למה הקורונה גורמת לנו לאגור נייר טואלט: המדריך היומי לעולם במשבר

איך אנשים מקבלים תחושת שליטה ברגעי משבר, איך בנק לאומי מנסה להרגיע ומה אומרות כותרות העולם • מדריך יומי של "גלובס" יגלה לכם את כל מה שכדאי לדעת וצריך להכיר, בדגש על כלכלה, מדע וסיקור עולמי • מדור חדש

תושבים בקליפורניה מסתערים על נייר טואלט / צילום: Yichuan Cao, רויטרס
תושבים בקליפורניה מסתערים על נייר טואלט / צילום: Yichuan Cao, רויטרס

חזית המדע:

חוקרים בריטים: קניית נייר טואלט היא אקט של שליטה

התמונה הנפוצה ביותר ביממה האחרונה במדיה החברתית, מלבד מסכות משני הסוגים, הייתה של מדפי סופרמרקטים ריקים. לא רק בארץ, אלא בכל העולם, חוסלו מלאי המזון וחומרי הניקוי. ואם הצטיידות במסכות הגנה מקצועיות ובחומרי חיטוי היא עוד איך שהוא הגיונית, מה עומד מאחורי הרכישה של חבילות רבת של נייר טואלט? והאם יש דרך למנוע מהציבור לאגור את המצרכים ולהשאיר קצת למי שזקוקים להם באמת כרגע?

חוקר ההתנהגות הארגונית פרופ' אנדרו יאפ וחוקרי התנהגות הצרכנים פרופ' שרלין צ'ן ולאונרד לי טוענים כי בעת מצוקה ולחץ ולאחר אובדן, אנשים נוהגים לרכוש מוצרים שמזוהים אצלם בראש עם פתרון בעיות. זאת, כדי לקבל תחושה של שליטה. נייר הטואלט אולי לא קשור לפתרון בעיות, אבל חומרי ניקוי - בהחלט כן. החוקרים ערכו ארבעה ניסויים, שבהם הראו העדפה של רכישות של מוצרים "פותרי בעיות" אחרי אובדן או בשעת לחץ, וכן הראו כי המסגור של מוצר מסוים כמוצר פותר בעיות לעומת כמוצר להנאה בלבד, משנה את מידת ההעדפה אליו. ביום יום אנחנו אוהבים לקנות מוצרים להנאה, אבל בעתות לחץ או אובדן, יש סיכוי גבוה יותר שנקנה מוצרים פותרי בעיות - גם אם זה בעצם אותו מוצר.

יאפ מקווה כי אם נבין את הסיבה להתנהגות הזו שלנו, נוכל להימנע מרכישות שיוצרות מחסור וגורמות לעליית מחירים. לדבריו, ככל שנראה שלמדינה יש תוכנית פעולה והיא לא עוסקת רק בדיבורים, כך הציבור יכול לשחרר את תחושת השליטה, ואת חבילות נייר הטואלט. על הרקע הזה, בישראל אמור משבר המדפים הריקים להימשך זמן קצר יחסית, בהיותנו אחת המדינות שבהן התגובה הייתה הנחושה ביותר. החוקרים מציינים כי בסינגפור, אשר גם בה הייתה תגובה נחושה, נרגעה פאניקת הקניות אחרי שבוע. לעומת זאת באיראן ויפן, שם האזרחים מדווחים על תחושה של חוסר שקיפות ואוזלת יד של הממשלה, הערימות במזווה נערמות ונוצרו מחסורים שהובילו לעליית מחירים והיווצרות תורים בסופרמרקטים.

גלי וינרב

הטיפ הכלכלי: 

לפזר את תיק ההשקעות, לשמור על תזרים מזומנים

 התחלואה בקורונה בחמש מדינות אירופה הגדולות צפויה להגיע לשיא רק לקראת סוף החודש, כך מעריכים בבנק ההשקעות ג'יי פי מורגן צ'ייס. בסקירת מעקב אחר התפשטות הקורונה מציינים בבנק כי קצב ההדבקות באיטליה אינו חורג לפי שעה מגבולות המודל ומביעים דאגה דווקא מהתגברות מספר החולים בספרד. על-פי הסקירה יגיע מספר מקרי הקורונה באיטליה, צרפת, גרמניה, ספרד ובריטניה בשיא התפשטות המחלה ל-55 אלף ולאחר מכן הוא צפויה לרדת. עורכי הסקירה מציינים כי הם נשאלו האם הקפיצה הגדולה במספר החולים באיטליה נצפתה במודל החיזוי שלהם והשיבו כי למרות הקפיצה החדה קצב ההידבקות באיטליה עדיין קרוב לתרחיש האופטימי של התפשטות המחלה באירופה. בספרד לעומת זאת קצב הגידול מתקרב לתרחיש הבסיס של המודל.


2. בסקירה שפרסם מנסה בנק לאומי להרגיע את לקוחותיו. "אין ספק שקשה לשמור על שוויון נפש לנוכח התפשטות מגפת הקורונה", נכתב בסקירה. "לנוכח הכותרות הזועקות 'קריסה' 'סכנה' או 'קטסטרופה', נראה כי כולנו מתחילים כבר להרגיש באופן מוחשי את השלכותיה. לאלו מתווספים חששות הנוגעים למערך השיקולים שלנו כמשקיעים". בבנק מציעים ללקוחות "להיזכר בעבר. הבורסות והשווקים בעולם ידעו כבר ימים קשים ומשברים חמורים - ושרדו כדי להציג עליות יפות במשך השנים שלאחר מכן".

