תחתית החבית בבורסת ת"א: סקטור הנפט והגז איבד 10 מיליארד שקל משוויו ב-7 ימי מסחר

בתחתית רשימת התשואות במגזר ניצבת מניית קבוצת דלק, שאיבדה מתחילת מרץ 57% משווייה • תשואות האג"ח של דלק - חוב בהיקף של יותר מ-6 מיליארד שקל - מאותתות על צפי להסדר חוב • אנרג'יאן קיזזה כ-1.7 מיליארד שקל משווייה, עם ירידה של 29% במנייתה מתחילת מרץ

אסדת לוויתן / צילום: אלבטרוס
אסדת לוויתן / צילום: אלבטרוס

עוד בטרם התחילה קריסת המניות הגדולה בבורסת תל אביב, בהשפעת החרפתה של בהלת הקורונה בעולם, סבל סקטור הנפט והגז המקומי מחולשה, בדומה למגמה שאפיינה את חברות הענף בעולם, שנפגעו מהירידה במחירי הנפט.

חולשה זו רשמה קפיצת מדרגה ניכרת בימים האחרונים, עם קריסת מחירי הנפט, המאיימים להוביל למיתון בכלכלה העולמית - מה שהוביל לצלילות רחבות היקף בניירות הערך של מפיקות הנפט והגז הישראליות. במוקד ניצבת קבוצת דלק, הנמצאת בשליטתו של יצחק תשובה, כשתשואות האג"ח של החברה מעידות על החששות הכבדים מהסדר חוב אפשרי. 

במספרים, הירידות החדות גילחו מתחילת מרץ משוויין של החברות והשותפויות הנכללות במדד הנפט והגז של ת"א קרוב ל-10 מיליארד שקל בתוך שבעה ימי מסחר בלבד. זאת, תוך שניירות הערך (מניות ויחידות השתתפות) במגזר צנחו מתחילת מרץ בשיעורים דו-ספרתיים חדים, בטווח המתחיל ב-25% ומתקרב עד ל-60%.

ירידת הערך הדרמטית והמהירה בשווי מפיקות הגז והנפט הבולטות בבורסה
 ירידת הערך הדרמטית והמהירה בשווי מפיקות הגז והנפט הבולטות בבורסה

בתחתית רשימת התשואות במגזר ניצבת מניית קבוצת דלק של תשובה, שאיבדה מתחילת מרץ 57% מערכה (כ-2.3 מיליארד שקל), ושתשואות האג"ח שלה - חוב בהיקף של יותר מ-6 מיליארד שקל - מאותתות על צפי להסדר חוב. שותפות דלק קידוחים, שנמצאת בשליטת הקבוצה, איבדה בתוך שבעה ימים כ-2.6 מיליארד שקל משווייה, עם ירידה של קרוב ל-40% שרשמו יחידות ההשתתפות שלה - כך שיחד הן אחראיות על איבוד כמחצית מסכום הירידה הענפי המצרפי.

עוד חברה בולטת, מהגדולות במגזר זה, היא חברת אנרג'יאן הזרה, שקיזזה כ-1.7 מיליארד שקל משווייה אחרי ירידה של 29% שרשמה מנייתה מתחילת מרץ. יחידות ההשתתפות של רציו צללו בתקופה זו ביותר מ-50% - ובכך קיזזו שווי של כ-1 מיליארד שקל משותפות חיפושי הגז והנפט.

מדד הנפט והגז בבורסת תל אביב בולט לרעה החודש, עם ירידה של 37% מתחילת מרץ, בפער ניכר מהירידות בשאר מדדי המניות המובילים בתל אביב. במדד הבא אחריו בתשואות השליליות, מדד ביטוח פלוס, נרשמה ירידה של כ-22% בשבעה ימים; ואילו במדד הדגל של הבורסה, ת"א-35, הירידה בשבעת ימי המסחר מסתכמת בכ-15%. 

מתחילת השבוע עלו במידה ניכרת חששות המשקיעים בעולם לגבי עתידו של הנפט, שסיכם אתמול את אחד מימי המסחר החלשים שלו בשנים האחרונות ובכלל, עם צניחה דו-ספרתית חדה בערכו, שהובילה למחיר שפל של חבית נפט, הנע בסביבות 30 דולר לחבית. ירידות חדות אלה נרשמו על רקע הסכסוך בין סעודיה לבין רוסיה בכל הנוגע לקצב הנוכחי של הפקת נפט, אחרי שכבר מוקדם יותר השנה זו צומצמה ההפקה בעקבות ההשלכות השליליות הצפויות מהתפשטות וירוס קורונה ברחבי העולם. 

מתחילת השנה צלל מדד מניות הנפט והגז בבורסת תל אביב ב-56% - הרחק ממדד הביטוח פלוס, שאיבד בתקופה זו כ-33%, והמדדים המובילים, ת"א-35 ות"א-125, שנחלשו בכ-19%. 

ביצועי החסר של ענף הנפט והגז בבורסה
 ביצועי החסר של ענף הנפט והגז בבורסה