ברוב ענפי הקמעונאות מדממים; ברשתות המזון בינתיים מרוויחים משבר הקורונה

החשש מהתפשטות הווירוס מבריח את הלקוחות מהקניונים ומחנויות האופנה, ובענף דורשים הקלה במסים וסיוע מהממשלה • ברשתות המזון, לפחות בינתיים, רושמים עלייה של כ-30% במכירות ומתקשים לעמוד בביקושים למשלוחים אונליין 

עגלת קניות. ברשתות המזון מרוויחים בינתיים ממשבר הקורונה / צילום: עינת לברון
עגלת קניות. ברשתות המזון מרוויחים בינתיים ממשבר הקורונה / צילום: עינת לברון

שוק הקמעונאות נכנס לסחרור על רקע התפשטות וירוס הקורונה בישראל: רשתות המזון הן הנהנות העיקריות מהמצב, בעוד שקמעונאיות האופנה, ההנעלה, החשמל והקניונים סופגות מכה חריפה בשל ירידה חדה בתנועת הלקוחות, ומחפשות פתרונות כיצד להתמודד עם המשבר שהולך ומעמיק.

ברשתות המזון הגדולות נרשמו בימים האחרונים גידולים של כ-30% במכירות, וזאת על רקע הדיווחים על מחסור או הגבלת מוצרים באזורים שונים באירופה. עיקר הגידולים התרחשו ביום שלמחרת הבחירות, והם נוגעים בעיקר למוצרי מזון יבשים דוגמת קטניות, פסטה ושימורים, לצד חומרי ניקיון וחיטוי ובראשם ג'ל חיטוי.

"מכרנו בשבועיים האחרונים מכירות של שנה שלמה", אומר ל"גלובס" ספק בתחום. גם ספקיות גדולות של מוצרי מזון מדווחות על גידול של 200% במכירות מול אשתקד.

במקביל, הציבור מגדיל את היקפי הרכישה המקוונת. אתר האונליין של שופרסל, קמעונאית המזון הגדולה בישראל והשחקנית המובילה גם בתחום המכירות המקוונות, קרס מספר פעמים בימים האחרונים. השבוע הוא הושבת פעם נוספת, אך שב לפעול עם הודעה המסבירה כי "בשל עומס בהזמנות ייתכן חוסר זמני בחלק מהמוצרים, וייתכנו שינויים במועדי האספקה ובהגעת המשלוחים". 

אמש (ב') אף הודיעה שופרסל כי היא מבקשת לקלוט 400 עובדים באופן מיידי לתגבור מערך משלוחי האונליין. מהחברה נמסר כי "לאור הביקוש הרב לשירותי משלוחים של שופרסל אונליין, החברה נערכת להרחבה משמעותית של משמרות העבודה, לרבות עבודת לילה, כדי לתת מענה לביקוש הגובר". 

היקפי הקניות החריגים בימים האחרונים ישפיעו על שוק המזון והטואלטיקה, הן בטווח קצר והן בטווח הארוך. בטווח הקצר, ספקיות המזון והטואלטיקה נדרשות להתמודד עם גידול חריג של עשרות אחוזים במכירות, מה שמייצר קושי לספק את הביקושים לרשתות. כך למשל, בימים האחרונים נרשמו חוסרים במותגי נייר טואלט שונים ברשת רמי לוי, וברשתות אחרות דיווחו על חוסרים במוצרים של סלטי צבר.

אם לא די בכך, נראה כי עלול להיווצר מחסור במזון כשר לפסח. "ייווצר מחסור נקודתי, דוגמת מחסור במוצרים כשרים לפסח, כי חיסלו את המלאים הרגילים", אומר ל"גלובס" עדי פנחס, מנכ"ל חברת הייעוץ קומודקס המתמחה בגידור ומסחר בסחורות וחומרי גלם. 

כך או כך, מוצרי מזון יבשים או חומרי ניקוי שנרכשים כעת בכמויות גבוהות מעבר לצורך עשויים לייצר האטה בצריכה בהמשך. כמו כן, מי שקונה כעת בכמויות מוצרים עם תוקף ארוך, לא ירכוש אותם שוב בחודשים הבאים.

מה יקרה אם יתגלה חולה בחנות

בינתיים, הן במפעלי המזון והן ברשתות מבקשים להיערך למציאות שבה עובדיהם יידבקו בווירוס באופן שימנע את המשך הפעלתם. "אנחנו לא יודעים מה יקרה אם וכאשר סניף שלנו יזוהה שביקר בו מישהו שנדבק. אין במשרד הבריאות שום הנחיות. איננו יכולים להתכונן חלילה למקרה כזה שמתגלה נדבק בחנות", אמר אתמול דני בצלאל, מנהל התפעול של רשת המזון קשת טעמים, והוסיף כי "הצורך של חנות לטהר את הנגיף על-ידי ריסוס כלשהו הוא חלק מההנחיות שאנו צריכים לקבל - מי מרסס, איך מרססים, האם מקבלים סיוע ממשרד הבריאות".