שנית, ממליצים בבנק "לעשות סדר" בתיק ההשקעות. "האם תיק ההשקעות שלנו באמת משקף את הצרכים והרצונות שלנו? האם רמת הסיכון של התיק באמת משקפת את סיבולת הסיכון שלנו? בעת הנוכחית, אנו בהחלט ממליצים לבחון את מידת פיזור האחזקות בתיק בין האפיקים השונים, בין ענפי פעילות שונים, לבחון חשיפה למט"ח, לבחון את האיתנות הפיננסית של המנפיקים שאנו מחזיקים באיגרות החוב שלהם.


3. ג'ק בלנגה, עו"ד ורו"ח, מעניק כמה טיפים ל'עסקים קטנים ובינוניים. הוא מעריך כי ככל הנראה בתקופה הקרובה תזרים ההכנסות ממזומנים של העסקים בענפי השירותים הישירים והיומיומיים צפוי להיפגע בצורה המהותית ביותר. "תזרים המזומנים מהווה אצל רוב העסקים הקטנים שמחזור פעילותם השנתי עד כ-10 עד 20 מיליון שקל ‘חמצן' של העסק ובלעדיו אין יכולת להמשיך להחזיק את הפעילות השוטפת. לכן רצוי וראוי מאוד שבעלי העסקים ייזהרו מקבלת שיקים דחויים אשר בעקבותם מחויב העסק בתשלומים מוקדמים יותר, תשלומים כגון מע"מ, ביטוח לאומי, פנסיה וקופות גמל וכן לספקים ולעובדים".

בלנגה גם ממליץ לדאוג להקבלה מקסימלית בין זרימת כניסת המזומנים להוצאות והתשלומים. הוא מזכיר כי מצופה מהמדינה ומהגופים הפיננסים (בנקים, חברות ביטוח, קופות גמל ופנסיה) לדחות את דרישות התשלומים בגין ההפקדות השוטפות לקופות גמל, פנסיה, קרנות השתלמות וכן החזר הלוואות לבנקים. 

עמירם ברקת

מה קורה בעולם:

באירופה ובארה"ב מנסים להימנע מהגורל של איטליה

קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל אמרה כי ההערכות הן ש-70%-60% מתושבי המדינה יידבקו בקורונה. היא ציטטה נתונים של מרכז רוברט קוך בברלין, המנהל את המאבק הפדרלי נגד התפרצות הקורונה מבחינה רפואית. לדברי מומחי המכון, השאלה הקריטית היא מה יהיה טווח הזמן שבו האוכלוסייה תידבק. מנהל המכון אמר כי אם יהיה מדובר על שנתיים, מערכת הבריאות הגרמנית תדע להתמודד עם זה, בעזרת טיפול נמרץ ומכונות הנשמה. "אם מדובר בכמה חודשים, אז תהיה בעיה". הצהובון "בילד" מבקר את הקאנצלרית על כך שלא הפגינה מנהיגות ואיחרה להופיע ולדבר על תגובת גרמניה. מספר הנדבקים במדינה הגיע ל-1,565 בני אדם. שניים מתו מהמחלה עד כה.

גרמניה. תחזית לעד 70 אלף נדבקים / צילום: צילום מסך
 גרמניה. תחזית לעד 70 אלף נדבקים / צילום: צילום מסך

"האם אחרי איטליה תגיע צרפת?" תוהה שער העיתון הצרפתי "ליברסיון", וכותב: "מדינה שלמה משותקת בעקבות נגיף שתקף את מערכת הבריאות... צרפת עושה כל שיכולתה כדי לא להתמודד עם תסריט דומה". במדינה נרשמו עד 33 מקרי מוות וקרוב ל-1,750 מקרי הדבקה, כך שרבים מהמומחים פסימיים בנוגע לאפשרות לחמוק מהתפרצות משמעותית. כך גם במדינות אחרות כמו ספרד. בניסיון להתגונן מפני התפשטות נגיף הקורונה מאיטליה, הודיעה אוסטריה כי היא תעצור את כל תנועת הרכבות לצפון איטליה וממנה דרך מעבר ברנר. המדינה אימצה אתמול תקנות המונעות מתושבים איטלקיים להיכנס אליה. גם סלובניה הסמוכה הודיעה כי תעצור תנועת בני אדם מאיטליה.

ארה"ב. "חכו שזה יחלוף" / צילום: צילום מסך
 ארה"ב. "חכו שזה יחלוף" / צילום: צילום מסך

"בתוך ההתפרצות בביוג'ן" היא הכותרת הראשית של ה"בוסטון גלוב", שמתארת כיצד פגישת הנהלה שגרתית של חברת הפארמה בבוסטון לפני שבועיים הפכה למוקד התפרצות של הנגיף ברחבי מסצ'וסטס. 70 מ-92 המקרים במדינה קשורים לפגישה, שבה נדבקו מנהלים, מלצרים, עובדים במלון ועוד. ברחבי ארה"ב זינק מספר המאובחנים במחלה ליותר מ-1,000 בני אדם, ומספר הקורבנות ל-16. הנשיא טראמפ הציג חבילת תמריצים משמעותית שגררה עליות חדות בבורסה, וגם אמר לתושבים - "חכו שזה יחלוף". 

צרפת. המומחים פסימיים / צילום: צילום מסך
 צרפת. המומחים פסימיים / צילום: צילום מסך

אסף אוני