נגיף הקורונה | סיקור שוטף

איטליה מחמירה הצעדים: סוגרת כל החנויות במרחב הציבורי למעט סופרמרקטים ובתי מרקחת

היקף החולים ברחבי העולם עומד על מעל ל-122 אלף איש, היקף הקורבנות הוא 4,386 ומספר המחלימים עומד על 66,988 • ארגון הבריאות העולמי הצהיר על נגיף הקורונה כמגפה עולמית • נתניהו הודיע על איסור על התקהלויות של יותר מ-100 איש במקומות סגורים

עבודות חיטוי במוזיאון בנפולי באיטליה בשל נגיף הקורונה / צילום: Alessandro Pone, AP
עבודות חיטוי במוזיאון בנפולי באיטליה בשל נגיף הקורונה / צילום: Alessandro Pone, AP

23:40

מגפת הקורונה מתחילה לשבש גם את פעילותה של התחבורה הציבורית. רכבת ישראל מעדכנת כי בימים האחרונים זינק מספר הפקחים הנמצאים בבידוד ל-27 שהם כ-10 אחוזים מכלל מצבת הפקחים (250), ועל כן נוצר מחסור בצוותים להפעלת רכבות הנוסעים.

בשל כך, החל ממחר (חמישי 12.3.20) לא יופעלו רכבות בקווים:
באר שבע צפון האונ'- דימונה.
בית שמש- ירושלים מלחה.
לוד- ראשל"צ הראשונים.

כמו כן, לא תופעלנה רכבות הלילה בין תחנות באר שבע מרכז ות"א ההגנה. כזכור, באם ישנו צורך בבידוד, אין להשתמש באמצעי התחבורה הציבורית.

23:30

איטליה החמירה אמש את הסגר המוטל בה במטרה למנוע את התפשטות מחלת הקורונה, והודיעה על סגירת כל העסקים הלא-חיוניים במדינה; מסעדות, בארים, וחנויות יהיו סגורים החל מהימים הקרובים, ורק סופרמרקטים, בנקים ובתי מרקחת יישארו פתוחים במרחב הציבורי. עסקים אמורים לעודד את עובדיהם לעבוד מהבית, והעבודה במפעלים תתבצע רק אם יתצבעו צעדי מניעה מסוימים, כמו מרחק בין עובדים ושימוש באמצעי מיגון.

איטליה ניצבת בפני התפרצות חמורה של המחלה, שכבר גבתה קרוב ל-800 קורבנות והדביקה יותר מ-10,000 בני אדם בתוך כמה שבועות בלבד. מספר המתים אתמול מהמחלה זינק לכ-200 בני אדם, והממשלה ברומא ניצבת בפני לחץ להחמיר את הצעדים כדי למנוע עוד מקרי מוות והידבקות. ראש ממשלת איטליה ג'וזפה קונטה פנה אמש (ד') בנאום לאומה והכריז על הצעדים, כשהוא מודה למי "שמקריבים את עצמם" כדי לטפל בחולים ובאוכלוסייה.

22:45

אחות בתפקיד ניהולי באסותא רמת החייל, שלא טיפלה במטופלים בשבועיים האחרונים, אובחנה בביתה כחולה בקורונה. האחות לא שהתה בבית החולים בשבוע האחרון.
כל העובדים שבאו במגע קרוב עם האחות (על פי הנחיות משרד הבריאות) נכנסו לבידוד.

בתיאום מלא עם משרד הבריאות פעילות בית החולים נמשכת כסדרה, למעט צמצום של חלק מהניתוחים המתוכננים ברמת החייל עקב מחסור בצוות רפואי. ביתר המרכזים הרפואיים של אסותא אין שינוי בפעילות. חקירה אפידימיולוגית מפורטת של משרד הבריאות תשלח בהמשך.

22:40

פרופ׳ רונן בן עמי, מנהל היחידה למחלות זיהומיות באיכילוב, מעדכן כי החולה בטיפול נמרץ מקבל טיפול ניסיוני נגד קורונה של תרופה בשם כלורוקוין (Chloroquine) שמשמשת למלריה. יש עובדות ראשוניות שמראות יעילות גם לנגיף הקורונה.

השימוש במוצר ניסיוני מעיד על חומרת מצבו של החולה. Chloroquine היא תרופה מאושרת לשימוש במלריה אשר נבדקה ונמצאה יעילה כנגד וירוס הcovid-19 (שכעת מכונה גם sars-2) בתאים, אך טרם נבדק באופן מסודר למחלה זו בבני אדם.

מדןבר במוצר שנמצא בשימוש בבני אדם מ-1947. הוא פותח ושווק תחילה על ידי חברת באייר, והפך גנרי לפני שנים רבות. עדויות אנקדוטליות מסין מספרות על תועלת של התרופה גם בבני אדם, ולכן מספר חברות סיניות החלו לייצר אותו במטרה לבחון אותו בניסויים נרחבים בקרוב.

22:20

משרד הבריאות מודיע על החולה ה-82 בקורונה בישראל: החולה בשנות ה-30 לחייה ממרכז הארץ ובאה במגע של חולה מאומת. בני משפחתה הקרובים עודכנו. החקירה האפידימיולוגית נמשכת.

