דעה: כואב לראות הפסד של לקוחות, אבל דווקא כאן נוצרות ההזדמנויות

אנו מגדילים החזקות במניות של חברות חזקות, ככל שמחיריהן יורדים באופן קיצוני • האם זה הזמן להשקיע? מאפייניו האישיים של הלקוח הם המפתח להרכב ההשקעות, גם כעת •  גילעד אלטשולר, מנכ"ל ובעלים משותף באלטשולר שחם, מסתכל על הצד החיובי שבמגפה

גילעד אלטשולר / צילום: תמר מצפי
גילעד אלטשולר / צילום: תמר מצפי

גם אני, כמו כל אזרח, חשוף לכותרות, למספרים, לנתונים, להגבלות, לאי ודאות, לצורך להיערך, לחששות ולבריאות היקרים לי. המידע מציף, ואין ספק שקיימות גם סתירות רבות במסקנות האפשריות. בהחלט לא תקופה קלה. 

לא פלא שבמצב של אי ודאות כזו, כמות הפסימיים גדולה. אבל חשוב לי לשתף כאיש מקצוע שמרגיש אחריות גדולה: אירועים מהסוג הזה הם מבחן ואתגר שמזדמן אחת לשנים רבות מאוד, ואולי אפילו יותר מכך. במשברים קודמים בשוק ההון, לא פעם הציבור היה האחרון להגיב. ה"סאב פריים" למשל, היה קוד שרק מומחים ידעו להסביר והציבור נסחף לתוך הירידות בשלבים מאוחרים יחסית. מה שמאפיין את תגובת השווקים הפעם הוא מוחשיות האיום. ולכן תגובת הציבור בשוק מורגשת בעוצמה גדולה ומהירה.

מדובר בברבור שחור, מכיוון שהטריגר שלו חיצוני למערכת הכלכלית -  דומה יותר לתופעות טבע מפתיעות כמו התפרצות הר געש וחוסר הוודאות באשר לזמן הנדרש להתפוגגות ענן האפר בעקבותיה. זו לא התנפצות בועה פיננסית כמו בועת אשראי או בועת מחירים. המשבר הכלכלי הנוכחי נובע מהפרת השגרה הציבורית כתוצאה מפחד והנחיות הרשויות הממונות. מזכיר אפילו איום טרור. אולם בשונה ממלחמה, מלבד איום על חיי אדם, אין איום על תשתיות פיזיות, ויש לזה השלכות משמעותיות על יכולת ההתאוששות כאשר האי ודאות תפחת.

ברמת ההתמודדות שלנו כמנהלי השקעות, אנו עוסקים בסינון רעשים, בהם דיווחים מאקרו כלכליים, דיווחי חברות, הודעות על שיעורי הידבקות וכמובן פחדים של לקוחות שחווים תסכול וחשש מחוסר מוצא. המשימה שלי היא לנווט בתוך הרעש הזה ולזכור מה המטרה: לעשות את הכי טוב שאפשר מתוך הסתכלות אל מעבר לערפל הזה. לוודא שכל מי שעובד איתי מתפקד בצורה הכי טובה שהוא יכול לאורך זמן, בסיטואציה שהיא עמוסה ועכורה. להמשיך להיות הגיוניים.

אני מניח שקשה לקבל זאת, אבל שווקים כאלה הם מקום הרבה יותר נוח למציאת הזדמנויות, מאשר שווקים שרצים קדימה ועולים ובהם כולם קונים, ללא קשר למחירי הנכסים. דווקא פה ההיגיון מקבל משקל גבוה יותר מאשר בסיטואציות אחרות. זה כואב לראות הפסד של לקוחות ומצב רוח ירוד, אבל אני מאמין שדווקא כאן נוצרות ההזדמנויות לעשור הבא.

בסופו של דבר השוק שומר על קו המגמה ארוך הטווח שלו

הנחה בסיסית אחת שמובילה אותי היא אופטימיות לגבי המשך קיום המין האנושי. הרצון להשתפר ברמת החיים ולהתקדם, ימשיך ללוות אותנו גם בעתיד. גם בעבר היו סיטואציות שלא הכרנו ולא היה לנו מידע לגבי משך הזמן עד שהן ייפתרו, וגם אז הפסימיות שלטה בשווקים. היו חודשים ארוכים ואפילו שנים בודדות שבהם השוק התממש והתשואות היו שליליות, אבל בסופו של דבר השוק שמר על קו המגמה ארוך הטווח שלו.

