דונלד טראמפ | פרשנות

פרשנות: האיש שאמר אמריקה פירסט, הגיב באיטיות ובסרבול מחשבה להגן על אזרחיו

טיפולו של טראמפ במשבר הבריאותי-כלכלי יהיה פרק עגום נוסף, נטול-הגיון, כושל ומזלזל בעצות מדעיות

דונאלד טראמפ / צילום: Carolyn Kaster, Associated Press
דונאלד טראמפ / צילום: Carolyn Kaster, Associated Press

התנהלות הנשיא טראמפ בשבועות האחרונים הראתה לעולם, שכל החששות בנוגע למנהיג זה, היו נכונים. טיפולו במשבר הבריאותי-כלכלי יהיה פרק עגום נוסף, נטול-הגיון, כושל ומזלזל בעצות מדעיות. טראמפ העושה קריירה בשנים האחרונות על הפניית כתף למומחים מדעיים ומטפח הגיגים שקריים שהכל יסתיים עד חודש אפריל, טען מיד בתחילת המשבר שמדובר בשפעת רגילה, שארגון הבריאות העולמי מנפח מספרים וכי קריסת השווקים וצניחת שוקי ההון מתרחשת רק בגלל שהדמוקרטים, הליברלים והתקשורת האמריקאית פועלים אישית נגדו.

שלשום הגיע הצעד האחרון, הקטלני מבחינה כלכלית - סגירת השמיים אל מול יבשת אירופה, מהלך שבוצע ללא תיאום עם מנהיגים מעבר לאוקיינוס, ללא אזהרה להם או התייצעות וטראמפ הטיח גרזן נוסף על מערכת היחסים עם היבשת הישנה. באירופה הגיבו בתדהמה, שהרי טראמפ לא נקט כך כלפי יעדים אחרים בעולם, אסיה, מזרח רחוק או אפריקה.

סדר עדיפויות בלתי סביר

את כל מאמציו ההסברתיים, ותקציבים גדולים הפנה טראמפ ב-3 השנים האחרונות לבניית גדר בדרום ארה"ב, שתחסום את דרכם הרגלית של מהגרים לא חוקיים. זה האיום הגדול על החיים שלכם, הטיף טרמאפ לאמריקאים, אמריקה פירסט, בוא נדאג לבני עמנו, ייצור מקומי ומקומות עבודה עבור אמריקאיים בלבד, הוא שינן והטיף. הם יגזלו לכם את מקומות העבודה, הם יאנסו את בנותיכם. "מקסיקו אינה שולחת אלינו את מיטב בניה... אלא אנסים, רוצחים" הוא אמר לפני שנה באחד מנאומי השנאה.

אך בעוד הפוקוס שלו לטיפוח רגשות 'אמריקה פירסט' היו ממוקדות בליבוי שנאה נגד זרים, פעפע ברקע איום של ממש על בריאות הציבור. אף אחד לא יכול להאשים את טראמפ שהוא אחראי לפרוץ המגיפה, אך העדר מוכנות הממשל שלו להתמודדות אינה עניין של תגובות מסורבלות וסתומות. אפילו בעיית עצימת העיניים של הנשיא אל מול המדע והמציאות, אינה הבעיה החמורה.

החטא שלו מקודם יותר, עמוק והוא נובע מהתנערות פוליטית מכל מה שהריח טיפה אובמה, וחוסר מוכנות לחשוב עניינית על הצרכים הרפואיים והבריאותיים של אזרחי 'אמריקה-פירסט'.

וזו המציאות: ממשל טראמפ עבד באורח אקטיבי, בשלוש השנים הראשונות שלו לקצץ, בכל הכוח, בתקציבי סוכנויות ממשל האחראיות על בטחון רפואי.

כאשר ד"ר ננסי מסונייר, ראש אגף התחסנות ומחלות נשימה ב-CDC, הסוכנות הפדרלית למניעת התפשטות מחלות, הזהירה באמצע פברואר 2020 במסיבת עיתונאים משודרת מפני התפרצות המחלה בארה"ב, קפצו תומכי הנשיא והאשימו אותה באינטרסים מן הז'אנר של דיפ-סטייט. היא האחות של הפרקליט רוד רוזנשטיין, סגן שר המשפטים לשעבר שפצח בחקירת מולר, והיא רוצה להפיל את הנשיא טראמפ, טענו תומכי הנשיא, כולל בכיר שדרני הימין ראש לימבו.