בענף התרבות והאירועים מעריכים כי בעקבות הנחיות משרד הבריאות החדשות, נזקי הפגיעה בעולם התרבות, האירועים והמופעים יעמדו על מיליארד שקלים עד לסוף חודש אפריל. ממטה המאבק שהקימו גורמים רבים בתחום, לרבות אולמות, ספקים אומרים כי "במצב הנוכחי התעשייה כולה תקרוס תוך שבועות בודדים. ההנחיות החדשות של משרד הבריאות הן המסמר האחרון בארון. אם עד כה עוד קיווינו להתאוששות, כעת ברור לכל עד כמה אנו זקוקים לסיוע ממשלתי וליצירת רשת בטחון כלכלית לתעשייה כולה״.

21:50

דנמרק נוקטת צעדים דרסטיים כדי למנוע את התפשטות נגיף הקורונה, ובין השאר מצטרפת ליוון, לצ'כיה ולאיטליה בהוראה לסגור את כל בתי הספר במדינה לשבועיים. ההוראה תחול מיום שישי הקרוב, ונעשית על רקע זינוק במספר הנדבקים במדינה הסקנדינבית ל-442 בתוך ימים ספורים בלבד. אין עדיין קורבנות מהמחלה במדינה. במקביל, הממשלה בקופהנגן קראה לכל הבארים והמועדונים לסגור באופן וולנטרי את שעריהם בשבוע הקרוב והודיעה כי תוציא צו בעניין בקרוב. עובדי ממשלה בלתי חיוניים יישלחו לביתם וכל ההתקהלויות מעל 100 בני אדם - אסורות.

20:10

משרד הבריאות פרסם את מסלולה של הנדבק ה-79 בקורונה:

חולה מספר 79 מאזור הדרום, קיימה מגע הדוק של חולים מס' 51 ו-58, שוהה בבידוד ביתי החל מתאריך 10.3 בשעה 9:00.

1.3: בשעה 05:40 עלתה לרכבת מאופקים לבאר שבע, החלפה בב"ש בשעה 06:01 לרמלה עד 06:50. חזרה ברכבת 15:32 מרמלה לב"ש, החלפה מב"ש לאופקים ב 16:54.
2.3: בין השעות 14:00-17:00 - ביקרה בחנויות בביג באר שבע H&O, מנגו, מקסטוק.
3.3: בשעה 05:40 עלתה לרכבת מאופקים לבאר שבע, החלפה בב"ש בשעה 06:01 לרמלה עד 06:50. חזרה ברכבת 15:32 מרמלה לב"ש, החלפה מב"ש לאופקים ב 16:54.
4.3: בשעה 05:40 עלתה לרכבת מאופקים לבאר שבע, החלפה בב"ש בשעה 06:01 לרמלה עד 06:50. חזרה בשעה 12:00 מרמלה לתחנת ראשון לציון.
4.3: בשעה 14:15- אוטובוס קו 10 מראשון לציון רח' משה דיין לתחנת רכבת ראשון לציון.
4.3: בשעה 15:01- רכבת מראשון לציון לאופקים.
5.3: בשעה 05:40 עלתה לרכבת מאופקים לבאר שבע , החלפה בב"ש בשעה 06:01 לרמלה עד 06:50. חזרה ברכבת 15:32 מרמלה לב"ש , החלפה מב"ש לאופקים ב-16:54.
8.3: 20:00-20:30 חנות "מקסטוק" נתיבות.
9.3 : בשעה 6:09 רכבת מאופקים לאשדוד, החלפת רכבת ללוד בשעה 6:57 הגעה ללוד 7:36, 15:32 רכבת מרמלה לב"ש, אוטובוס מקאנטרי ב"ש קו 330 לאופקים.
10.3: בין השעות 8:40-9:00- ביקור במרפאה כללית באופקים ( מישור הגפן)
לאחר מכן נכנסה לבידוד.

כל מי שהיה במקומות ובקווי התחבורה הנ״ל בימים ובשעות שצויינו מתבקש להיכנס לבידוד ביתי לפי הוראת משרד הבריאות ולדווח על כך באתר משרד הבריאות או במוקד משרד הבריאות בטלפון 5400*.
או במוקד משרד הבריאות בטלפון *5400
או במוקדי קופות החולים:
כללית 2700*
מכבי 3555*
מאוחדת 3833*
לאומית 507*

19:30

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הבריאות יעקב ליצמן, ראש המועצה לביטחון לאומי ומנכ"ל משרד הבריאות פנו לציבור הערב (ד') והודיעו על החמרת הצעדים למניעת התפשטות נגיף הקורונה. כך, הוטל איסור התקהלויות של יותר מ-100 איש. בתי ספר, מקומות העבודה והתחבורה הציבורית פועלים נכון לשעה זו כרגיל. תשקל דחייה בפתיחת שנת הלימודים באוניברסיטאות. 

במקביל, מנכ"ל משרד הבריאות אף קרא לכל אדם שסובל מתסמינים נשמתיים או חום, שיעול וקוצר נשימה להיכנס לבידוד. "זה לא אומר שיש לכם קורונה אלא שאנחנו עושים צעד מגן מפני התפשטות המחלה. אנשים חולים צריכים להיות בבית", אמר משה בר סימן טוב. 

