חיסון לקורונה באופק? החברות שכדאי לעקוב אחרי הפיתוחים שלהן

ארגון הבריאות העולמי דיווח כי יש 20 חברות שמפתחות חיסונים חדשים לנגיף הקורונה, למרות שאין שום ביטחון שהן יצליחו לעמוד במשימה • אלה הן 10 החברות הנחשבות למובילות המרוץ

בדיקות לנדבק קורונה / צילום: Gao Xiang/Xinhua, AP
בדיקות לנדבק קורונה / צילום: Gao Xiang/Xinhua, AP

ארגון הבריאות העולמי דיווח ביום שישי האחרון כי ידוע לו על 40 חברות המפתחות בדיקות חדשות לווירוס ה-Covid-19 ועל 20 חברות המפתחות חיסונים חדשים לווירוס. לא כל כך קל לפתח את החיסון, ואין שום ביטחון כי הפרויקט יצליח, אבל החברות המובילות בעולם בתחום החיסונים למחלות זיהומיות והתרופות למחלות ויראליות נרתמו למשימה בכל כוחן, וניסויים בבני אדם כבר החלו וימשכו לאורך חצי השנה הקרובה.

אלה הן החברות הנחשבות למובילות המירוץ.

כך נראה המרוץ של שוק הביומד נגד נגיף הקורונה

● גיליאד סיינסז 

מפתחת את Remdesivir, שנועדה במקור לטיפול בסארס ובאבולה. נמצאת בניסויים קליניים בסין, שתוצאותיהם צפויות להתפרסם בחודש הקרוב.

● M oderna 

משתפת פעולה עם המכון הלאומי לבריאות בארה"ב בפיתוח חיסונים על בסיס mRNA (אחד מסוגי ה-RNA הנמצאים בתאים של יצורים חיים), אך עדיין לא קיבלה אישור לתרופות ממשפחה זו. החיסון אמור להיכנס לניסוי בעוד כחודש, תחילה במתנדבים בריאים, ואז בחולים.

● CureVac 

גם החברה הזו, שהמטה שלה בגרמניה, מפתחת חיסון מבוסס mRNA. היא הראתה בעבר הצלחה בניסוי ראשוני בחיסון לכלבת, שבו עוררה תגובה חיסונית בנבדקים בריאים במינון מאוד נמוך של התרופה. ניסויים בבני אדם צפויים להתחיל בתוך כמה חודשים.

● GSK

החברה המובילה בפיתוח חיסונים יצרה שיתוף פעולה עם חברת ביוטק סינית בשם Clover. הקבוצה הסינית תוכל להשתמש במשפרי החיסון של GSK (חומרים הנקראים אדג’ובנטים ומעוררים את מערכת החיסון כך שתגיב לחיסון טוב יותר). עדיין לא ידוע מתי מוצר זה ייכנס לניסויים.

● ג’ונסון אנד ג’ונסון 

מפתחת חיסון בשיטה הקלאסית - גרסה מוחלשת של הווירוס המקורי, אך במקביל עובדת על תרופה לחולים שכבר נדבקו. החברה מקווה להגיע עם המוצר הזה לניסויים עד סוף השנה. בנוסף, החברה בוחנת שימוש בתרופות קיימות שלה גם לטיפול בווירוס הקורונה.

● ריג’נרון פארמה 

החברה מומחית בייצור נוגדנים אנושיים בעכברים מהונדסים גנטית. החברה כעת מדביקה עכברים בווירוס שהוא קרוב משפחה לא מזיק של Covid-19, בתקווה שיפתחו נוגדנים שניתן יהיה להזריק לחולים בתוך כמה חודשים. בעבר גישה זו האריכה חיים של חולי אבולה.

● סנופי

החברה הצרפתית שפיתחה חיסונים נגד קדחת צהובה ודיפטריה נקטה גישה של ערבוב DNA מהווירוס עם DNA מווירוס לא מסוכן, כדי ליצור את התגובה החיסונית. מוצר זה ייכנס לניסוי רק בעוד שנה וחצי ויגיע לשוק לכל המוקדם עוד שלוש שנים, לדברי החברה.

● VIR

החברה בודדה נוגדנים מאנשים שכבר חלו בסארס, קרובת המשפחה הקטלנית של הקורונה, אך החלימו ממנה. בדיווחים אחרונים נמסר ששני נוגדנים מזהים גם את COVID19 . המוצר ייבדק וייוצר על ידי חברת הענק הסינית WuXi Biologics , אך לוח הזמנים אינו ידוע.

● טקדה

החברה הבינלאומית, שבסיסה ביפן, מפתחת טיפול המבוסס על הפקת נוגדנים מפלזמת הדם של חולים שהחלימו, ובעתיד מחולים שחוסנו. את הנוגדנים מזריקים למי שחלו באופן קשה. מתן הטיפול מראש עשוי למנוע מאנשים בקבוצת סיכון להידבק, כלומר לשמש כחיסון.

● מיג"ל

מגפת הקורונה תפסה את המכון המתמחה בביוטכנולוגיה ואגטק בעיצומו של פיתוח חיסון נגד וירוס מאותה משפחה הפוגע בעופות. האם הוא יתאים גם לבני אדם? במכון אופטימיים, וניסויי הבטיחות עשויים להתחיל כבר בעוד כשלושה חודשים.