שוק ההון | ניתוח

מתי הדוב יעזוב? כי הפעם יש גם חשש ממיתון

מדד דאו ג'ונס ירד אתמול לטריטוריה דובית לראשונה מאז שנת 2009 • אך בעוד פעילים רבים בשוק סבורים שזה לא יימשך זמן רב, וכי אפקט הקורונה על הכלכלה הוא זמני בלבד, אחרים מזכירים כי מה שיקבע הוא אם הכלכלה האמריקאית נכנסת בקרוב למיתון, אחרי התרחבות בת 11 שנים

בורסת פרנקפורט / צילום: shutterstock
בורסת פרנקפורט / צילום: shutterstock

מדד דאו ג'ונס ירד אתמול (ד') לטריטוריה דובית לראשונה מאז 2009. פעילים רבים אומרים שזה לא יימשך זמן רב, והם רואים את אפקט נגיף הקורונה על הכלכלה כזמני בלבד.

"באותה מהירות שבה נכנסנו לשוק הדובי הזה, נוכל לצאת ממנו אם נראה כמה שינויים לטובה", אמר ריץ' סטיינברג, אסטרטג שוק ראשי בקונולי גרופ.

אך אחרים מעריכים שעתידו של השוק ייקבע במידה רבה על ידי עוד גורם לא ידוע: אם הכלכלה האמריקאית נכנסת למיתון השנה אחרי התרחבות של 11 שנים. תקופות מיתון מלוות בדרך כלל על ידי ירידות מחירים חדות בבורסה, ושווקים דוביים רבים נמשכים חודשים ואף שנים כאשר המשקיעים עוברים את כל שלבי האבל המקובלים.

השוק הדובי הממוצע מוחק כ-36% ממדד 500 P&S ונמשך כשבעה חודשים, לפי נתונים של Dow Jones Market Data. אם זה יקרה גם הפעם, P& S ייפול ל-2,200 נקודות בערך בספטמבר. אמש הוא ננעל ברמה של 2,471 נקודות.

"אם התרחיש הזה יתממש, נגיע לרמה של מתחת ל-2,000 נקודות די מהר", אמר מייקל אוליבר, מייסד חברת המחקר מומנטום סטרקצ'ר.

בלי "רצפה", אין תקומה לשוק שורי

למרות ששווקים דוביים יכולים להימשך לאורך כל תקופת זמן, משקיעים סבורים שהירידה בסנטימנט, שמלווה בדרך כלל בנסיגה ממושכת בשוק המניות, מלמדת ששווקים דוביים קצרים הם תופעה בלתי רגילה. היסודות לשוק שורי חדש מונחים רק כשאנשים משוכנעים שהמניות לא יכולות לעלות, והשוק נוגע ברצפה.

"יש כאן היבט של סנטימנט", אמר ג'פרי דמאסו, מנהל המחקר בחברת ניהול הנכסים אדבייזר אינבסטמנטס מניוטון, מסצ'וסטס, "והסנטימנט הזה הוא של אנשים שלא רוצים להתקרב לשוק המניות".

הוא מציין שהירידה של דאו ג'ונס ב-20% מהשיא האחרון שלו (הגדרת הכניסה לשוק דובי) היא רמה שכבר כמעט נחצתה כלפי מטה כמה פעמים בעשור האחרון. העובדה הזו אולי מבשרת טובות למשקיעים שמחזיקים מניות. גם ב-2011 וגם ב-2018, מדד P&S ירד ב-19% בשיא של מימושים, וכמה מגזרים ומדדים ירדו ביותר מ-20%. למרות ש- P&S עצמו לא נכנס לשוק דובי מבחינה טכנית, חלקים משוק המניות נכנסו לשם.

P&S ירד גם ב-13% במימוש שנמתח על פני 2015 ו-2016, ושוב, כמה מגזרים ומדדים ירדו בזמן זה ב-20% ויותר.

"מנקודת מבט של משקיעים, התקופות האלו והביצועים בהן נחשבים לאוסף שווקים דוביים", אמר דמאסו.

אבל במימושים הקודמים הללו, לא הייתה באמת שאלה אם הכלכלה נכנסת למיתון, ציין מייקל קרוק, אסטרטג ניהול ההון העולמי של UBS, מה שמסביר למה המשקיעים מיהרו אז לקנות בירידה את המניות.