בעקבות הקורונה: מפתחת טיקטוק תשיק כלים לעבודה מרחוק

בייטדאנס מעוניינת להפוך למתחרה משמעותית בתחום

נערה מצטלמת כשהיא עושה ליפסינק ווידאו באפליקציית טיקטוק / צילום: Jessica Hill, Associated Press
נערה מצטלמת כשהיא עושה ליפסינק ווידאו באפליקציית טיקטוק / צילום: Jessica Hill, Associated Press

מפתחת אפליקציית טיקטוק הפופולרית, בייטדאנס, מתכוננת להשיק החודש כלי שיתוף-פעולה משרדיים חדשים, בדומה לגוגל Suite, לפי דיווח בבלומברג. זאת, על רקע הביקוש הגובר לכלי עבודה מרחוק בשל התפשטות נגיף הקורונה.

שוק האפליקציות השיתופיות גדל במהירות בשנה האחרונה, אך מאז התפרצות הקורונה, מיליוני סינים עובדים מהבית, ולפי iiMedia הסינית, 18 מיליון חברות בסין ביקשו מעובדיהן לעבוד מהבית. אותם עובדים משתמשים בשירותי ועידות וידאו, ובכלי עריכת מסמכים מרחוק. בשבועות האחרונים, אפליקציות מסוג זה הגיעו לראש רשימת ההורדות בסין, והפופולריות מכולן הן דינג טוק של עליבאבא, קונפרנס של טנסנט, ו-WeChat וורק, שלפי נתוני חברת סנסור טאוור, ראו נסיקה של מאות אלפי הורדות כל אחת מאז אמצע ינואר.

כבר באפריל בשנה שעברה, בייטדאנס השיקה אפליקציה בשם Lark, שמיועדת לעבודה מרחוק, ועברה יחסית מתחת לרדאר. האפליקציה הושקה תחילה ככלי פנימי לארגון, ולאחר מכן הפכה זמינה לקהל הרחב הן בגרסה מערבית והן בגרסה סינית נפרדת, ושילבה אלמנטים של אחסון ושיתוף קבצים עם צ'אט מקצועי ועם שיחות וידאו. האפליקציה הזו לא זכתה לחשיפה גדולה, וכעת החברה מתכננת לעדכן אותה באופן משמעותי. העדכון יופץ תחילה בסין כמענה לביקוש שיצר הנגיף לכלים מסוג זה, במטרה למצב את בייטדנאס כמתחרה משמעותית בתחום.

כיום, בייטדאנס מפעילה מספר אפליקציות, מרביתן ממוקדות בשיתוף של סרטונים קצרים מצחיקים ומוזיקליים, אך דיווחים שונים חשפו כי האסטרטגיה של החברה כוללת התרחבות לתחומים נוספים, כדי להגדיל את הכנסותיה ואת בסיס המשתמשים שלה, שכיום מורכב בעיקר מצעירים ובני נוער.

למרות שמדובר בסטארט-אפ קטן ביחס למתחרותיו הסיניות, בייטדאנס מהווה איום משמעותי. החברה הפכה לסטארט-אפ בעל השווי הגבוה ביותר בעולם בזכות הפופולריות של טיקטוק, וכעת היא מאיימת לצבור קהל גדול בשוק העבודה. טנסנט חסמה שיתוף של קישורים המובילים לגרסה הסינית של Lark ב-WeChat, כדי למנוע מלקוחותיה לעבור למתחרה. טנסנט אף עידכנה את אפליקציות שיתוף-הפעולה שלה כדי לספק יכולות חדשות ללקוחותיה, ולמנוע מהם לעבור לאפליקציות מתחרות.

הביקושים לכלים שיאפשרו עבודה מהבית בצל הקורונה מורגשים גם במערב, ומיקרוסופט הודיעה כי תאפשר שימוש בכלי שיתוף-הפעולה שלה Teams בחינם, בניסיון לצבור נתח שוק.