19:15

התפרצות הקורונה באיטליה גובה מאות קורבנות מדי יום, ואינה מראה סימני דעיכה: 196 בני אדם מתו ביממה האחרונה מהמחלה, רובם המכריע בצפון איטליה, ו-2,313 בני אדם אובחנו כחולים בה ב-24 השעות האחרונות. מספר המתים מהמחלה, בשלושה שבועות בלבד, מגיע ל-827 בני אדם ומספר הנדבקים ל-12,461. הנתונים האחרונים פורסמו הערב (ד') על ידי הרשויות. אתמול דווח כי כמה מעבדות במדינה לא העבירו את הנתונים בזמן, וייתכן כי הנתונים הגבוהים היום כוללים גם כמה מקרים שהתרחשו שלשום.

מושל מחוז לומברדיה, שבו חיים 11 מיליון בני אדם ונחשב למוקד ההתפרצות באיטליה בשלושת השבועות האחרונים, הפציר בממשלה עוד לפני פרסום הנתונים להכריז על עוצר הדוק יותר על המחוז. הוא דרש כי כל העסקים והמסעדות ייסגרו, התחבורה הציבורית לא תפעל, ואנשים ייצטוו להישאר מבודדים בביתם - כפי שעשו תושבי העיר ווהאן שבסין. נכון לעכשיו, הבקשה לא קיבלה אישור רשמי.

18:30

ארגון הבריאות העולמי הצהיר על נגיף הקורונה כמגפה עולמית. בתוך שלושה חודשים מאז שקיומו של הנגיף נודע לארגוני הבריאות, הוא התפשט ברחבי העולם והדביק נכון לשעה זו 122,229 איש. 4,386 אנשים מתו ממנו והיקף המחלימים עומד על 66,988 איש. "בשבועיים האחרונים מספר הנדבקים מחוץ מחוץ לסין זינק פי 12 ומספר המדינות המושפעות גדל פי שלושה", אמר מנכ"ל הארגון העולמי טדרוס אדהנום גברייזוס היום. "בימים ובשבועות הקרובים אנחנו צופים שמספר הנדבקים, מספר המתים ומספר המדינות המושפעות יגדלו אף יותר".

באופן פורמלי ההכרזה על הקורונה כמגפה משמעותה שהקרב לבודד את המקרים ולמנוע התפרצות רחבת היקף במדינות רבות נכשלה. לכן, ייתכן שההכרזה תשמש דווקא כבסיס לביטול צעדים כמו סגירת גבולות, והשמת עיירות ואזורים בבידוד. משמעות ההכרזה היא מעבר מטקטיקה של התערבות לטקטיקה של הכלה - פחות צעדים חמורים לבידוד וזיהוי מוקדי התפרצות, יותר ניסיון להפחית את מספר החולים ולטפל בהם. ארגון הבריאות בעצם מאותת שהמומחים והמדינות צריכים לקבל את זה שהווירוס יתפשט ולרכז את המאמצים בהכנת בתי חולים וצוותים רפואיים להתמודדות מול החולים שיגיעו בהמוניהם. כולל לאגור אמצעי טיפול בחולים וכן להגביר את אופציות ההתנהלות החברתית מרחוק.

הפעם האחרונה שבה ארגון הבריאות העולמי הכריז על מגפה היה ב-2009, אז זן אלים במיוחד של "שפעת החזירים" (H1N1) התפשט ברחבי העולם, ככל הנראה גם לאחר שדילג מחיות לבני אדם באסיה. מחלת ה-SARS שהתפרצה ב-2002 לא סווגה כמגפה על ידי ארגון הבריאות.

18:00

ממשרד החינוך נמסר הערב כי "23 ילדי גן עינב בתל אביב יחד עם הגננת והסייעת נכנסו היום לבידוד עקב חשיפה לחולה קורונה.

על רקע הדבקותו של ראש הישיבה "מקור חיים" (גוש עציון) בנגיף, ימשיכו התלמידים את חופשתם גם מחר. הסיורים שתוכננו למחר בוטלו אף הם. המשרד ממתין להנחיות משרד הבריאות לשם המשך התנהלותו של המוסד החינוכי. בישיבה לומדים 310 תלמידים ו-98 אנשי צוות, מתוכם 5 (אנשי צוות) נכנסו לבידוד, בהם ראש הישיבה".

17:25

סוכנות הידיעות האיראנית "פארס" מפרסמת רשימה מעודכנת של בכירים איראנים שנדבקו בקורונה ובראש הרשימה אסחאק ג'האנגירי, סגנו הראשון של הנשיא רוחאני, שנעדר בשבועיים האחרונים מישיבות הממשלה.

בתוך כך, נשיא חברת התעופה קוריאן אייר: אם המשבר יעמיק לא בטוח שהחברה תשרוד. קוריאן אייר קרקעה 100 מטוסים בהם את עשרה מטוסי ה-A380 שלה (המיועדים לטיסות ארוכות טווח) אחרי שעוד ועוד מדינות אוסרות כניסה על נוסעים המגיעים מדרום קוריאה. צי המטוסים של קוריאן עמד על 146 מטוסי נוסעים בתחילת השנה. נכון לעכשיו תנועת הנוסעים באחת החברות הגדולות באסיה נחתכה ב-80%.

