פעם בעבר.

לכן, ייתכן מאוד שהפעם נחזה לא רק בתופעות שליליות חדשות, אלא גם בדרכים חדשות ומעניינות להסתגל לתנאים המשתנים. היום, בניגוד לכל תקופה אחרת בעבר, המהירות והיעילות שבהן ניתן לפתח ולהפיץ טכנולוגיות שיכולות לסייע בריכוך השפעות המשבר - גבוהות מאי פעם. אחת הדרכים בהן הטכנולוגיה מסייעת בהתמודדות עם המשבר היא כמובן תחום שיחות הווידאו. מניית חברת זום היא הדוגמה הבולטת ביותר. החברה, המפתחת מערכת לשיחות וידאו, וזוכה לפופולריות במיוחד בקרב חברות הייטק, נסחרה עד פרוץ משבר הקורונה מתחת למחיר ההנפקה שלה, אך מאז פרוץ המשבר המניה זינקה. מתחילת 2020 זינקה המניה בכ-65%, בעוד מדד נאסד"ק ירד ב-6% (את שבוע המסחר הנוכחי זום פתחה בירידות חדות, הוכחה שאף מניה לא חסינה).

משבר הקורונה רק מאיר את הצורך הקיים בשיחות וידאו, בעולם שבו בני אדם לא רק שאינם יכולים לטוס, אלא גם מוגבלים מלהגיע למקום העבודה שלהם. זו לא הפעם הראשונה שמדברים על עבודה מהבית כפתרון למשבר. המשבר הפיננסי של 2008 היה מלווה גם בזינוק חד במחירי הנפט ובעקבותיו זינוק במחירי הדלק. בעולם חששו מכניסה למשבר אנרגיה חריף שיפגע בחופש התנועה, והעיתונים התמלאו בכתבות על עלייתה הצפויה של העבודה מהבית. אלא שרוב ההבטחות הללו נשארו על הנייר. עוד לפני שמחירי הנפט צנחו, חזון העבודה התפוגג כלא היה והתברר שוב שעולם כמנהגו נוהג.

המשבר הנוכחי הוא אחר. לא רק שאיננו יודעים מתי ואיך הוא יסתיים אלא שבניגוד לאילוץ זמני שנגרם בשל מחירי הנפט, הפעם קורים שני דברים - הראשון, כסף לא יכול לפתור את הבעיה; השני, מדובר בבעיה עולמית שנוגעת לכולם. אם בתקופת משבר הנפט אפשר היה להחליט שרק חצי מהעובדים מגיע לעבודה, במשבר הנוכחי אף אחד לא יכול להגיע לעבודה.

במצב הזה הצלחה של אפליקציית שיחות ועידה היא רק קצה הקרחון של הזדמנויות. מלבד ענף הווידאו והעבודה מרחוק, גם תחומי הרפואה מהבית, הבידור והפנאי, והחינוך הווירטואלי - כולם רואים עלייה בביקושים או צופים שיראו עלייה כזו אם יימשך המשבר. ההזדמנות היא גם ארוכת טווח מכיוון שהלקוחות נחשפים לשירותים ואפליקציות חדשים ולומדים מה הערך שלהם. ההשפעה על חברות מתחום הרפואה מרחוק, המאפשרות לבצע בדיקות בריאותיות מהבית, אמנם פחות ניכרת כרגע, אך גם היא עשויה להיות משמעותית בגלל הצורך להימנע מהידבקות במרכזים רפואיים, וכן בשל הלחץ הגובר על בתי חולים.

יותר מחשבים אישיים

בשל הוראות הבידוד, ההשפעה של הווירוס ניכרת במיוחד על עובדים שנאלצים להישאר בבית ולעבוד ממנו. במקרה שהמשבר יתארך, כדי לאפשר עבודה קבועה ומתמשכת מהבית, עסקים יצטרכו לאפשר לעובדיהם תנאים אופטימליים מבחינת הציוד הנדרש לצורך קיום שיחות ועידה איכותיות - מסכים, מיקרופונים ואוזניות. גם העבודה השוטפת תצטרך להישען יותר על מערכות שמאפשרות עבודה משותפת, כמו מאנדיי הישראלית, שפיתחה מערכת לניהול פרויקטים; סלאק, שמספקת צ'אטים ארגוניים; גוגל דוקס, שמאפשרת לעבוד במשותף על קבצים; דרופבוקס, חברת שיתוף הקבצים וכלי עבודה משותפת, ועוד.

ייתכן גם שעובדים שכיום מנהלים חלק מהפעילות שלהם בטלפון הנייד יצטרכו להצטייד במחשבים אישיים כדי לאפשר עבודה נוחה ומתמשכת מהבית. לצוותי תשתיות המחשוב תהיה במקרה כזה עבודה רבה בהקמת רשתות שבנויות יותר על עבודה מהבית, וגם אתגרי אבטחת מידע שקשורים בכך.

