נגיף הקורונה פוגע בגיוסי עובדים בכ-30% מהחברות ההייטק הישראליות

לפי סקר שביצעה קרן ויולה, 16% מחברות ההייטק הישראליות הקפיאו את גיוסי כוח-האדם שלהן, ו-14% מתכננות להקפיא אותם • מעל למחצית מהחברות דיווחו כי הן רואות סימנים ראשונים להאטה של השוק

עובדים ביפן בצל הקורונה / צילום: Eugene Hoshiko, AP
עובדים ביפן בצל הקורונה / צילום: Eugene Hoshiko, AP

16% מחברות ההייטק הישראליות מעידות כי הקפיאו את גיוסי כוח-האדם שלהן בעקבות הקורונה, זאת לפי סקר שביצעה קרן ויולה בקרב 150 בכירים ואנשי כוח-אדם בחברות הייטק ישראליות אתמול (ג'). לפי הסקר, 14% מהחברות עובדות על תוכנית להקפאת גיוסי כוח-האדם בימים אלה. 69% מהחברות העידו כי מדיניות הגיוס שלהן נותרה ללא שינוי, ושתי חברות שהשתתפו בסקר כבר החלו בפיטורים.

עוד עולה מהסקר כי לקורונה כבר יש השפעה ממשית על העסקים של חברות הייטק, ולמעלה ממחצית מהחברות דיווחו כי הן רואות סימנים ראשוניים להאטה של השוק ובסגירת עסקאות. 5% מהחברות חוות השפעה משמעותית, ו-42% לא חוות השפעה של הקורונה על עסקיהן כלל.

ההשפעה המשמעותית ביותר העולה מן הסקר היא על נסיעות עסקים לחו"ל. 58% מהחברות הפסיקו לחלוטין עם נסיעות, ו-38% מאפשרות נסיעות רק במקרים קריטיים. רק 4% מהחברות לא שינו את מדיניות הנסיעות שלהן בעקבות התפרצות הנגיף. 44% מהחברות אף ביקשו מעובדיהן להימנע מנסיעות אישיות. לעומת זאת, פגישות עסקים ומפגשים שלא מצריכים טיסה, מתקיימות ברובם כרגיל, ו-65% מהחברות העידו כי הן מקיימות בהקשר זה רק את הוראות משרד הבריאות ולא מעבר לכך. 12% מהחברות העידו כי הפסיקו עם מפגשים לחלוטין.

ההשפעה של הוירוס ניכרת במיוחד בכך שישנם עובדים שנאלצים להישאר בבית ולעבוד ממנו בשל הוראות הבידוד, אך נראה שהעבודה מהבית מתחילה להתפשט גם לעובדים שלא מחוייבים בבידוד. נראה שאם משבר הקורונה יתמשך העבודה מהבית תהפוך להיות דומיננטית בתעשייה.

לפי הסקר, 28% מהחברות מכינות את עצמן לאפשרות של עבודה מהבית אך עוד לא התחילו ליישם זאת. 8% מהחברות דורשות מעובדיהן לעבוד מהבית, ו-18% מאפשרות זאת לכלל עובדיהן, אך לא מחייבות אותם. 35% מהחברות מאפשרות עבודה מהבית רק לאנשים הנמצאים בבידוד. עובדים הנמצאים בבידוד ממשיכים להשתכר כרגיל ב-57% מהחברות, ואילו ב-43% מהן הם צריכים לחתום על ימי מחלה.