בשונה מחברת אחרות בסין, הפגיעה בקוריאן דרמטית משום שעיקר פעילותה היא בטיסות בינלאומיות, לרבות טיסות המשך ליעדים באסיה. נשיא החברה כתב אזהרה לפיה: "אם המצב הזה יימשך לתקופה ארוכה - לא נוכל להבטיח את הישרדותנו". דובר החברה הסביר ל"רויטרס", שם פורסמו דברי הנשיא, כי כוונת הנשיא הייתה לגייס תמיכה מצוותי החברה וכי קוריאן תשרוד את המשבר כפי שהיא שרדה משברים קודמים. החברה כבר קיבלה תמיכה מממשלת דרום קוריאה, בשעה שחברות תעופה אחרות בדרום קוריאה עצרו כמעט לחלוטין את פעילותן.

מספר המקרים המאובחנים בדרום קוריאה עומד על 7,755. את דרום קוריאה עקפו איטליה ואיראן - באיטליה נכון להיום אובחנו יותר מ-10 אלף חולים ובאירן 9,000 חולים, כאשר יותר מ-950 הם מקרים חדשים מהיום.

קוריאן אייר כמובן לא לבד. חברת התעופה האוסטרלית קוואנטס קיצצה 25% מלוח הטיסות שלה בזירה הבינלאומית. חברת התעופה הסקנדינבית SAS כבר הודיעה על קיצוץ של 20% בשכר העובדים והטיסות הריקות שמתעופפות מעל שמי אירופה כבר זכו לכינוי "טיסות רפאים". בארגון התעופה העולמי יאט"א הוערך כי נזקי הקורונה יגיעו ל-113 מיליארד דולר בקרב חברות התעופה בעולם, ובעיקר במדינות אסיה פסיפיק ומנכ"ל ריאנאייר מייקל אולרי אף העריך כי בשבועות הקרובים נתבשר על קריסה של חברת תעופה בעקבות משבר הקורונה.

17:10

בשיחת ועידה מיוחדת של מנהיגי האיחוד, קיבלה הנציבות האירופית את המנדט להרחיב עוד יותר את פעילותה נגד הקורונה ולתאם את תגובת מדינות האיחוד. נשיאת הנציבות אורסולה פון דר ליין הודיעה על מספר צעדים, ביניהם שיחות תיאום יומיות עם שרי הבריאות והפנים, הרכבת צוות וירולוגים ואפידמיולוגיים לניסוח דרכי פעולה, מעקב אחר ייצור והפצת ציוד מיגון ומכשירי הנשמה, הקצאת 140 מיליון אירו לחקר חיסונים וטיפול והצגת יוזמת השקעה חדשה (בסך 25 מיליארד אירו לפחות) לצורך סיוע למערכות הבריאות, עסקים קטנים או בינוניים, שווקי העבודה ואזורים פגיעים אחרים של כלכלות אירופה.

16:35

משרד הבריאות פרסם את סיכום החקירה האפידמיולוגית של חולה מספר 76:

"חולה מספר 76 בת 32 מאזור הדרום, חזרה לארץ מלונדון, לאחר השתתפה בכנס באדינבורו סקוטלנד.

להלן סיכום החקירה האפידמיולוגית:

טיסת הלוך:
28.2: טיסה VS454 חברת Virgin atlantic מת"א להיתרו לונדון, המריאה ב 07:00
3.3: טיסה חברת Virgin atlantic מהיתרו לאדינבורו, המריאה בשעה 08:45.

טיסה חזור:
7.3: טיסה BA2507 חברת בריטיש איירוייז מאדינבורו לגטוויק לונדון בשעה 07:05.
מגטוויק נסיעה באוטובוס להיתרו בשעה 09:00.
7.3: טיסה VS453 חברת Virgin atlantic מהיתרו לונדון לת"א בשעה 14:50

מלונות:
28.2 עד 3.3 - לונדון מלון KIP
4.3 עד 6.3 -כנס John Mclntyre Conference Centre,Edinburg
שהתה במלון IBIS.

7.3: בשעה 22:18 נסעה ברכבת מנתב"ג לתחנת תל אביב ההגנה.
בשעה 22:37 נסעה ברכבת מתל אביב ההגנה לבאר שבע.

מאז נמצאת בבידוד ביתי".

16:20

הודעה מדובר צה"ל: "מבהיר כי על פי הודעת משרד הבריאות, חולה מספר 71 השתתף בערבי כנס יד לבנים באילת בתאריכים 24 ו-25 בפברואר. ראש המטה הכללי וראש אגף כוח האדם נכחו בכנס עם המשפחות השכולות בתאריך 26 בפברואר. החיבור בין האירועים איננו רלוונטי ופורסם ללא בדיקה. עוד נציין כי חלפו מעל לשבועיים מאז הכנס".

15:30

משרד הבריאות עדכן את החקירה האפדימיולוגית של חולה 71, שמקור הדבקתו אינו ידוע ושאושפז תחילה במסדרות בבית החולים איכילוב

ממשרד הבריאות נמסר כי "חולה מספר 71 הוא גבר בשנות ה 60 לחייו ממרכז הארץ, מקור הדבקה נכון לעכשיו אינו ידוע.