כל טיעון מקצועי (כמעט) ניתן לפתור באמצעות ה"דיפ-סטייט", לסגור את האוזנים ואת המוח מפני אזהרות מומחים. אך הבעיות של טראמפ עמוקות מכך.

העננה הכבדה של התנערות מתוכניות ביטוחי הבריאות של אובמה

בחורף 2018, במלאות שנה לממשל טראמפ, התפטרו שורה של בכירים בבית הלבן, מן האגף שהיה ממונה על התמודדות אמריקאית עם deadly pandemic. בהמשך, המועצה לביטחון לאומי, תחת שרביטו של ג'ון בולטון (היועץ לבטחון לאומי ה-3 בממשל), פיזרה את קבוצת המומחים באגף בטחון-רפואי, במסגרת רה-ארגון של המועצה. בוושינגטון פוסט פורסמה ב-2018 כתבה לפיה - עזיבתו של הממונה על התחום, במועצה לבטחון לאומי, אדמירל טימותי זימר, תוביל לכך שאין בבית הלבן איש מקצוע בכיר שהפוקוס שלו הוא טיפול במשבר בריאותי-גלובלי. זה המצב בסביבתו הבכירה של הנשיא טרמאפ, למעלה משנתיים.

העיקר שהוא הזהיר את האמריקאים מפני "המקסיקנים האנסים".

גם הרשות למניעת הפצת מחלות ה-CDC, סוכנות פדרלית הממונה על התמודות במצבי חירום שכאלה, ספגה תחת ממשל טראמפ קיצוץ תקציבי. ב 2014, תחת ממשל אובמה, תוקצב ה CDC באופן מיוחד להתמודדות עם האבולה בסך של 600 מליון דולרים. טראמפ החליט לעצור את התקציב המיוחד בתוך ה CDC לניטור והתמודדות במאבק בינלאומי נגד התפשטות מגיפות מדבקות.

והעיתונות האמריקאית בחודש האחרון חוזרת אחורה, לקיצוצים נוספים, באגפים ייעודיים במחלקת המדינה או במשרד להגנת המולדת ובסך הכל הורדה של 15 מיליארד דולרים בתקציבים צבועים שונים להפחתת כח אדם, מומחים, ויועצים בתחום מניעת המחלות ומניעת הפצתן.

מעל כל זאת, מרחפת העננה הכבדה של התנערות מתוכניות ביטוחי הבריאות של אובמה. טראמפ עשה וממשיך לעשות כל שביכולתו כדי להוכיח שאובמה טעה, והיה נשיא כושל. כתוצאה מכך, עשרות מליונים של אמריקאים (כ 28-30 מליון) לא מחזיקים כיום ביטוחי בריאות ואין להם נגישות לביצוע בדיקות בסיסיות.

אם יש כרגע חולים בארה"ב, יתכן והם כלל לא מודעים לכך, שכן אין להם נגישות לשירותי בריאות בסיסיים.

על גבי הצרות הללו, אולי עוד ניתן לייחס אותן לחלק מן השיטה האמריקאית, נערמות גם הצהרות לא חכמות (בלשון המעטה) בהן טראמפ משוויץ ברמת הידע האישי שלו בוירוסים, מספר שיש לו דוד שהוא ד"ר (ג'ון טראמפ), אומר שמדובר בשפעת קלה וצופה עתידות- הכל יסתדר עד לחודש אפריל.

כשאין בצמרת דמות המשדרת אמינות, הסתמכות, ועומק מחשבה, תגובת טראמפ למשבר ממחישה שכל מה שאמרו עליו נכון. האיש דואג לעצמו, ולעצמו בלבד וטיפולו במשבר הזה מותיר את האמריקאים להתמודד עם בעיותיהם לבד.