רוב הכסף שאנחנו מנהלים הוא כרית ביטחון לטווח הארוך. ההמלצה שאני חוזר עליה פעם אחר פעם היא לא לעשות שינוי קיצוני בחסכונות . זה הוכיח את  עצמו כהרסני בעבר, ולכן גם הפעם אני מאמין שלא נכון לעשות זאת. אני לא יודע אם השוק יחזור למגמה חיובית בשבועות, בחודשים, או אף בשנים הבודדות הבאות, מה שבטוח הוא שהכותרות הרעות ימשיכו ללוות אותנו בתקופה הקרובה. החלטות קיצוניות כמו מימוש השקעה עשויות לפעמים לעבוד לטווח קצר, אבל לא יכולות להצליח כשיטה לטווח הארוך. בדרך כלל, אלו שפועלים כך לא חוזרים בזמן ומפסידים פעמיים - במכירה ובקנייה.

ההיסטוריה מלמדת שהשוק מתחיל לעלות הרבה לפני שהחדשות הרעות עוברות. אחת הבעיות הגדולות מבחינת התנהגות המשקיעים בתקופה זו, היא הקלות שבה ניתן לבצע את פעולת המכירה. אנשים לא מוכרים את הדירה שלהם ב-20% או 30% פחות מערכה, ויודעים להמתין עד שיקבלו את השווי הראוי מבחינתם. לעומת זאת, כשמדובר במניות של חברות גדולות, רווחיות ויציבות, החלטת המכירה נעשית ברגע אחד.

רוב המשקיעים מחליטים על בחירת אפיק ההשקעה שלהם (קופת גמל, קרן פנסיה, תיק השקעות, קרן נאמנות) לאחר בירורים והתייעצות עם גורמים מקצועיים שמתאימים להם מדיניות השקעות מתוך מחשבה ארוכת טווח. ולעומת זאת, בסיטואציה הנוכחית מחסלים השקעות בלי להיוועץ בגורם מקצועי - וזה חבל.

להפנות הכל לדירות - לא חכם

מה בכל זאת עושים עם הכסף? ברור לי שבחלוף הזמן חלק גדול מהכסף שיוצא מהשוק יופנה להשקעות בדירות או השקעות אלטרנטיביות. אני לא פוסל את הכיוונים האלה באופן כללי, אבל יש כלל אצבע של פיזור, ומי שכל נכסיו הם דירות, מפר את הכלל הזה. אחת לכמה עשורים גם סוג נכסים זה יכול לסבול מירידת מחירים וחוסר נזילות. לגבי נכסים אלטרנטיביים, קיים קושי לאזרח מן השורה לבחון את איכותם בצורה מספקת, ועוד יותר - להקפיד על פיזור הכרחי.

ככל שזה קשור אלינו, עוד בטרם המשבר הנוכחי היו נכסים, כמו אג"ח קונצרניות, שבראייה כוללת של כל ההשקעות שבוצעו על ידינו הייתה לנו חשיפה יחסית נמוכה אליהם, ובימים אלה אפשר להתחיל למצוא מרווחים מתאימים יותר. בכל מה שקשור למניות, ברור שתחום התיירות שהאמנו בו סופג מכה כואבת, ובחרנו לצמצם את החשיפה אליו. באופן כללי, אנו מגדילים את ההחזקות במניות של חברות חזקות, ככל שמחיריהן יורדים באופן קיצוני.

אנו נשאלים לא מעט האם זה הזמן להשקיע. התשובה לכך אינה יכולה להיות כללית, כי מאפייניו האישיים של הלקוח הם המפתח להרכב השקעות - זה נכון תמיד ובוודאי כעת. כמו כולם, גם אני מתפלל שהאירוע הזה יחלוף מהר ככל האפשר. בינתיים, נכון לפעול לפי הנחיות הגורמים המוסמכים, וחשוב גם לשמור על ההיגיון. 

הכותב משמש כמנכ"ל ובעלים משותף באלטשולר שחם ועל כן עשוי להיות לו עניין אישי בנושא. שיווק ההשקעות אינו מהווה תחליף לשיווק המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.