"המוסדיים צריכים לגייס דולרים לארץ בגלל העלייה בצורך בבטחונות"

טל פיינברג מחדר העסקאות נגזרי מטח וריבית בבנק הפועלים, עדיין אופטימי בנוגע למשבר הקורונה • את הדברים הוא אמר במסגרת כנס "עסקים וכלכלה בצל הקורונה", שנערך היום ללא קהל וצולם במערכת "גלובס"

מה יקרה לאינפלציה, מה מוביל לירידות בשער השקל וממה נובעת הדרמה בעקום הריביות? על הנושאים הללו שוחחו היום טל פיינברג מחדר העסקאות נגזרי מטח וריבית בבנק הפועלים, וקובי ישעיהו כתב שוק ההון ב"גלובס", במסגרת כנס "עסקים וכלכלה בצל הקורונה", שנערך היום ללא קהל וצולם במערכת "גלובס". הכנס נערך בחסות ובשיתוף בנק הפועלים, שופרסל, מכון הייצוא, איגוד לשכות המסחר, משרד עורכי דין מ. פירון ושות' ובית ההשקעות פסגות.

ראינו את הדולר והאירו מזנקים וביחד איתם היה גם זינוק לסטיות התקן, למה?
ראינו בשבועות האחרונים תנודה חדה בדולר שקל, הנובעת בעיקר מפער טכני. החשיפה של המוסדיים לשווקי חול היא לא דרך מניות ולא תעודות סל אלא נגזרים וחוזים עתידיים.

"ירידות כאלה בשער השקל נובעות מדרישת בטחונות שהשתנו בעקבות התנודתיות. בגלל העליה בצורך בבטחונות המוסדיים צריכים להביא דולרים לארץ. כשהשוק תקין אפשר לגייס משוק האפיקס, אבל במשבר השוק הזה התייבש. מדינות שומרות על הדולרים ולכן צריך להשיג אותם ממקורות אחרים".

"התזוזה בשוק המט"ח מתבטאת בשוק האופציות. החודש הגענו מסטיית תקן ברמה של כ-4.5% לרמה של כ-10% היום".

בעבר הדולר והאירו היו משפיעים יותר על האינפלציה והיום פחות אבל האם הפיחות הזה משפיע על ציפיות האינפלציה?
"במידה מסויימת כן. קרנות הנאמנות זורקות לשוק סחורה בקצב מסחרר ואנחנו רואים את הלחץ על האג"ח הממשלתיות, שגם הן מגיעות לשוק בכמויות גדולות. זה נובע גם מחשש ממיתון כלכלי וגם מפעולה טכנית, כי כשיש מכירה של אג"ח רואים את ציפיות האינפציה יורדות.

"אנחנו רואים שרוסיה וערב הסעודית לא הצליחו להגיע להסכם בנוגע למחיר הנפט, ומחיר הנפט צנח, וזה אחד הדברים שמשפיעים כמובן על קצב האינפלציה.

"והדבר השלישי הוא שמחרים של סחורות יורדים. בהתחלה חשבו ששרשרת היצור, שבדרך כלל חלקה נמצא בסין, תיפגע, אבל סין התחילה ליצר והמחירים כרגע במגמת ירידה, בגלל ירידה בביקוש. אז לסיכום, האינפלציה נמצאת במגמת ירידה".

על מה מאותת עקום הריביות השיקלי?
"גם שם יש לנו דרמה אמיתית. לפני שבוע הבנק האמריקאי חתך את הריבית שלו במפתיע. הריביות עלו בחלק הארוך של העקום (באג"חים לטווח ארוך) ב-0.5% וזה נובע גם מכך שקרנות הנאמנות שהחזיקו את האג"חים עכשיו צריכות למכור אותם. היצע האג"חים הקפיץ את התשואות".

אז השוק מגלם הורדת ריבית של בנק ישראל?
"כן, השוק מגלם הורדת ריבית של 0.17%. כרגע עקום הריביות נסחר בציפיות להורדת ריביות".

יש לך תחושת בטן לאן זה הולך ומתי זה יסתיים?
"אני חושב שהגענו ממצב של שאננות גדולה מאוד לפניקה וחרדה אולי מוגזמת מידי. יש תעשיות שמנפגעות ונזק שנגרם אבל לכמה חודשים זה מכה קלה או בינונית בכנף. האמון של המשקיעים בשווקים יחזור. אני אישית אופטימי".