בחברות חללי העבודה כבר מרגישים את נזקי הקורונה

עובדים מדווחים ל"גלובס" על התמעטות עובדים בחללי עבודה בארץ • "שלשום, שזה היה היום האחרון שהגעתי, היה 15% תפוסה", מסביר אחד מהם • חלק מהחברות מצמצמות שירותים

חללי העבודה המשותפים / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב
חללי העבודה המשותפים / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

משבר הקורונה לא פוסח גם על תחום חללי העבודה. בשיחות שקיים "גלובס" עם עובדים בחללי עבודה שונים, עולה תמונה לפיה כמות העובדים שפוקדים אותם מצטמצמת - כמו במקומות העבודה המסורתיים, שמנסים להיאבק בהתפשטות הנגיף. ה"ממברים", כלומר, הדיירים של חללי העבודה המשותפים, מעידים שיותר ויותר אנשים מעדיפים לעבוד מהבית ושמפגשים משותפים שמציעות חברות חללי העבודה, כמו Happy hour, מבוטלים.

ארתור בוגין עובד בחברת סטארט-אפ הממוקמת בחלל עבודה של חברת Mixer בגני התערוכה בת"א. לדבריו התפוסה במקום מצטמצמת מיום ליום. "מדובר במתחם שכולל שתי קומות, כשאני משער שעובדים בו כ-150 עובדים. בימים האחרונים המקום הרבה יותר ריק. גם מסיבת הפורים, שהייתה אמורה להתקיים עבור כל עובדי המתחם בוטלה. בחברה שבה אני עובד, עובדים בדרך כלל 45 אנשים, כשרק אצלנו יש כבר שישה מבודדים. המדיניות העכשווית בחברה שלנו היא שכל מי שמוצא לנכון לעבוד מהבית, חופשי לעשות זאת, ויש הרבה שעברו לעבוד מהבית".

אלאור לוי, מנהל מוצר בחברת סטארט-אפ המונה חמישה עובדים וממוקמת במתחם BeAll ברחוב ארלוזורוב 111 בת"א, מספר כי "בשבועות האחרונים היה דילדול משמעותי בכמות האנשים במתחם. שלשום, שזה היום האחרון שאני הגעתי לשם, הייתה להערכתי 15% תפוסה ביחס לרגיל. בערבי חמישי מתקיים בדרך כלל Happy hour, שאז מביאים נשנושים ושתייה. בימים האחרונים קיבלנו הודעה שזה לא יתקיים בזמן הקרוב בפורום הרגיל, זה די מדאיג". לוי מסביר שהוא הפסיק להגיע לעבוד מחלל העבודה. "הסיבה שאני לא שם היום היא שבדרך לשירותים אתה צריך לעבור 10 דלתות. יש המון אינטרקציה עם המון אנשים שאתה לא יודע מה הרגלי ההיגיינה שלהם. יש גם המון אנשים שהם לא מהארץ. בשבוע שעבר היה שם כנס עם 100 גרמנים, אלוהים יודע איפה הם היו. זה לא שנחמד לי לעבוד מהבית. הסיבה שאני לא שם היא שאני לא רוצה להידבק".

יועץ התקשורת אביטל סהר עובד בחלל עבודה של חברת BeAll במגדל השחר בגבעתיים. הוא נמצא אמנם בבידוד כבר כמה ימים כי חזר מביקור באוסטריה, אך יודע לספר על הודעות מייל שהוא מקבל מחברת BeAll שמבטלים את הפעילות החברתית לממברים במתחם ומבקשים מכאלה שחזרו מחו"ל להימנע מלהגיע למתחם ולהישאר בהסגר: "לדעתי, מרבית המשרדים ריקים. כל החברים שלי במשרדים האחרים עובדים מהבית".

אלכסיי דיסקין עובד בחברת סטארטאפ איטלקית בשם Inexpect המציעה פתרונות של חיישנים לבטיחות בתעשייה. באיטליה עובדים בחברה כ-50 איש ובסניף הישראלי הממוקם בחלל של חברת WeWork, ברחוב העצמאות 45 בחיפה, ישנם ארבעה עובדים. לדבריו, החל מיום ראשון יש עובדים שיעברו לעבוד קבוע מהבית: "אנחנו יושבים עם בית תוכנה גדול בשם, שהחל מיום ראשון הקרוב כל העובדים שלו יעברו לעבוד מהבית. גם אנחנו שוקלים לעשות את זה. באיטליה, כולם כבר עובדים מהבית".

דני ולדהורן הוא המנכ"ל של חברת טנקיו, שמייצרת התקני תדלוק אוטומטיים. החברה פועלת בהייסנטר, מרחב עבודה משותף בעיר התחתית בחיפה. ולדהורן מספר שמתוך 18 עובדים, שלושה שביקרו בבוקרשט נכנסו לבידוד. לדבריו, לא כל ה"ממברים" בחלל העבודה מגיעים בימים האחרונים: "יש כאלה שידם יותר קלה על ההדק והעדיפו לעבוד מהבית. אני יודע שבתל אביב הרבה חברות עברו לעבוד מהבית. אני מכיר חברה גדולה שהוציאה הזמנה לרכש של מחשבים ניידים לעובדים שלה. פה אין את הטירוף הזה".

בחברות חללי העבודה, סירבו בשלב זה לבקשת "גלובס" לספק נתונים לגבי שיעורי התפוסה מאז שפרץ משבר הקורונה. עם זאת מרשת ROOMS נמסר כי "הנחינו להעלות עוד יותר את רמת ההיגיינה ולהקפיד על כך בצורה יתרה. המודעות לנושא גבוהה מאוד גם בשגרה ומתבצעת בקפדנות. חשוב לציין שהמרחב ב-ROOMS למטר מרובע פר עובד הוא גבוה יותר מהממוצע בישראל, וכן אזורי לאונג' מרווחים ככה שהנוחות הנה מקסימלית ומאפשרת המשך עבודה רציפה, נעימה ושוטפת לכל אחת מהחברות".

מדוברות חברת WeWork נמסר: "הבריאות והבטיחות של הממברים והעובדים היא בראש סדר העדיפויות. אנו עוקבים מקרוב אחר התפרצות נגיף הקורונה ויישמנו אמצעי זהירות בכל פעולותינו ברחבי העולם, בהתאם להנחיות ה-CDC, WHO ורשויות הבריאות המקומיות.

כל מתחמי WeWork מנוקים באופן מוגבר, ואנחנו מספקים לממברים ולעובדים מוצרי היגיינה נוספים. החברה עדכנה את העובדים במדיניות חובה של 14 ימי עבודה מהבית לכל עובד שחזר לאחרונה או יחזור מאזורים בסיכון גבוה, כמו גם לאנשים שמגלים את תסמיני המחלה. עובד שמבקש לחזור לעבודה יצטרך לספק תיעוד ואישור רפואי. כל הנסיעות העסקיות שאינן חיוניות למקומות בסיכון גבוה מוגבלות עד להודעה חדשה, וההנחיות מתעדכנות באופן שוטף. אנו מתקשרים באופן שוטף וישיר עם ממברים, ספקים ועובדים המושפעים משינויים בנהלים ובתפעול שלנו".