למעסיקים תהיה מוטיבציה רבה לבצע את ההשקעות הללו משלל סיבות. קודם כל, כיום המחירים של כל אותם שדרוגים טכנולוגיים אינו משמעותי כפי שהיה לפני עשר שנים - האינטרנט וכל הציוד הנדרש איכותיים וזולים יותר באופן משמעותי. שנית, אף אחד לא מבטיח שמדובר במשבר חולף. בשנה הבאה ייתכן גל שני של המגפה, שלא לדבר על סכנות אחרות שאורבות כמו תופעות אקלימיות קיצוניות, זיהום אוויר וכו'. הגדלת ההסתמכות על עבודה מהבית עשויה לקסום למעסיקים כי היא יכולה לסייע בהפחתת עלויות שוטפות כמו נדל"ן משרדי וטיסות עסקים.

באקוסיסטם שמותאם לעבודה מהבית יהיה מקום גם להתפתחות של פלטפורמות לוועידות וירטואליות, שאולי יצליחו להחליף במידה מסוימת חלק מהכנסים הפיזיים. הקרקע הטכנולוגית בשלה היום כבר להקמתו של עולם וירטואלי תלת ממדי, שייתן לרשתות החברתיות את הטוויסט שהן זקוקות לו ויאפשר עבודה מרחוק שתצליח לחקות חלק משמעותי מהאיכויות של פגישה פנים אל פנים. בעבר נעשו ניסיונות לפתח עולמות וירטואליים כמו "סקנד לייף", שזכתה להצלחה גדולה יחסית לתקופה ולמגבלותיה, אך בדיעבד הסתבר שהקדימו את זמנם. התפתחות בעולמות הווירטואליים בהקשר של עבודה יוכלו כאמור לא רק להזניק את הרשתות החברתיות לשלב הבא, אלא גם לייצר שפע שווקים נלווים.

"הטרנד בשנים האחרונות היה יותר ויותר וידאו, ויותר ויותר עובדים מרחוק, פרילנסרים לטווח קצר וכיוצא בזה. כפועל יוצא של הקורונה יש אפילו יותר צורך בתשתיות וידאו, ויש פופולריות רבה למדיום הווידאו, בעיקר באזורים הנגועים", אומר רון יקותיאל, מנכ"ל קלטורה, המספקת תשתיות וידאו לספקיות טלוויזיה, לארגונים, ולמוסדות חינוך. בעקבות הקורונה, כלים לשיתוף פעולה בחדר ישיבות וירטואלי או בכיתה וירטואלית, הם דבר שהביקוש אליו הולך ועולה, לדבריו.

מלבד כלים לעבודה משרדית משותפת, קולטורה מרגישה כבר עלייה בביקושים למוצרים ללמידה מרחוק: "יש לנו 500 אוניברסיטאות שהן כבר לקוחות של קלטורה וכולן הגדילו את כמות השימוש שלהן בווידאו בשבועות האחרונים. פנו אלינו גם גופים בארץ, שזה לא השוק המרכזי שלנו, גם גופים חינוכיים ותנועות נוער, ובנוהל זריז וחפוז מנסים להתארגן על מערכות כדי לתת מענה לקורונה. תנועות הנוער אומרות שהם חייבים לאפשר לילדים להתכנס ובמיוחד בתקופה הזו רוצים לאפשר לאנשים להיפגש. כרגע אנחנו מכבדים את פרטיות הפניות והסיטואציה", מוסיף יקותיאל.

זמן להגשמת חלומות

אי אפשר להתעלם גם מהתחביבים: כיום, כשאנשים נמצאים בבית לשעות ארוכות, הצמיחה מגיעה גם לחברות שמספקות שירותי פנאי מקוונים. קלטורה המספקת תשתיות לשירותי טלוויזיה מקוונים, רואה צמיחה בביקושים גם בזווית הזו. העלייה במניית נטפליקס בחודש האחרון, יכולה להיזקף גם היא להתפשטות נגיף הקורונה.

"בעולם המשוגע שלנו בו כולם עובדים, פתאום אנשים נשארים בבית ויש להם יותר פניות, והמקום של הגשמת חלומות, כמו כשהמשפחה שבבית לומדת נגינה, הולך וגדל - וזה בדיוק הדברים שאנחנו רואים", אומר יובל קמינקא, מנכ"ל ג'וי טונס. לדבריו, קצב הצמיחה של מינויים חדשים לאפליקציית לימוד הנגינה של החברה, עלה פי שלושה בחודש וחצי האחרונים, וכך גם נתוני השימוש באפליקציה בסין, ממנה התחיל משבר הקורונה ובה הוא חריף במיוחד.

"הנתונים הפיננסיים שלנו הם מאוד טובים, אנחנו חברה עם הכנסות בריאות, ואנחנו רואים את המשבר הזה כהזדמנות. לא האטנו את קצב הגיוס של אנשים ולא מתכוונים להאט", הוא מוסיף. "אנחנו מאמינים בתקופה הזו כתקופה בה אולי אפשר להאיץ צמיחה וזה משהו שאנחנו מתכוננים אליו. אבל כן יש פרויקטים שהם הוצאה גדולה, ואנחנו מחכים איתם כרגע כדי לראות איך דברים מתייצבים בשוק".