להלן פרטי החקירה האפדימיולוגית:

*24-26.2: מלון קראון פלאזה אילת.
*24.2: מלון קלאב הוטל אילת, ארוחת ערב והופעה במסגרת כנס יד לבנים.
*25.2: מלון קלאב הוטל אילת, ארוחת ערב והופעה במסגרת כנס יד לבנים.
*1.3: 8:00-11:00: מכון סקר רפואי שיבא תל השומר.
*2.3: 12:00-13:00 הצביע בבית ספר יסודי כוכב יאיר, קלפי מס' 1
*5.3 : 08.00-10.00 מכון "משו"ב" קניון שרונה כפר סבא".

14:55

קאנצרלית גרמניה אנגלה מרקל אמרה אמש (ג') בפתח ישיבת ממשלה כי ההערכות הן ש-60%-70% מתושבי המדינה יידבקו בקורונה.

מרקל ציטטה בכך נתונים של מרכז רוברט קוך בברלין, המנהל את המאבק הפדרלי נגד התפרצות הקורונה מבחינה רפואית. לדברי מומחי המכון, השאלה הקריטית היא מה יהיה טווח הזמן שבו האוכלוסייה תידבק. מנהל המכון אמר כי אם יהיה מדובר על שנתיים, מערכת הבריאות הגרמנית תדע להתמודד עם זה, בעזרת טיפול נמרץ ומכונות הנשמה. "אם מדובר בכמה חודשים, אז תהיה בעיה".

הצהובון "בילד" ביקר את הקאנצלרית על כך שלא הפגינה מנהיגות ורק היום הופיעה בפעם הראשונה כדי לדבר על תגובת גרמניה. מספר הנדבקים במדינה הגיע ל-1,565 בני אדם. שלושה מתו מהמחלה עד כה.

14:30

מספר חולי הקורונה בישראל עלה ל-77. 

ממשרד הבריאות נמסר כי "חולה מספר 77 היא אישה בשנות הארבעים לחייה תושבת מעלה אדומים שחזרה מצרפת. המגעים הקרובים של החולה כבר אותרו ומתודרכים באופן פרטני.

להלן פרטי החקירה האפדימיולוגית:

הלוך:
27.2 : טיסה מתל אביב לפריז צרפת (שדה התעופה שארל דה גול), בטיסה מספר LY319 של חברת אל על בשעה 05:50 .
חזור:
1.3: טיסה מפריז לתל אביב, טיסה מס' LY326 של חברת אל על בשעה 22:30 , נחיתה בנתב"ג ב- 2.3 בשעה 03:50.

*2.3: 17:00-18:00 קלפי מס' 9 בבית הספר התורני "רמות" רחוב הקרן 10, מעלה אדומים.
*3.3 : 12:00 - בית מרקחת סופרפארם בקניון מעלה אדומים
*4.3: 12:00-13:00 שופרסל דיל קניון מעלה אדומים.
*4.3: 13:15-13:45 אייס קנה ובנה בקניון מעלה אדומים (ACE).

כל מי ששהה בטיסות או במקומות שצוינו לעיל בימים ובשעות המפורטים מעלה מתבקש להיכנס לבידוד ביתי לפי הוראת משרד הבריאות ולדווח על כך באתר משרד הבריאות http://bit.ly/MOH-Corona
או במוקד משרד הבריאות בטלפון *5400
במוקדי קופות החולים:
כללית 2700*
מכבי 3555*
מאוחדת 3833*
לאומית 507*

אם במהלך הבידוד מופיעים סימפטומים של חום או שיעול או קושי בנשימה יש להתקשר באופן מידי למוקד 101 של מד״א על מנת לברר צורך בבדיקת הנגיף.

להנחיות בדבר אופן בידוד ביתי יש להיכנס לאתר משרד הבריאות: http://bit.ly/MOH-Corona

החקירה האפידמיולוגית ממשיכה ובאם יתגלו פרטים נוספים, הם יפורסמו לציבור".

13:20

משרד הבריאות עדכן לגבי חולה מספר 66: 

חולה מספר 66 הוא ילד בן 9 מהישוב אזור, שטייל בספרד.
המגעים הקרובים של החולה כבר אותרו ומתודרכים באופן פרטני. תלמידי בית הספר היסודי יוספטל בישוב אזור וצוות ההוראה הונחו להשאר בבידוד.

להלן פירוט הטיסות של חולה מספר 66: הלוך:
ב-27.2: מתל אביב למדריד, מספרה UX1302 של חברת אייר אירופה. המראה בשעה 16:00, נחיתה במדריד ב-20:15.
חזור:
ב-2.3 ממדריד לתל אביב של חברת אייר אירופה, מספרה UX1301. המראה בשעה 09:05, נחיתה בנתב"ג בשעה 14:35

12:54

מערך הסייבר עדכן כי "שימו לב: ההודעה הבאה היא פייק ניוז - אינה קשורה למערך הסייבר הלאומי, ולא יצאה מאיתנו או ממשרד הבריאות: 'משרד הבריאות ממליץ לממשלה: מערך הסייבר יגויס לאיתור אזרחים ששהו ליד חולי קורונה'".

12:39

עדכוני משרד הבריאות לגבי חולה מספר 73, בשנות ה-20 לחייו, ממרכז הארץ.
חזר מאוסטריה בתאריך 7 במרץ.

סיכום החקירה האפידמיולוגית:

הלוך:
29 בפברואר 9:30 מתל אביב לזלצבורג בחברת סאן-דור מספר טיסה 5815GH.
חזור:
7 במרץ 13:40 מזלצבורג לתל אביב בחברת סאן-דור מספר טיסה 5816GH, נחיתה בנתב"ג ב18:05.

