אל על מוציאה 80% מעובדיה לחל"ת; הטייסים מציעים לקצץ 20% משכרם

בחברת התעופה עובדים כ-6,300 איש, ומאות מעובדיה כבר נכנסו לבידוד בשל נגיף הקורונה • בנוסף, אל על פרסמה היום אזהרה נוספת לבורסה: "מעריכה כי להודעת משרד הבריאות על הרחבת חובת הבידוד צפויה להיות השפעה מהותית לרעה על פעילות החברה"

דיילות אל על בצל חשש הקורונה / צילום: Ariel Schalit, Associated Press
דיילות אל על בצל חשש הקורונה / צילום: Ariel Schalit, Associated Press

אחרי ביטולים של מאות טיסות כולל צמצום לו"ז הטיסות בימים האחרונים, חברת אל על  נאלצת להוציא 80% מעובדי החברה לחופשה ללא תשלום. באל על עובדים כ-6,300 איש. מאות מעובדי החברה נכנסו לבידוד.

באל על מחכים לשבוע הבא ולהכרעת משרד האוצר באשר לתמיכה כלכלית בחברה שנקלעה למשבר העמוק ביותר בתולדותיה. באוצר ממתינים לתוכנית התייעלות מפורטת שתכלול פיטורים של יותר מאלף עובדים לצד קיצוצים בכל המחלקות.

במקביל, אל על פרסמה הבוקר (ד') אזהרה נוספת לבורסה בהתייחס להשלכות נגיף הקורונה על פעילות החברה, לפיה "החברה מעריכה כי להודעת משרד הבריאות בדבר חובת בידוד של 14 יום על הנכנסים לישראל מכל מדינות העולם החל ממועד פרסום ההודעה, צפויה להיות השפעה מהותית לרעה על פעילות החברה, אך בשלב זה אין ביכולתה להעריך את היקף ההשפעה".

עוד מודיעה אל על אודות מה שמשקף לוח הטיסות מדי יום - ביטולים רבים של טיסות והתאמות מסחריות. "החברה מתכננת בשלב זה להמשיך ולבצע שינויים והתאמות תפעוליות ומסחריות בפעילותה וברשת הנתיבים, בהתאם לביקוש לטיסות ותוך התחשבות, בין היתר, בשמירה על קשר אווירי לישראל וממנה ביחס להובלת נוסעים ומטען ובמתן פתרונות ללקוחות החברה במידת האפשר. הערכת החברה היא כי השינויים האמורים יכללו ביטול טיסות רבות ביחס ללוח הטיסות המתוכנן. בהודעה הקודמת שפרסמה אל על, עוד לפני החמרת ההנחיות, היא העריכה נזק שיכול להגיע ל-160 מיליון דולר בחודשים ינואר-אפריל". 

במסגרת משא-ומתן שמתנהל בימים אלה, יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד מסר: "זוהי שעה קשה לחברת אל על ולמשק הישראלי. ההסתדרות ועובדי החברה המסורים גילו אחריות, ואנו קרובים מאוד לחתימת הסכם בין עובדי החברה להנהלה. עובדי החברה משלמים בכיסם אך מתוך אמונה כי חברת אל על היא הבית שלהם. אני קורא למשרד האוצר להציג במהרה את חבילת הסיוע לחברה, מתוך הכרה בכך שחברת אל על היא נכס אסטרטגי למשק הישראלי". 

הטייסים מציעים קיצוץ של 20% משכרם; 90% מהם הוצאו לחל"ת

בתוך כך, טייסי אל על פנו להנהלה והציעו לקצץ 20% משכרם כדי לסייע בהתמודדות עם המשבר. 90% מטייסי החברה הוצאו לחל"ת. מתוך 650 טייסים באל על, כ-600 הם טייסים פעילים, והשאר עובדים בתפקידי הדרכה וכו'.

יו"ר ועד טייסי אל על, רן אלקבץ, אמר ל"גלובס": "כל מטוסי אל על כמעט עומדים על הרצפה. המנועים לא מונעים, הדלק לא זורם, וההידראוליקה לא זזה. לא היה אירוע כזה. זה אירוע קולוסלי, זו דרמה של ממש. הטייסים יושבים על הרצפה בנתב"ג, ואין כלום בשמיים.