קושי נוסף עמו מתמודד ענף המזון נוגע ליבוא של מוצרים עם חיי מדף קצרים. נכון לאתמול, על-פי נתוני איגוד לשכת המסחר, 21 אוניות עוגנות מחוץ לנמל אשדוד ו-23 מחוץ לנמל חיפה. ואולם על-פי טענות שהשמיע אתמול אמיר שני, סגן נשיא איגוד לשכות המסחר, "הקורונה הביאה סיטואציה חדשה במסגרתה עובדי הנמל מרוב לחץ ובלבול באשר להנחיות משרד הבריאות לא פורקים מכולות". לטענתו, אוניות נדרשו להמתין מחוץ לנמל פרק זמן של כשבועיים. המציאות הזו יוצרת קושי בעיקר בכל הנוגע למכולות של סחורה טרייה שצריכה להיכנס לישראל ומעוכבת כמו בשר וביצים.

הדרישות של הקמעונאים

בעוד שענף המזון דווקא מרוויח, בשוקי האופנה, החשמל, ההנעלה והתמרוקים נרשמו בימים האחרונים ירידות של עשרות אחוזים בפדיונות. "המשבר לא עומד לחלוף בשבועות הקרובים", אמר אוריאל לין, נשיא לשכת המסחר בכנס החירום שערך המגזר הקמעונאי, וקרא להחליט על תוכנית דחופה שתאפשר למגזר הקמעונאי להתמודד עם הירידה הדרסטית במספר הקונים. לדברי לין, היקף הירידות בימים האחרונים מגיע ל30%-50%, כך על בסיס שיחות עם הקמעונאים. במגזר הקמעונאי מבקשים למצוא פתרונות דחופים להתמודדות עם השלכות המשבר: פטור מתשלום על ימי מחלה לעובדים בבידוד, הקלות במיסוי ופיצויים מהירים, שכן לטענתם נראה פיטורים רוחביים לא רק בענף התיירות, כי אם גם בשוק הקמעונאי.

בענף עוקבים אחרי שני הגורמים שהשפיעו יותר מכל על הרגלי הצריכה בשנים האחרונות והקטין את הפדיונות בשוק הישראלי - רפורמת השמיים הפתוחים שהגדילה את היצע הטיסות הזולות ואת מספר הנוסעים לחו"ל והקנייה באונליין. האם הענף הקוסמטיקה והאופנה יוכלו לנצל את המציאות החדשה - ה"שמיים הסגורים" - ולהצליח ולהחזיר צרכנים לקנות בישראל? עדיין מוקדם לקבוע.

החבילות עשויות להתעכב 

בינתיים, בכירים בענף הקמעונאות הצהירו כי הם מתמודדים עם משבר בסדר גודל של מלחמה ביחס להשלכות שלו על השוק, ביניהם נציגים בכירים בקבוצות האופנה פוקס, קסטרו, בריל והמשביר. רמי שביט, בעלי ומנכ"ל המשביר לצרכן, אמר אתמול בכנס החירום של המגזר הקמעונאי כי "אירוע הקורונה הוא מגה-אירוע, איש מאיתנו לא יודע לאמוד אותו. אם יש אויב, ניתן להילחם, אך מדובר באויב שלא רואים אותו".

גם קבוצת האופנה קסטרו הציבורית הביעה בדיון את חששותיה הכבדים מהשלכות המשבר. גבי רוטר, מבעלי ומנכ"ל משותף בקבוצת קסטרו, אמר בדיון אתמול כי "כרגע ניתן מענה בריאותי למשבר וקשה להפריד בין המשבר הבריאותי לכלכלי, ויש לספק לו מענה. אלה שלא בתחום המזון נפגעים מאוד כתוצאה מהירידה בתנועת המבקרים. לא נוכל לעמוד בירידות כאלה חזקות בתנועת הלקוחות".

רוטר ציין כי אם עד לפני ארבעה שבועות הבעיה הייתה נועצה בשרשרת האספקה, הרי "כעת מדובר בבעיה של תנועת הלקוחות שמובילה לירידה דרסטית במכירות". לדבריו, "אם המשבר יימשך, גם יהיה חוסר בסחורות, אך הבעיות העיקריות הן שכר עבודה ושכר דירה, כולל הנגזרות של הארנונה. אם תהיה ירידה מתמשכת של עשרות אחוזים בתנועת לקוחות, גם מבצעים לא יועילו".

רוטר הוסיף: "אנו מונחים על-ידי פאניקה ורצון לבודד ולא על-ידי נתונים. אנו צריכים תרופות למגזר העסקי הקמעונאי כבר ועכשיו".

גם בקבוצת פוקס הביעו אתמול טענות נגד התנהלות הממשלה. אלעד ורד, סמנכ"ל הסחר של הקבוצה, טען בדיון כי "משרד הכלכלה והאוצר משוחחים עימנו, אך כלום לא קורה מעבר לכך. הם צריכים לייצר את הפתרונות ולסייע לעסקים".

פגיעה נוספת צפויה להשפיע על היבוא האישי והמשלוחים לישראל. ככל שתורחב סגירת הגבולות האוויריים של ישראל, עשויה למנוע ממשלוחים להיכנס לישראל. כיום חלק ניכר מהשלוחים שמגיעים לארץ עושים את דרכם בטיסות נוסעים רגילות. במקרה שאלה יבוטלו, יעבור ענף המשלוחים להתבסס על טיסות מטען בלבד, שמספרן מוגבל. אם עד היום הושפעו בעיקר המשלוחים מסין, הרי שביטול של משלוחים מארה"ב ואירופה צפוי להביא לעיכובים או ביטולים בהיקף משמעותי בהרבה.