מתאריך 7 במרץ בבידוד ביתי.

חולה מספר 74 היא אישה בשנות השלושים לחייה מתל אביב. טיילה בספרד.
המגעים הקרובים של החולה כבר אותרו ומתודרכים באופן פרטני.

להלן הטיסות והשהיה של חולה מספר 74:

הלוך:
ב-26 בפברואר: מתל אביב למדריד, מספר טיסה UX1302 של חברת אייר אירופה, המראה בשעה 16:00.
חזור:
ב-1 במרץ ממדריד לתל אביב, מספרה UX1303 של חברת אייר אירופה. המראה ממדריד בשעה 23:45, נחיתה בנתב"ג 2 במרץ בשעה 05:35.

ב-2 במרץ ביקרה בבר "בית אריאלה", ברחוב הרכבת 2 בתל אביב, בין השעות 18.00-21.00.
ב-3 במרץ ביקרה בבית קפה בשם "מיכאלאנג'לו", ברחוב בן תרדון 2 ביפו, בין השעות 10.30 - 12.30.
החל מ-4 במרץ בבידוד ביתי.

חולה מספר 75 היא אשה בשנות השלושים לחייה מתל אביב, שטיילה באוסטריה.
המגעים הקרובים של החולה כבר אותרו ומתודרכים באופן פרטני.

להלן הטיסות של חולה מספר 75:

הלוך:
ב-29 בפברואר מתל אביב לוינה, מספרה OS860 של חברת אוסטריאן. המראה מנתב"ג בשעה 06:15.
טיסת המשך מוינה לאינסברוק שבאוסטריה בחברת אוסטריאן, מספרה OS911. המראה מוינה ב-10:05.
חזור:
ב-7 במרץ מאינסברוק לוינה בחברת אוסטריאן, מספרה OS904. המראה ב-11:20.
טיסת המשך לישראל ב-7 במרץ, באוסטריאן, מספרה OS861. שעת המראה 13:05, נחיתה בנתב"ג ב-17:35.

כל מי שהיה בטיסות שצוינו לעיל בימים ובשעות המפורטים מעלה מתבקש להכנס לבידוד ביתי לפי הוראת משרד הבריאות ולדווח על כך באתר משרד הבריאות.

12:18

אחרי ביטולים של מאות טיסות כולל צמצום לו"ז הטיסות בימים האחרונים, אל על נאלצת להוציא 80% מעובדי החברה לחל"ת. באל על עובדים כ-6,300 איש. מאות מעובדי החברה נכנסו לבידוד.

באל על מחכים לשבוע הבא ולהכרעת משרד האוצר באשר לתמיכה כלכלית בחברה שנקלעה למשבר העמוק ביותר בתולדותיה. באוצר ממתינים לתוכנית התייעלות מפורטת שתכלול פיטורים של יותר מאלף עובדים לצד קיצוצים בכל המחלקות.

אל על פרסמה אזהרה נוספת לבורסה בהתייחס להשלכות נגיף ה"קורונה" על פעילות החברה לפיה "החברה מעריכה כי להודעת משרד הבריאות בדבר חובת בידוד של 14 יום על הנכנסים לישראל מכל מדינות העולם החל ממועד פרסום ההודעה, צפויה להיות השפעה מהותית לרעה על פעילות החברה, אך בשלב זה אין ביכולתה להעריך את היקף ההשפעה".

עוד מודיעה אל על את מה שמשקף לוח הטיסות מדי יום - ביטולים רבים של טיסות והתאמות מסחריות. "החברה מתכננת, בשלב זה, להמשיך ולבצע שינויים והתאמות תפעוליות ומסחריות בפעילותה וברשת הנתיבים בהתאם לביקוש לטיסות ותוך התחשבות, בין היתר, בשמירה על קשר אווירי לישראל וממנה ביחס להובלת נוסעים ומטען, ובמתן פתרונות ללקוחות החברה במידת האפשר. הערכת החברה היא כי השינויים האמורים יכללו ביטול טיסות רבות ביחס ללוח הטיסות המתוכנן. בהודעה הקודמת שפרסמה אל על עוד לפני החמרת ההנחיות היא העריכה נזק שיכול להגיע ל-160 מיליון דולר בחודשים ינואר-אפריל.

12:15

היצרניות אדידס ופומה מזהירות מירידה דרמטית המדינות בסין עקב התפשטות הקורונה ואומרות שבעוד שניכר כי חל שיפור במדינה, הירידות יורגשו בשאר השווקים. זאת אחרי שבשבועות האחרונים המניות של השתיים ירדו ב-6.3% לאדידס ו־3.8% לפומה.

אדידס הזהירה כי היא מצפה שהמכירות ברבעון הראשון יקטנו ביותר ממיליארד דולר ברחבי סין והרווח התפעולי ייקטן בכ400־500 דולרים.

לדברי היצרנית פומה, "בהתייחס להימשכות המצב בסין, ההשפעה השלילית בשאר מדינות אסיה והתפשטות ההקורונה לשוק האירופי והאמריקאי, אנחנו מסיקים שלא תתרחש נורמליזציה בטווח הקרוב".