"אנחנו כבר חודש מחכים ונערכים למצב שהגענו אליו היום, כי היה ברור לנו שיש פה אירוע אדיר. עם אטימת הגבולות, העולם השתנה במונחים כלכליים ותפיסתיים, ואנחנו כרגע פועלים במטרה לשמר את המוטיבציה של הטייסים להתייעלות מרבית תחת התנאים שנוצרו. זו מוטיבציה שהיא הכרחית אל מול שיטת ההפעלה של אל על: אל על, כחברה עונתית, חייבת זמינות גבוהה של טייסים בחודשי העומס, ולכן חייבת את מסירותם של העובדים לביצוע הפעילות הרחבה.

"לפי ההסכם החדש (שנחתם מול ההנהלה בהתאם לתנאי הטיס העולמיים FTL, מ' ר' ח'), הטייסים לקחו על עצמם מחויבות מאוד גבוהה כלפי החברה כדי לחסוך בכסף, משום שאחרת היו צריכים להביא עוד 100 טייסים. לאור המשבר שנוצר, שמנו הצעה לחברה עם מוכנות למשא-ומתן", אומר אלקבץ באשר לכוונה לקצץ 20% משכר הטייסים.

עוד הוא מסביר כי בהתאם למודל ההשתכרות שבנוי על שכר בסיס ושעות נוספות (שנעלמו עם לוח הטיסות המדולל), כבר כעת הטייסים משתכרים בכ-30% פחות מהשכר המתוכנן לתקופה זו. "המשבר לקח את כל מודל ההשתכרות למצב שבו אנחנו ללא פעילות. זה רע לשני הצדדים. רוב הטייסים הוצאו לחל"ת, פשוט כי אין עבודה, והטייסים יצטרכו לחשוב מה לעשות בארבעה החודשים הקרובים - לחתום אבטלה או לחפש תעסוקה זמנית", הוא אומר.

דיוני נציגי העובדים מול הנהלת אל על מתקיימים בימים אלה על רקע דרישות האוצר להציג תוכנית התייעלות של ממש. מעבר לכוונה לפטר לפחות 1,000 מעובדי אל על, האוצר מצפה לראות התייעלות עמוקה בחברה. תחושת רבים מהעובדים היא שעל ההנהלה הבכירה, המונה כ-15 סמנכ"לים וכ-50 ראשי אגפים, לתרום את חלקה באופן משמעותי. עד כה דווח כי חברי ההנהלה והדירקטוריון יקצצו 20% משכרם.

בעניין זה אומר אלקבץ כי "טייסי אל על עשו הסכם התייעלות עם ההנהלה עוד לפני המשבר, והאצבע צריכה עכשיו ללכת למקומות שלא התייעלו במשך 40 שנה. גם באוצר סבורים כי יש אגפים בחברה שחייבים להציג התייעלות עמוקה. זה לא הוגן ולא נכון שלאחר משבר כזה יטילו את כל העול על טייסי אל על, בשעה שבמקומות אחרים מנצלים את כוחם לכאורה להכריח אותנו לשאת בנטל הזה על גבינו".

נזכיר כי לאחרונה 60 טייסים (בהם גם טייסת אחת) שסיימו הכשרה קיבלו מכתבי פיטורים, והם לא ישולבו באל על.

אלקבץ הוסיף: "אנו מצפים כי גם המדינה תסייע לחברה בעת המשבר הלא צפוי, כפי שעושות מדינות רבות בעולם בתקופה זו. הצעת הטייסים נועדה לסייע לחברה בשעה גורלית זו. קיומה והישרדותה של אל על לאורך שנים הוא בדמם של הטייסים, ברובם המוחלט טייסי חיל האוויר, שמתגייסים יום בשבוע לשירות המדינה, אשר מצפים בפעם הראשונה שהמדינה תסייע לנו במתן הלוואה לגישור תקופה זו ועד להחזרת החברה לאיתנות כלכלית והמשך צמיחה. איני מתאר לעצמי מצב בו למדינת ישראל אין חיל אוויר אזרחי המשרת אותה במסירות עצומה מיום הקמתה".