כמרגיע למרגיע: לנחמן שי יש כמה טיפים למשה בר סימן טוב

וגם: טדי שגיא מקים בקמדן את השוק האקולוגי הראשון השיחה

נחמן שי (מימין) ומשה בר סימן טוב / צילום: יצחק ההרי, איל יצהר
נחמן שי (מימין) ומשה בר סימן טוב / צילום: יצחק ההרי, איל יצהר

שלושים שנה חלפו מאז מילא נחמן שי, אז דובר צה"ל, את תפקידו הלא רשמי כמרגיע הלאומי במלחמת המפרץ. היום, עם עליית מפלס החרדה בשל נגיף הקורונה, אנו זקוקים שוב לדמות מרגיעה, תפקיד אותו תופס, גם אם לא הוכתר רשמית, משה בר סימן טוב, מנכ"ל משרד הבריאות. שי שוהה בימים אלה באוניברסיטת אמורי באטלנטה כפרופסור אורח מטעם המכון ללימודי ישראל, שם הוא מעיד, החוויה שונה לחלוטין מהנעשה בישראל, והציבור לא נדרש לאמצעי הגנה מהנגיף, בין היתר משום ש"הפוליטיקאים, בהם טראמפ שלא מאמין במדע, דואגים להנמיך את מפלס הדאגה". לדבריו, "יש דמיון בין הסיטואציה שחווינו במלחמת המפרץ לבין המשבר הנוכחי - החשש הוא ממשהו לא ידוע ובלתי נראה שההתגוננות ממנו דורשת מאמץ. בשני המקרים מציעים לאנשים לצמצם פעילות ולהיכנס לחדר ממוגן. אי הוודאות היא המקור לפחד".

אתה מתגעגע לתקופה ההיא?

"במבט לאחור היא הייתה יפה מקצועית ואישית. הרגשתי שעשיתי משהו חשוב ונדיר. עצם זה שאת מדברת איתי אחרי 30 שנה, זה מראה משהו. אני לא מתגעגע כי עשיתי מאז הרבה, אבל כנראה שבעין הציבורית שום דבר אחר שעשיתי מאז אותם חמישה שבועות כבר לא ייזכר".

כטיפ לרשויות, שי מציע להתמקד באדם אחד שמספק את המידע: "השיטה הטובה יותר היא להעביר מידע רב ככל הניתן. ככל שהציבור יודע יותר הוא חושש פחות. אני יודע שבעידן הרשתות החברתיות הסכנה גדולה, כי אין שליטה על המידע, מה שכן היה לנו אז - צינור תקשורת אחד ברור. זה טוב, ולכן אני ממליץ להתמקד באדם כמו בר סימן טוב. עליו להישען על קבוצה מקצועית, כמו שהייתה לי. ערכנו סקרים מדי לילה, וכך ידענו מה חושב הציבור ומה משפיע עליו".

כמו ההמלצה לשתות מים?

"המים באו כחלק מהרעיונות איך לשמור על רוגע ועל שגרה חשובה. הפגיעה בשגרה, כמו היום, היא שמעלה את מפלס הפחד".

ובאשר לכישוריו המוכחים כמרגיע, שי מנדב כמה עצות מניסיונו לבר סימן טוב:

לדבר אל הציבור כמו אל אמא שלך: "אמא היא דמות מבוגרת וחוששת. היא מייצגת אדם בודד שלא תמיד יכול להכיל את כל האינפורמציה הרפואית. אני הייתי צריך להעביר מידע ולזכור שאני לא מדבר עם אנשי צבא. הוא צריך לזכור שהוא לא מדבר עם אנשי רפואה. יש צורך לנקוט בלשון פשוטה ובאופן שוטף ורגוע".

להתנתק מגורמים פוליטיים: "עברתי תהליך נפשי, ואחריו ניתקתי את עצמי. הייתי מציע לבר סימן טוב להסיר מעצמו כרגע נושאים אחרים במערכת הבריאות, ולא שחסר כאלה. עליו להיות ממוקד רק בקורונה. בנוסף, צריך להתנתק מהדרג הפוליטי. אני הייתי כפוף לשר הביטחון, אבל אתה צריך לדבר לראות את הקהל שלך. לדרג הפוליטי יש שיקולים זרים, למשל יחסים עם וענייני ממשלה. אבל לך יש מטרה ברורה והיא שתשעה מיליון אנשים שנכנסו בריאים ייצאו בריאים. משה בר סימן טוב הוא משה שמגיע לחצות את מי סוף - נכנס עם תשעה מיליון איש, וצריך לצאת עם תשעה מיליון".

להתרענן ולבדוק את האמון במערכת: "יצא לי לפגוש את המשפחה מדי פעם, ויצא שהלכתי לקניון, דבר שהיום אני מבין שאי אפשר. הלחץ גדול כי האחריות גדולה. לכן חשוב גם לבדוק את הציבור במערכת. אז שברנו את השמיים. היום אני מניח שזה שונה, והציבור מטבעו בטוח שמרמים אותו. למרות האתגר בבידוד, חשוב לחזק את הסולידריות החברתית". 

הטרקלין:

טדי שגיא מקים בקמדן את השוק האקולוגי הראשון

על רקע המודעות ההולכת וגוברת להגנה על הסביבה, LabTech, זרוע הנדל"ן בקבוצת טדי שגיא, משיקה את Buck Street Market - השוק האקולוגי הראשון מסוגו בבריטניה לצרכנות נבונה ומודעת. עקרונותיו הבסיסיים של השוק החדש: פחות אריזות, יותר שימוש בחומרים מתכלים - ומחויבות של כלל העסקים הפועלים בו לשמירה על הסביבה. המתחם בו הוקם השוק, נרכש לפני כשנתיים על ידי LabTech ובהקמתו הושקעו מיליוני ליש"ט.

טדי שגיא / צילום: יונתן בלום, גלובס
 טדי שגיא / צילום: יונתן בלום, גלובס

ה-Buck Market ייפתח השבוע לתקופת הרצה ברחוב הראשי (High Street) של קמדן, הידוע כרובע קניות, שווקים ובילויים. השוק החדש ממוקם בקרבת הקמדן מרקט ונמצא בסמיכות ליציאה מתחנת הרכבת המרכזית של קמדן, בצמידות לאולפני MTV. בעבר פעל במתחם שוק בו נמכרה בעיקר סחורה מזויפת.

השוק החדש מתפרס על פני שלוש קומות שבהן הוצבו 88 מכולות ממוחזרות שיכללו למעלה מ-80 מותגי מזון וקמעונאות, כולם מחויבים לתהליכים בני-קיימא. בין עקרונות הקיימות שעל פיהם יפעל שוק Buck Street ואשר יחייבו את כל בעלי העסקים במתחם: פריסת נקודות מחזור ברחבי השוק לחומרים ולמזון בר-מחזור; שטח נקי לחלוטין מפלסטיק; על הקמעונאים למכור מוצרים בני-קיימא וידידותיים לסביבה; יצירת קומפוסט מפסולת המזון של סוחרי המזון והמשקאות, לצורך הפקת אנרגיה ירוקה וכן עידוד היצע של מוצרים צמחוניים וטבעוניים.

את השוק, שנועד לשרת 28 מיליון מבקרים בשנה, תכנן ועיצב האדריכל אריק ריינולדס, אחד החלוצים המקוריים של קמדן מרקט בשנות ה-70'.