11:05

משרד הבריאות פרסם עדכון לגבי חולה מספר 56, גבר בשנות השישים לחייו מירושלים. אובחן הבוקר כחיובי לנגיף הקורונה לאחר מגע של תייר צרפתי חולה מאומת שביקר בארץ. המגעים הקרובים של החולה כבר אותרו ומתודרכים באופן פרטני.

להלן ממצאי החקירה האפדימיולוגית:

2 במרץ:

07:00-07:45 בית הכנסת "שערי השמים" קומה 2 רחוב אמציה ירושלים.
08:00-08:10, קלפי אחרונה בסוף הפרוזדור בבית הספר מקור חיים שברחוב פייר קניג ירושלים.
10:00-11:00 אושר-עד בקניון הדר רחוב פייר קניג 26 ירושלים.
18:30-19:45 מסעדת עזרא גריל בשרים יד החרוצים 14 ירושלים.

3 במרץ:

06:00 - 07:00 בית הכנסת "שערי השמים" קומה 2 רחוב אמציה ירושלים

4 במרץ: 
 06:00-07:00 בית הכנסת "שערי השמים" קומה 2 רחוב אמציה ירושלים 

5 במרץ: 
06:00-07:00 בית הכנסת "שערי השמים" קומה 2 רחוב אמציה ירושלים

6 במרץ:
 06:00-07:00 בית הכנסת "שערי השמים" קומה 2 רחוב אמציה ירושלים
 07:00-07:20 שופרסל דיל רחוב פייר קניג מול קניון הדר ירושלים.
 08:40-08:50 קונדיטוריה "לה מולאן דורה" רחוב עמק רפאים 44 ירושלים
 17:00-18:00 בית הכנסת "שערי השמים" קומה 1 רחוב אמציה ירושלים

7 במרץ:
 08:20-11:00 בית הכנסת "שערי השמים" קומה 2 רחוב אמציה ירושלים
בין השעות 12:50-13:20 וכן 18:00-18:30 תפילה בבית הכנסת ברחוב מקור חיים 42 ירושלים.

כל מי שהיה במקומות שצוינו לעיל בימים ובשעות המפורטים מעלה מתבקש להכנס לבידוד ביתי לפי הוראת משרד הבריאות ולדווח על כך באתר משרד הבריאות.

10:39

אוסטריה עצרה את תנועת הרכבות מאיטליה כדי להתגונן מהתפשטות הקורונה

בניסיון להתגונן מפני התפשטות נגיף הקורונה מאיטליה, הודיעה הבוקר (ד') אוסטריה כי היא תעצור את כל תנועת הרכבות לצפון איטליה דרך מעבר ברנר. המדינה אימצה אתמול תקנות המונעות מתושבים איטלקיים להיכנס אליה. גם סלובניה הסמוכה הודיעה כי תעצור תנועת בני אדם מאיטליה, בניסיון למנוע את התפשטות מחלת הקורונה, שגבתה את חייהם של קרוב ל-600 בני אדם במדינה.

בריטניה: שרה במשרד הבריאות אובחנה כחולה בקורונה

בבריטניה גובר החשש לבריאותם של חברי הפרלמנט הבריטיים, אחרי ששרה זוטרה במשרד הבריאות הבריטי אובחנה כחולה בקורונה. השרה השתתפה בדיונים שהתקיימו בשבוע האחרון, כולל בדאואניג 10 שם נפגשה עם ראש הממשלה הבריטי בוריס ג'ונסון. חששות דומים בספרד הובילו להשעיית דיוני הפרלמנט לשבוע. גם בצרפת אובחן שר בממשלה כחולה בקורונה, והוא נכנס לבידוד.

10:05

בהמשך לידיעה על עובד ברשות שדות התעופה אשר נתגלה כחולה בקורונה, רשות שדות התעופה עדכנה כי מדובר בעובד המנהל את אחזקת מערכות בקרה וגילוי אש, אשר לא היה במתקני רש"ת בעשרה ימים האחרונים. "לאור העובדה שקיים רישום מדויק של הפגישות הן הועברו למשרד הבריאות אשר מקיים בשעה החקירה האפדימיולוגית הקשורה לעובד", נמסר בהודעה. "עובדים אשר באו במגע ישיר איתו לפני עשרה ימים נשלחו לביתם לבידוד ודווחו כנדרש. עובדי רש"ת אשר עומדים ועובדים בשערי ישראל הם הקו הראשון בשגרה ובימי חירום. אנו נטפל בעובד ומשפחתו ונאחל לו ולמשפחתו בריאות ונסייע להם ככל הניתן".

בד בבד, רשות האוכלוסין וההגירה נמסר כי ביממה האחרונה, מאז יום שלישי ה-10 במרץ, עזבו מרצונם את ישראל 10,827 זרים ובסה"כ בשבועיים האחרונים (מאז ה-25 בפברואר) עזבו את ישראל 197,066 זרים.

מאז כניסת ההחלטה האחרונה לתוקפה ביום שישי סורבה כניסתם לישראל בכלל המעברים (נתב״ג, רמון, טאבה, רבין) מעל 400 זרים העומדים בתנאי איסור הכניסה.

