מצטרפת למרוץ למציאות חיסון: קמהדע מפתחת נוגדן נגד הקורונה

קמהדע תפעל לפתח נוגדן נגד קורונה על בסיס טכנולוגיית פלזמת דם, שכבר שימשה בהצלחה לפיתוח תרופה נגד כלבת • פיתוח המוצרים יחל בקרוב, ומקור הנוגדנים יהיה דמם של תורמים בריאים שהחלימו מן המחלה, ולכן צפוי כי ימצא נוגדן למחלה בדם שלהם

התפרצות נגיף הקורונה בהונג קונג / צילום: Kin Cheung, AP
התפרצות נגיף הקורונה בהונג קונג / צילום: Kin Cheung, AP

חברת התרופות קמהדע דיווחה היום כי היא מתכננת לפעול לפתח נוגדנים לווירוס הקורונה שיבודדו מתוך פלזמת דם. לחברה ישנה יכולת קיימת בתחום של פיתוח תרופות למחלות זיהומיות על בסיס פלזמת דם: המוצר שלה לטיפול במחלת הכלבת כבר משווק בארה"ב ומיועד בימים האלה לשיווק במדינת נספות בעולם. קמהדע דיווחה לאחרונה כי נתח השוק של המוצר לכלבת בארה"ב עומד על 20% מהשוק. בנוסף יש לה מוצר מוביל מפלזמת דם שלא קשור למחלות זיהומיות, והכנסות החברה בעיקר משני מוצרים אלה, מגיעות למעל 100 מיליון דולר בשנה.

הבוקר נסחרה קמהדע  לפי שווי של 843 מיליון שקל, וכעת עולה המניה בכ-8% בעקבות ההודעה.

קמהדע ציינה כי הפיתוח של מוצרים נגד נגיף הקורונה COVID-19 יחל בקרוב. המקור של הנוגדנים יהיה דמם של תורמים בריאים שהחלימו מן המחלה, ולכן צפוי כי ימצא נוגדן למחלה בדם שלהם. נוגדן זה ישמש לטיפול בחולים קשים, שלא הצליחו לפתח חיסוניות למחלה. החברה מסרה כי תכנית הפיתוח וייצור המוצר תלויה בכך שאכן יהיו מחלימים זמינים שמוכנים לתרום את דמם, וכן במתווה הרגולטורי, אשר יוגדר עם רשויות הבריאות.

קמהדע הקפידה לסייג שאין ביטחון שתוכנית הפיתוח והייצור של המוצר תהא מוצלחת ותביא מוצר לשוק בטווח הזמן הרלוונטי למלחמה במחלה. אך החברה החליטה לנסות. "המשבר העולמי הנוכחי הנובע מהתפרצות נגיף הקורונה קורא למאמץ מיידי ומרוכז על מנת להאיץ את פיתוחם וייצורם של טיפולים פוטנציאליים, בייחוד למצבים מסכני-חיים", אמר עמיר לונדון, מנכ"ל חברת קמהדע. "קמהדע מתעתדת לנצל את יכולותיה המוכחות לטיהור נוגדנים, ואת הפלטפורמה הטכנולוגית שלה למשימה זו".

בעוד תשומת הלב העולמית נתונה לתחום המחלות הזיהומיות, הודיעה קמהדע גם כי קיבלה אישור לפטנט עבור טיפול ומניעה של מחלה הנגרמת מנגיף הזיקה. העובדה כי קמהדע רשמה פטנט על טכנולוגיה זו היא עדות נוספת לכך שהחברה ראתה את הטכנולוגיה שלה עוד לפני משבר זה כרלוונטית לטיפול במחלות זיהומיות. במודל בעלי חיים, הראה המוצר פעילות נגד זיקה. הניסוי בבעלי חיים בוצע במכון הלאומי לבריאות בארה"ב.