להלן מספר הזרים, אשר על פי נתוני רשות האוכלוסין וההגירה, עזבו מרצונם את ישראל מאז יום שישי, 6.3.2020, לפי מדינות נבחרות:
אוסטריה- 498
איטליה- 215
גרמניה- 3,714
ספרד- 1,033
מצרים- 17
צרפת- 3,260
שוויץ- 463
ארה״ב- 11,924
פולין- 2,879
רומניה- 1,599
עוד יצאו אלפי אזרחי מדינות אחרות.

במקביל, נכנסו לארץ ביממה האחרונה 8,934 ישראלים ובשבועיים האחרונים נכנסו 235,012 ישראלים. מאז כניסת ההחלטות לתוקף נמנעה הגעתם של עשרות אלפים אחרים במטרה למנוע את סירובם בגבול.

09:30

לראשונה, שני חולי קורונה הועברו לאשפוז בית. במהלך הלילה הועברו לטיפול מכבי, שני חולי קורונה מאובחנים מאזור הדרום. מצבם טוב, והקופה נערכת לקליטה של חולים נוספים בכל רחבי הארץ.

08:30

משרד הבריאות הודיע על 6 חולים נוספים בארץ. בסך הכל עומד מספרים של החולים בישראל על 76.

חולה מספר 71 הוא גבר בשנות ה 60 לחייו ממרכז הארץ, מקור הדבקה נכון לעכשיו אינו ידוע.
החולה מאושפז בבידוד.

חולה מספר 72 הוא בן 34 מתל אביב. נסע לחופשת סקי מאורגנת באוסטריה בחברת סקי דיל בין ה-27 בפברואר ועד ה-5 במרץ.הוא נכנס לבידוד מתאריך חזרתו ארצה ומאז לא היו לו מגעים נוספים.

להלן פרטי הטיסות:

טיסה הלוך:
27.2 מספר טיסה LY347 מתל אביב לציריך שעת המראה 07:30

טיסה חזור:
5.3 מספר טיסה LY348 מציריך לתל אביב שעת המראה 12:40

כל מי שהיה בטיסות הנ"ל מתבקש להכנס לבידוד ביתי לפי הוראת משרד הבריאות ולדווח על כך באתר משרד הבריאות.

08:00

לוח ההמראות בנתב"ג נצבע יותר ויותר באדום עם רשימה ארוכה של טיסות מבוטלות, כולל של אל על לפריז, לונדון בוקרשט, לרנקה ולמדריד, טורקיש איירליינס שכבר הודיעה על קיצוץ דרמטי בטיסות עד ל-2 טיסות יומיות בלבד, לוט, איזי גט ואחרות.

06:00

מניין החולים בארץ עלה אתמול ל-70, כאשר אחד מהחולים הוא ילד בן 9 מתל אביב שחזר מספרד לפני יותר משבוע. שניים מהחולים המדווחים האחרונים הם בני משפחה מדרום הארץ ששבו מצרפת לפני שלושה ימים, ומאז שהו בבידוד. חולה נוסף הוא גבר בשנות ה-40 לחייו מבקעת הירדן שהגיע לפני מספר ימים מאוסטריה בטיסת מעבר דרך גרמניה.

משרד הבריאות החל לפרסם את המקומות והטיסות בהם שהו, והורה לכל מי שבא עמם במגע להיכנס לבידוד ביתי למשך 14 יום.

מישיגן מדווחת על שני מקרים של הידבקות בווירוס. מושלת מישיגן גרטשן ויטמר הצהירה על מצב חירום.

בבריטניה פורסם כי שרת הבריאות חלתה בנגיף, זאת לאחר שביום חמישי שעבר הייתה באירוע בו השתתף גם ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון. 

חבר הנהלת הוועד האולימפי, הרויוקי טקהאשי, אמר כי נשקלת האפשרות לדחות את אולימפיאדת טוקיו 2020 בשנה או בשנתיים בשל התפשטות נגיף הקורונה - כך פורסם ב"וול סטריט ג'ורנל".

באיטליה מניין הקורבנות עלה ב-168 תוך יממה, ו-60 מיליון אזרחים נמצאים בסגר, מה שמביא את סך מקרי המוות מהמחלה בשלושת השבועות האחרונים ל-631, המספר הגבוה ביותר מחוץ לסין. שיעור התמותה עומד כעת במדינה על יותר מ-6.2% מסך הנדבקים, כמעט פי שניים משיעור התמותה העולמי. בתי החולים בלומברדיה, שם מתרכזים מרבית המקרים, ממשיכים לדווח על עומסים אדירים ועל מחסור במיטות טיפול נמרץ. האיחוד האירופי הבטיח לנסות ולסייע למערכת הבריאות הקורסת באזור. 

במדינת וושינגטון 24 חולים איבדו את חייהם, ויותר מ-200 נדבקו.

אממש פורסמו בכלי התקשורת בארה"ב כי הפינליסטים בצד הדמוקרטי, ג'ו ביידן וברני סנדרס, הודיעו כי יבטלו את ההתכנסויות הקרובות של מסע הקמפיין שלהם בקליבלנד שבאוהיו לאור קצב ההתפשטות של נגיף הקורונה.

נציין כי ברחבי העולם ישנם 119,225 אלף מקרי קורונה ו-4,299 מתים כתוצאה מהנגיף. 66,569 הבריאו. הנגיף הגיע ליותר מ-110 מדינות ברחבי העולם. מספר החולים בישראל עומד על 70.